Z nezamestnanej šéfkou firmy

Jednou z najrizikovanejších skupín na trhu práce u nás sú ženy - ženy v období po skončení materskej dovolenky, ale aj tie, ktoré vo veku 45 rokov stratili prácu. Veľa na tom nezmenila ani skutočnosť, že od roku 1999 máme na Slovensku novelu Zákona o ...

Jednou z najrizikovanejších skupín na trhu práce u nás sú ženy - ženy v období po skončení materskej dovolenky, ale aj tie, ktoré vo veku 45 rokov stratili prácu. Veľa na tom nezmenila ani skutočnosť, že od roku 1999 máme na Slovensku novelu Zákona o zamestnanosti, v ktorej sa posilnila zásada rovnakého zaobchádzania s uchádzačmi o zamestnanie vložením výslovného zákazu zverejňovať ponuky práce, ktoré by obsahovali akékoľvek obmedzenia podľa rasy, farby pleti, jazyka sociálneho pôvodu, veku a pohlavia a od apríla tohto roku aj nový Zákonník práce, ktorý ustanovuje zákaz priamej i nepriamej diskriminácie. Podľa niektorých odborníkov totiž nemôže diskrimináciu úplne odstrániť žiadny zákon; ak zamestnávateľ nechce prijať do pracovného pomeru staršiu ženu alebo ženu po materskej dovolenke, nejaký dôvod, ktorý obstojí pred týmito právnymi normami, si už nájde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Od základov účtovníctva

až po marketing

Pomerne vysoká nezamestnanosť na Slovensku ešte zhoršovala už aj tak problematickú situáciu v zamestnávaní žien týchto dvoch skupín. Aj to presvedčilo Nadáciu Integra, ktorá u nás od roku 1995 pracovala v oblasti podpory malého podnikania, aby vytvorila pre ženy špeciálny program. Tak vznikol v roku 1999 program Mikrofond, ktorý je zameraný na podporu drobného podnikania žien. „Už v tom roku sme usporiadali školenie v Bratislave a odvtedy sme oslovili v rôznych regiónoch Slovenska asi 210 žien,“ hovorí projektová manažérka Mikrofondu Milena Uhlíková. Program pozostáva z troch častí. Na začiatku je trojtýždňové školenie, na ktorom sa klientky zoznámia so všetkými oblasťami, ktoré budú potrebovať, aby mohli svoj podnik úspešne rozbehnúť. „Asi tri štvrtiny z nich totiž začínajú úplne od nuly a potrebujú sa naučiť všetko,“ vysvetľuje Milena Uhlíková. „Od základov účtovníctva, cez príslušné právne predpisy, až po základy marketingu, teda kde budú hľadať svojho zákazníka, ako zistia, čo vlastne ich produkt potrebuje, ako ho oslovia a ako si zabezpečia odbyt.“ Lektormi na školeniach sú preto aj ľudia z úradov práce, zo živnostenských oddelení, odborníci na úskalia komunikácie so zákazníkom, so svojimi skúsenosťami sa príde podeliť aj úspešná podnikateľka - bývalá účastníčka programu Mikrofond. Na konci celého procesu by každá z klientiek mala byť schopná reálne postaviť svoj podnikateľský zámer.

SkryťVypnúť reklamu

Nie každý projekt má šancu

na úspech

Časť žien však neprejde celým programom. „Jednotlivé lekcie nemajú formu prednášok, ale sú vedené interaktívne. Naše klientky priebežne musia riešiť donedávna neznáme úlohy a lektori pritom ich predstavy o budúcom podnikaní často vážne spochybňujú,“ pokračuje Milena Uhlíková. „Vedú ich k tomu, aby svoje projekty dôkladne posúdili a dokázali ich obhájiť. Tak sa buď upevnia vo svojom rozhodnutí, alebo to vzdajú. Je to pre ne veľmi užitočné. V takýchto malých podnikoch ich totiž určite čakajú veľké prekážky a problémy a my sa ich snažíme na takéto situácie pripraviť. Na záver všetky vypracované podnikateľské zámery posúdi investičná komisia, a tie životaschopné podporí mikropôžičkou - sumou do sto tisíc korún. Školenie trvá síce pomerne krátky čas, predsa však v živote mnohých žien nastáva určitý obrat. „Videli sme to najmä na posledných školeniach, kde bolo menej žien ako obvykle,“ hovorí Milena Uhlíková. „Niektoré z nich prišli na školenie ešte počas materskej dovolenky, pretože za ten čas doma s dieťaťom prišli na to, že by im návrat do zamestnania nevyhovoval,“ dopĺňa ju kolegyňa Gabriela Fazekašová. „Jednoducho si potrebujú inak zorganizovať život, aby mali viac času pre deti a rodinu. Preto začali hľadať nejakú činnosť, ktorá by spĺňala tieto podmienky a zároveň by im snáď aj umožnila realizovať niektoré sny. A tu našli nové kontakty a impulzy a možno sa znovu naučili formulovať svoje postoje, zorientovať sa.“ Valéria Nagyová z Levíc išla na školenie s jasnou predstavou: po dvadsiatich ôsmich rokoch odpracovaných v strojárstve si chcela otvoriť dielňu na výrobu súčiastok do lokomotív. Keďže bola v problematike dobre zorientovaná, už dopredu si zabezpečila odberateľa. „Ísť do akéhokoľvek podnikania bez prieskumu trhu a kontaktov, to by bol priveľký risk,“ hovorí Valéria Nagyová. Ale školenie jej prinieslo veľa po teoretickej stránke, bez neho by vraj pre ňu boli „papierovačky“ pritvrdým orieškom.“

SkryťVypnúť reklamu

Niekde atmosféra podnikaniu nepraje

Nie všade je atmosféra a chuť pustiť sa do podnikania rovnaké. Napríklad v Bratislave je na každom školení okolo 20 žien. Keď sa však manažéri z Integry pokúšali osloviť ženy v Banskej Bystrici, vo Zvolene alebo na Detve, narazili na apatiu a nezáujem. „Na Detvu sme prišli v období, keď sa tam zatvárala fabrika a nezamestnanosť sa šplhala na tridsať percent,“ spomína Gabriela Fazekašová. „Ale vo Veľkom Krtíši, kde situácia tiež nepraje podnikaniu, máme práve na školení šikovnú klientku. Rozhodla sa pre chov ošípaných a hneď si začala zisťovať, aký bude mať odbyt a či od nej mäsokombinát zoberie mäso.“

A to je na každom podnikaní zrejme najdôležitejšie: mať dobrý odhad a pevnú vôľu, vedieť sa prispôsobiť požiadavkám trhu a odhodlanie. Osudy podnikateliek, ktorých projekty Mikrofond podporil, sú samozrejme rozdielne. Mnohým z nich sa však podarilo prelomiť začarovaný kruh odmietavých odpovedí zamestnávateľov a dnes sú hrdé na to, že sa dokázali postaviť na vlastné nohy. Niektorým sa podarilo realizovať svoj sen tak dokonale, že ich nakoniec situácia prinútila vymeniť ho za iný. Tak sa to stalo Oľge Moravecovej z Levíc, ktorá prišla na nápad živiť sa výrobou drobných keramických predmetov jednoducho preto, že ju tešilo hrať sa s hlinou. Jej výrobky sa však stali takými žiadanými, že musela zamestnať ďalších ľudí, aby dokázala pokryť zvýšený dopyt. Tak sa takmer zo dňa na deň stala zamestnávateľkou a manažérkou. „Kedysi som nepustila žiadny výrobok bez toho, aby som sa ho nedotkla. Každý som chcela sama dotvoriť,“ hovorí Oľga Moravecová. „Dnes sa do dielne takmer nedostanem, väčšinu času mi zaberie rozvážanie tovaru a jednania s odberateľmi. Ale mám radosť z toho, že môžem sama dať prácu iným ľuďom.“ MONA GÁLIKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 316
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 898
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 873
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu