Poradenstvo a spolupráca s poradcami

Poradenstvo v súčasnosti nadobudlo široké dimenzie a v mnohých odvetviach sa objavuje funkcia „poradcu“. Radiť môže v podstate každý v tej oblasti, v ktorej sa vyzná. V prípade poradcov v riadení, resp. v podnikaní alebo manažovaní ide o užšiu skupinu ..

Poradenstvo v súčasnosti nadobudlo široké dimenzie a v mnohých odvetviach sa objavuje funkcia „poradcu“. Radiť môže v podstate každý v tej oblasti, v ktorej sa vyzná. V prípade poradcov v riadení, resp. v podnikaní alebo manažovaní ide o užšiu skupinu odborníkov, ktorí sa ešte delia na rôznych špecialistov.

Medzi poradcov v riadení patria napríklad marketingoví poradcovia, personálni poradcovia, strategickí poradcovia, finanční poradcovia, informační poradcovia, organizační poradcovia, daňoví poradcovia, atď. Kvalitní poradcovia sa špecializujú najviac na dve až tri oblasti, a ak je potreba, tak zapájajú do riešenia ďalších špecializovaných poradcov. V podstate neexistuje poradca, ktorý sa detailne vyzná vo všetkých oblastiach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na poradenské služby je nutné sa pozerať ako na služby, ktoré môžu napomôcť rozvoju firmy. K tomu však je potrebné mať otvorené oči a neustále sledovať situáciu na poradenskom trhu. Nestačí marketingový prieskum - ktorá poradenská firma by danú problematiku za akú cenu vyriešila, ale je nutné mať komplexnejšie informácie i nezávislé odporúčania.

Varovné signály

Poradenská firma, resp. poradca sa obvykle hľadá, ak vzniknú určité problémy, ktoré firma nedokáže sama vyriešiť. V hospodárskej sfére vznikajú napríklad niektoré varovné signály:

- klesá výkonnosť firmy a štandard výrobkov, resp. služieb

- zvyšujú sa zmätky, straty a počet reklamácií

- znižuje sa miera rastu zisku a rentability

- zvyšuje sa fluktuácia pracovníkov, absencie, sú ťažkosti so získavaním nových pracovníkov

SkryťVypnúť reklamu

- pretrvávajú spory s odborovou organizáciou

- klesá podiel na trhu a znižujú sa dodávky.

V týchto prípadoch vedenie musí zaujať postoj k riešeniu problémov, či už to vlastnými silami, alebo prostredníctvom poradenskej firmy. V prípade, ak sa rozhodne riešiť problém vlastnými silami, je vždy na prospech veci, ak do tímu, ktorý má vyriešiť problém deleguje, resp. získa nezávislého ekonomického poradcu. Takmer vždy vznikne nový pohľad na problém a na jeho riešenie, nakoľko vlastní odborníci majú určitý zaužívaný stereotyp, ktorí im bráni v progresívnejších riešeniach a prístupoch. Taktiež v prospech externého poradcu hovorí fakt, že tento pracuje s databázou iných informácií, ktoré niekedy interným pracovníkom nie sú dostupné, resp. ich nesledujú. V prípade, ak si firma vyberie na riešenie poradenskú firmu, od ktorej očakáva výsledok na „kľúč“, musí si byť vedomá, že poradenská firma pravdepodobne predloží variantné riešenie, z ktorého si musí zadávateľ zvoliť vlastnú cestu. Veľmi negatívne napríklad pôsobí zadanie, ak sa vopred uvedie, že variantné riešenie nie je prípustné. V ekonomike totiž neexistuje jedno jednoznačné riešenie ako v matematike. Ekonomika je veda stochastická, ktorá sa veľmi rýchlo mení i bez nášho zásahu. Je málo predvídateľná a potrebuje stále konzultácie, korekcie a prispôsobovanie sa novým podmienkam. Čiže netreba sa brániť variantnému riešeniu, nakoľko takto do problematiky ešte môžu prehovoriť aj vlastní pracovníci a znižuje sa tak riziko podnikania.

SkryťVypnúť reklamu

Ako si vybrať?

K hlavným predpokladom pri výbere poradcu, resp. poradenskej firmy je serióznosť firmy a jej stále miesto na poradenskom trhu. V praxi to znamená, že poradenská firma existuje približne 10 rokov na trhu a má za sebou desiatky podobných riešení. Ak ide o individuálneho poradcu, nemá túto činnosť vykonávať ako vedľajšiu činnosť. Dôležitým kritériom je objektivita a nestrannosť. V praxi to znamená, že spoločnosť osloví minimálne 5 - 6 poradenských firiem, resp. vypíše konkurz na riešenie. Od tohto kroku môžete upustiť, ak máte takú poradenskú firmu, s ktorou ste mali v minulosti dobré vzťahy a výsledky. Pomôcť pri výbere môže odporúčanie nezávislej inštitúcie. V tomto prípade oslovíte poradenskú asociáciu, resp. komoru, ktorá nám môže doporučiť príslušnú poradenskú firmu alebo vám podá referencie o vami vybratej firme, ak je členom asociácie, resp. komory.

SkryťVypnúť reklamu

Fázy spolupráce

Keď je už vybraný poradca, resp. poradenská firma nastáva dôležitá fáza podrobného definovania zadania. Často sa stáva, že firma definuje problém len okrajovo a nechá problematiku dotvoriť poradcom, ktorý má na problém širší pohľad. Po identifikácii problému je potrebné takto problém zakotviť do zmluvy medzi zadávateľom /firmou/ a riešiteľom /poradcom/, aby v konečnom dôsledku neboli pochybnosti o výsledku poradenskej služby.

Po podpísaní zmluvy nadchádza fáza analýzy. V tejto fáze je dobré ponechať poradenskú firmu, aby pokojne pracovala a poskytnúť jej všetky požadované materiály. Samozrejme, netýka sa to technologických postupov a autorských práv na výrobu. Myslí sa tým technicko-hospodárske a organizačno-právne materiály poukazujúce na súčasný stav vo firme. V tejto fáze je dôležité, aby zo strany zadávateľa bol menovaný styčný pracovník medzi firmou a poradcom. Mal by to byť pracovník z vrcholového manažmentu, aby bol schopný promptne zabezpečiť všetky doklady, konzultácie, prieskumy a pod. Nevylučuje sa, aby to bol aj sám riaditeľ firmy. U menších fi-riem, kde riaditeľ je aj jediným, alebo jedným z vlastníkom, je to aj nevyhnutnosť. V tejto fáze sa nerobia žiadne kontroly a ani sa neposkytujú žiadne informácie zadávateľovi.

SkryťVypnúť reklamu

Po ukončení analýzy nasleduje fáza návrhu riešenia, kde poradca vyhodnocuje a syntetizuje jednotlivé údaje a dáva návrh, resp. va-riantné návrhy riešenia. V tejto fáze pred ukončením je možná už určitá konzultácia so zadávateľom pre spoločné dotvorenie výsledku, najmä ak ide o nevariantné riešenie. Výsledok riešenia musí obsahovať klady i nedostatky riešenia, a to najmä u variantného riešenia, aby sa zadávateľ čo najlepšie mohol orientovať pri rozhodovaní. Je vhodné spracovať aj výber optimálneho variantu na základe bodového ohodnotenia jednotlivých variantov. Súčasťou návrhu riešenia sú odporúčania poradcu pre zlepšenie súčasného stavu, harmonogram zavedenia do praxe a pod.

A nasleduje prax

Po odovzdaní poradenského projektu, resp. štúdie je nutné ponechať 2-3 týždne na reakciu zadávateľa. Ide o fázu oponencie, nakoľko v niektorých prípadoch nemusia byť všetky aspekty návrhu nového riešenia jednoznačné a zrozumiteľné, čo si vyžaduje určité dopracovanie, resp. korekcie. Po odstránení všetkých nejasností zadávateľ prevezme projekt a začne ho realizovať v praxi. Pri zavádzaní do praxe je dobrým zvykom prizývať poradcu napríklad raz mesačne na hodnotiacu poradu, resp. poradca môže vykonávať autorský dozor pri realizácii a navštevovať v dohodnutých intervaloch dané pracovisko. Žiaľ, v našich pomeroch sa táto prax málo udomácnila, s výnimkou informačných technológií, kde tento fakt je ozaj nevyhnutný. Vo väčšine prípadov peniaze za autorský dozor sa považujú za zbytočne vyhodené investície. Objednanie poradcu rozhodne nesmie byť psychologický problém firmy v tom zmysle, že ak naši najlepší odborníci nedokázali vyriešiť problém, tak ako ho môže vyriešiť nezainteresovaný človek. Toto je v podstate nedorozumenie, nakoľko ekonomický poradca nepotrebuje ve-dieť technologické a výrobné postupy detailne. Ak niečo potrebuje, nechá si to vysvetliť, a na tom potom buduje svoju ekonomickú filozofiu a návrh riešenia. Taktiež si treba uvedomiť fakt, že aj keď zadanie rieši len jeden poradca, v skutočnosti mu často pomáha ešte mnoho ďalších poradcov, s ktorými veci konzultuje a rieši. A taktiež v prípade potreby vie zapojiť do riešenia problému viacerých odborníkov. Nie raz sa už dokázalo, že diverzifikácia rôznych pohľadov bola hybnou silou vpred.

SkryťVypnúť reklamu

Prax potvrdila, aké poradenské služby sa najčastejšie požadujú od poradcu:

- vyhľadanie a rozšírenie personálu - personalistika

- získanie nových informácií - marketing a rizikový manažment

- realizácia organizačnej zmeny

- vypracovanie a zavedenie nových metodík a systémov - informačné technológie

- školenia personálu - kurzy a tréningy

- získanie nestranného odborného stanoviska - analýzy a expertízy

- kombinácia uvedených príkladov.

Cena nesmie ovplyvniť kvalitu

Pri výbere poradcu, resp. poradenskej firmy určite u mnohých firiem zohráva dôležitú úlohu cena. Ako vyplýva nepriamo z praxe, cena nezohráva najdôležitejšiu úlohu u multinacionálnych korporácií s veľkými ziskami alebo u podnikov s účasťou štátu, resp. priamo u štátnych organizáciách - kde stále platí „z cudzieho krv netečie“. Druhý extrém je u menších súkromných firiem, ktoré si vyberú najlacnejšiu firmu a potom sa čudujú, že výsledok je k ničomu. Optimálnym riešením pri výbere poradenskej firmu sa javí pomer ceny riešenia k ponúkanej kvalite, resp. kvantite výstupov. Pre komplexné posúdenie výberu poradcu sa zvyčajne požaduje predloženie ponuky pre spracovanie poradenského projektu. Ponuka zvyčajne obsahuje nasledovné informácie:

SkryťVypnúť reklamu

- profil a charakteristika poradenskej firmy

- prístup k riešeniu a výsledok riešenia

- harmonogram riešenia

- personálne obsadenie pri riešení projektu

- cena projektu

- fakturačné podmienky

- referencie z obdobných riešení

Na záver si zadávateľ vyhodnotí ponuky a vyberie si podľa možnosti najvýhodnejšieho po-radcu, resp. poradenskú firmu.

V prípade nedostatku finančných prostriedkov je veľmi užitočné dosadenie externého poradcu do vlastného tímu riešiteľov. Tu je však dôležité presné vymedzenie úlohy poradcu, čo bude robiť, za čo bude zodpovedný, a čo sa od neho očakáva. Vo viacerých prípadoch externý poradca v podnikovom tíme vykonáva expertízny posudok na navrhované riešenie, povedané inak - vykonáva funkciu oponenta. O honorároch poradcov v tomto čase sa ešte ťažko hovorí, nakoľko rozpätia sú diametrálne rozdielne, a to najmä medzi zahraničnými poradenskými firmami pôsobiacich na slovenskom trhu a domácimi poradenskými firmami. V tomto smere platí priama úmera, „čím väčšia a známejšia poradenská firma, tým väčší lobing“.

SkryťVypnúť reklamu

Bližšie informácie o poradenstve, poradcoch a poradenských firmách, poskytuje Slovenská asociácia pre poradenstvo v riadení. Asociácia vedie presnú evidenciu poradcov, ich zameranie a adresy. Poradcovia účastní v asociácii majú certifikáty aso-ciácie, ktoré sa im každoročne obnovujú, čo je garanciou určitej serióznosti, profesionality a kvality poradenských služieb.

Ing. TEODOR PÉCHY, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre poradenstvo v riadení

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu