veru, ukážu prirodzené autority v kolektíve a utvrdia rešpekt v skupine, sa začínajú čoraz častejšie využívať už aj na Slovensku. Tí, čo to skúsili tvrdia, že späť sa vrátili iní.
„Najpodstatnejšia v outdoor tréningu je aktívna rola účastníkov kurzu. Riešia rôzne situácie, absolvujú pestrú škálu cvičení. Získavajú tak osobné zážitky, na ich základe si následne odvodzujú poznatky. Do hry naviac vstupujú faktory - atraktívne prírodné prostredie, emocionálne podfarbená situácia, prekonávanie rozpakov a obáv,“ hovorí Ján Smik, zo spoločnosti Eduka. V outdoor programoch sú využívané najmä športy v prírode. Eduka ponúka horolezectvo, rafting, prechod hrebeňom. A práve počas nich je ideálny priestor na vytvorenie atmosféry vrúcnosti a otvorenosti, kde sa ľudia zbavujú zabehaných stereotypov, sú ochotní prijímať nové myšlienky, počúvať druhých.
V tíme viac ako sám
„Outdoor Leadership Training je určený pre riadiacich pracovníkov, ktorí majú záujem ďalej rozvíjať svoje špecifické vodcovské schopnosti - je založený na intenzívnych osobných skúsenostiach, získavaných v náročných životných situáciách. Účastníkom, to umožňuje hlboko prenikať do podstaty tímových procesov a vedenia tímu. Prekonávanie prekážok, náročné fyzické aktivity a zážitky v prírode, spoznávanie vlastných možností, osobných limitov a schopnosti prinášajú účastníkom silné zdroje pre ďalší osobný a odborný rast,“ zhŕňa stručne výhody outdoor tréningov Ján Smik. Človek dokáže viac ako sa domnieva. V tíme viac ako sám. Metóda outdoor tréningu je založená na skutočnosti, že človek si najlepšie zapamätá tie poznatky, ktoré získal na základe vlastného zážitku. Mechanizmus pôsobenia kurzov je premyslený reťazec. Najskôr sa skupina pozitívne naladí, prehlbuje sa dôvera medzi jej členmi, ochota vzájomne sa počúvať a učiť sa. Úlohy, ktoré tímy plnia majú posúvať hranice jednotlivcov, rozvíjať ich tvorivosť a zapájať ich do tímových úloh. Jednotlivec si môže z kurzu odniesť posilnenie sebadôvery, posunie si svoje hranice, získava rešpekt v skupine. Všetky aktivity sa dejú v tíme, preto sa účastníci kurzu naučia nájsť si v ňom optimálne miesto, poznať silu a účinnosť tímového prístupu. Skvalitní sa im komunikácia v skupine, osvoja si techniky tímovej práce a jej riadenia. Dospelí sa v práci medzi sebou poznajú, ale väčšinou ide o bežné kontakty. Keď chce tím pracovať spolu dlhšie, musia jeho členovia vedieť jeden o druhom: kto ako reaguje, ako je kto zameraný, aký je kreatívny, kto je pri riešení úloh ticho alebo naopak. A tieto vlastnosti vyplávajú na povrch pri krátkych koncentrovaných aktivitách, keď sú ľudia nútení robiť v skupinkách.
Napríklad pri raftingu loď nejde, keď ľudia navzájom nespolupracujú. Nie je tam typicky mocenské rozdelenie, aj keď je tam jeden čo loď riadi. Dôležitá je však spolupráca. Ľudia si uvedomia, že rola vedúceho je len jednou z úloh v tíme. Pokiaľ tí ostatní nespolupracujú, tím nefunguje. A úloha človeka je pristupovať s pokorou k tímu, nie s pýchou - ja som ten šéf.
Manažéri na lane
Tréningom sa trénuje a fixuje manažérska zručnosť. Outdoor nie je školenie. Účastníci nesedia a nerozprávajú účastníkom kurzu, aké sú vzťahy medzi ľuďmi a ako sa budujú. Zisťujú to sami, keď sa rozprávajú po každej aktivite medzi sebou. Vedúci lektor tréningu (tréning viedol Ján Gabura) kvalifikovane vedie tímový rozhovor a proces poznávania kľúčových princípov. Sami spoznávajú to, o čom to bolo, prečo bola úloha dôležitá, na čo mala slúžiť. Nerozprávajú sa teoretické vedomosti o teambuildingu (budovaní tímu), ale zadá sa úloha a k budovaniu tímu sa účastníci dostanú sami, lebo by inak úlohu nedokázali vyriešiť. Zamestnanci sa dostávajú do tímu so svojim nadriadeným a sú si rovnocenní. Často sa ukážu prirodzení lídri, ak je tam vrcholový manažér, má možnosť vidieť správanie svojich podriadených. Vznikajú situácie, pri ktorých sa musia účastníci kurzu jeden druhého dotýkať, chytiť, preniesť, robiť veci, ktoré nikdy predtým nerobili. Pri tom padajú akékoľvek rozdiely. Je jedno či je to riaditeľ alebo je niekto silný, slabý, všetci robia to isté a rýchlo miznú rozdiely. Ľudia zisťujú, že možnosti človeka sú takmer nekonečné, vlastne neexistujú.
Vnemy telom, mozgom i dušou
Kurzy sa odohrávajú v prírode a v špeciálne pripravenej atmosfére. Učenie je nielen efektívnejšie, ale aj napínavejšie. Je to vďaka tomu, že do racionálneho procesu učenia sa zapojili aj emocionálne vnemy. Vtedy je schopnosť fixovať a vybaviť si získané poznatky vyššia ako pri štandardných programoch. Outdoor stimuluje ľudí, dáva podnety zvonku. Podobný efekt sa dá dosiahnuť i vnútornou stimuláciou. Môže pracovať s potenciálom človeka, so schopnosťou podstupovať riziká, ako dokáže čerpať zo svojej minulosti či skúsenosti. Ľudia bývajú k týmto podnetom viac otvorení a prijímajú ich prirodzenejšie. Osobitne kultúra manažérov je zameraná navonok - na vonkajšie merateľné faktory. Otestujú si, ako sa vyrovnávajú so stresom, ako znášajú záťaž, ako dokážu kooperovať. Potvrdia si fungovanie tímu, závislosť jedného od druhého. Každý si môže odniesť jasné informácie, čo by mal robiť, aby „to“ fungovalo. Tréning manažéri odporúčajú všetkým firmám, ktoré majú odvahu odhaliť schopnosti, a skryté rezervy či nedostatky svojich zamestnancov a zároveň sa s týmito „objavmi“ vyrovnať. Nikto však pri extrémnych úlohách nepovie, že to neurobí. Aj keď každý zvažuje, vyčkáva, ale nikto sa neodhodlá vyčleniť z kolektívu. Niektoré skúsenosti sa prenášajú aj do pracovného života. Spoločné zážitky sa prejavujú v kvalitnejších vzťahoch. A spomienky živa naše vzťahy.
Autor: Barbora Žiačiková