Nástup novej ekonomiky
Prechodom od starej ekonomiky k novej, reprezentovanej rozvojom nových, rýchlo sa rozvíjajúcich odvetví a nárastom počtu tzv. start-up (novovznikajúcich) spoločností, sa pracovný trh podstatne mení. Pre novú ekonomiku je typický vyšší podiel malých a stredne veľkých firiem s plochými organizačnými štruktúrami a flexibilnou obchodnou politikou. To so sebou prináša zníženie počtu výskytu niektorých klasických pracovných pozícií ako napr. sekretárka, či referentka. Naopak, vznikajú mnohé úplne nové pozície - najmä pozície technicky orientovaných špecialistov.
Trh práce sa spolarizoval
Silne obchodne a zákaznícky orientovaní jednotlivci pôsobiaci úspešne v oblasti predaja, či starostlivosti o zákazníkov sa už dávnejšie stali pre svojich zamestnávateľov rovnako cennými ako kedysi veľmi vyhľadávaní experti v oblasti finančného riadenia alebo controllingu. Dopyt trhu po pozíciách nachádzajúcich sa medzi týmito dvoma pólmi - obchodom a financiami - klesá. Zatiaľ čo úspešní obchodníci alebo kvalifikovaní finanční manažéri, ovládajúci minimálne jeden cudzí jazyk na aktívnej úrovni, patria stále k najvyhľadávanejším pracovníkom.
Rastie obľuba outsourcingu
Firmy čoraz viac využívajú služby externých spoločností, na ktoré presúvajú časť, prípadne všetky, predtým interne zabezpečované služby v niektorých oblastiach svojho podnikania (napr. v účtovníctve, manažmente ľudských zdrojov alebo údržbe informačných systémov). Externe vedené účtovníctvo, či mzdová agenda poskytujú rovnako kvalitné výstupy a prinášajú značné úspory nielen v oblasti mzdových nákladov. Odpadajú taktiež problémy spojené s prípadnou pracovnou neschopnosťou či materskou dovolenkou interných zamestnancov.
Silnie internacionalizácia, rastie význam maticových štruktúr
V praxi to znamená, že manažér pod-lieha najmenej dvom nadriadeným - za výsledky svojej práce sa zodpovedá svojmu líniovému manažérovi (priamemu nadriadenému v rámci organizačnej štruktúry spoločnosti v danej krajine) a taktiež aj svojmu odborne nadriadenému manažérovi v rámci medzinárodných štruktúr firmy (napr. riaditeľovi pobočky v Bratislave a riaditeľovi marketingu v Paríži).
Plynulá znalosť cudzích jazykov, predovšetkým angličtiny, sa tak stáva čoraz dôležitejším kritériom úspechu na manažérskej pozícii.
Klesá lojalita k zamestnávateľovi
Lojalita k zamestnávateľovi stráca na svojom význame a trend sa jednoznačne prikláňa k častejším zmenám zamestnania. Ľudia, ktorí dnes vstupujú do pracovného pomeru, zmenia svoje pracovné zaradenie v priebehu svojej profesijnej kariéry v priemere 7-krát. Sú však aj takí, ktorí sa už po 18 mesiacoch začínajú obzerať po „novej pracovnej výzve“. Stretávame sa s novým pojmom - s tzv. jobhopperom - človekom, ktorý strieda zamestnania príliš často. „Jobbhopping“ môže byť hodnotený pozitívne, ak ide o mladých pracovníkov, ktorí chcú nabrať skúsenosti, od uchádzačov o vrcholové pozície sa očakáva, že v spoločnosti zotrvajú najmenej 2, ideálne 3 až 4 roky, čo je minimálna doba na to, aby sa im na danej pozícii podarilo niečo dokázať.
Ďalšie vzdelávanie ako investícia
Význam pripisovaný tréningom, workshopom a firemným lokálnym a medzinárodným stretnutiam zameraným na výmenu informácií, poznatkov a skúseností neustále rastie. Spoločnosti vynakladajú nemalé prostriedky na zaškolenie a taktiež ďalšie vzdelávanie svojich zamestnancov, na druhej strane však od nich požadujú určitú kontinuitu. Desaťmesačné zaškolenie pracovníka sa totiž stáva zbytočnou a príliš lukratívnou investíciou, ak zamestnanec firmu po roku opustí.
Internet sa stáva stále viac využívaným nástrojom trhu práce
Dynamický vývoj zaznamenáva oblasť tzv. job serverov (špecializovaných internetových stránok ponúkajúcich priestor na inzerciu ponúk na strane dopytu a ponuky pracovných síl). Vývoj ide smerom rozšírenia portfólia ponúkaných služieb u už existujúcich serverov. Zároveň sa začínajú presadzovať nové job servery, ktoré sa užšie špecializujú na určitý odbor (napr. informačné technológie či bankovníctvo). V budúcnosti možno očakávať, že veľké servery sa pravdepodobne stanú ešte väčšími, tie menšie buď zaniknú, alebo sa budú ďalej špecializovať.
Autor: ZUZANA BEDNÁRIKOVÁConsultant spoločnosti Arthur Hunt