
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Školstvo je jednou z oblastí, kde narážate na problémy takmer na každom kroku. Máme síce dokumenty, ktoré tieto problémy pomenovali, ale podľa analytikov z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) tieto koncepcie – vrátane koncepcie Milénium – len veľmi opatrne navrhujú kroky, ktoré by ich mali vyriešiť. Odborníci, ktorí zdôrazňujú nutnosť reforiem, však vidia nádej v tom, že rozloženie síl na ministerstve školstva sa po parlamentných voľbách trošku zmenilo.
Zákony zatiaľ nedostatočne motivujú
„Myslím si, že je potenciál na to, aby nastala zmena vo fungovaní ministerstva,“ hovorí Andrej Salner z SGI. „Nastupuje pravicový tím, a ten snáď bude ochotnejší pristúpiť k zmenám vo financovaní, bez ktorých riešenie problémov viazlo. Programy vládnych strán pre oblasť školstva sú dostatočne radikálne. Otázka je, čo sa podarí uskutočniť.“
„Podľa môjho názoru posun spôsobilo už prijatie zákona o financovaní základných a stredných škôl tým, že peniaze smerujúce do školstva sa do určitej miery viažu na žiakov. Nie je však dotiahnutý a navyše ho deformujú niektoré výnimky,“ hovorí spoluautorka Národnej správy o vzdelávacej politike, ktorú začiatkom roka vydal SGI, Martina Kubánová. Napríklad sa predpokladalo, že prechod základných škôl pod obce a stredných pod samosprávne kraje odštartuje racionalizáciu siete škôl. Zatiaľ sa však situácia príliš nezmenila. „Obce zatiaľ neuvažujú o zlučovaní malých škôl, lebo zákony nevytvárajú tlak na takýto vývoj, nie sú dostatočne motivujúce,“ myslí si Andrej Salner. „Keby mali istotu, že ušetrené peniaze zostanú v škole, asi by konali inak. Treba zmeniť nastavenie zákona.“
Spoplatnenie umožní študovať viacerým
Jednou z nepopulárnych reforiem bude zrejme čiastočné spoplatnenie vysokoškolského štúdia. Mnohí študenti sa obávajú, že si nebudú môcť dovoliť platiť ani relatívne nízke školné. „Ja by som skôr povedala, že sa zvýši ich možnosť dostať sa na školu, pretože školy budú mať motív zvýšiť svoje kapacity,“ hovorí Martina Kubánová. „A pretože výdavky na najžiadanejšie odbory, ako sú ekonómia a právo, nie sú veľmi vysoké, potečie do systému viac peňazí. Štúdium by teda mohlo byť aj kvalitnejšie.“
Školám pomôže konkurencia
Ďalšími zmenami by mali prejsť aj základné a stredné školy. Stredným školám sa vyčíta príliš vyhranená špecializovanosť, ktorá núti žiakov veľmi skoro sa rozhodnúť pre určitý smer a zároveň im znemožňuje toto rozhodnutie v priebehu štúdia zmeniť. Odborníci vidia riešenie aj vo vytvorení konkurenčného prostredia, ktoré bude motivovať školy k potrebným zmenám. „Konkurenčný tlak bude mať na školy dobrý vplyv, aj keď sa ho dnes mnohé boja,“ hovorí Andrej Salner. „Dobrým krokom by bolo napríklad aj to, keby sa študentom umožnilo, aby sa zúčastnili na prijímacích pohovoroch na viaceré školy. Toto opatrenie v kombinácii s dobrým normatívnym financovaním zlepší situáciu tých škôl, o ktoré bude väčší záujem.“
MONA GÁLIKOVÁ