1. Ste za to, aby si študenti čiastočne hradili štúdium na vysokých školách?
2. Myslíte si, že poplatky pomôžu zlepšiť kvalitu vysokého školstva na Slovensku?
MICHAL FEIK, podpredseda Študentskej komory Akademického senátu Fakulty elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave:
1. „So zavedením poplatkov v súčasnosti nesúhlasím. Kým nebude dostatok pôžičiek a štipendií aj pre menej majetných, znamenalo by to pre nich pravdepodobne zníženie šance na získanie vysokoškolského vzdelania. Navrhovaných 11-tisíc je podľa mňa veľa, ak uvážime, že už dnes je vysokoškolské štúdium neúmerne drahé, a to je akože zadarmo.
2. Dosť vážne o tom pochybujem. Suma, ktorú pravdepodobne vyberieme z poplatkov, bude ťažko stačiť na akékoľvek zvýšenie kvality. Tu pomôže len zásadná investícia. Okrem toho treba kvalitu zvyšovať prostredníctvom kvalitných učiteľov, uplatňovaním viaczdrojového financovania, posilnením študentskej samosprávy a zavedením spätnej väzby od študentov.“
Študentský parlament Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave:
1. „Jednoznačne sme proti spoplatneniu štúdia. Štúdium aj tak nie je bezplatné. Keď si zrátate koľko stoja knihy, internáty, strava a cesta, tak vám vyjde za semester viac ako navrhovaných 10-20 percent!“
2. Veríme, že k spoplatneniu vôbec nedôjde, ale ak áno, tak dúfame, že sa poplatky za štúdium ‘neprejedia‘ a študenti by mali rozhodovať, kam ich peniaze pôjdu. Skvalitnenie štúdia by malo byť v ich rukách. Ak bude kvalitná ponuka, bude po nej vysoký dopyt, dá sa hovoriť o spoplatňovaní štúdia.“
Anonymný študent z Košíc:
1. „Som za.
2. Iba v prípade, že sa získané prostriedky použijú na nákup učebných pomôcok a vyučujúci si uvedomia, že majú učiť a nie ukazovať, že oni sú viac ako my. Tiež si potom zrejme uvedomia, kto a za čo ich vlastne platí.“
KRISTÍNA TAKÁCSOVÁ, členka študentského spolku PANTA REI:
1. „Som za čiastočné spoplatnenie školstva, ale do úmernej ceny, aby štúdium bolo prístupné aj študentom zo sociálne slabších rodín, ale treba značne rozšíriť štipendijné možnosti. Kým sa základné faktory okolo spoplatnenia nedokážu dostať do správnej rovnováhy, zásadne budem proti spoplatneniu, nechcela by som (teda asi nikto) mať na VŠ elitárskych študentov.
2. Závisí od vyzrelosti systému a prístupu ľudí.“ (sr, gal)