BRATISLAVA – Kto zastupuje firmu, aké sú jej nehnuteľnosti alebo ako hospodárila táto spoločnosť vlani? Za odpoveďami na tieto otázky už nebude treba chodiť z jedného úradu na druhý, ale budú sa dať získať na jedinom mieste – v štátnom Centrálnom registri ekonomických subjektov. Ten by mal zastrešovať deväť súčasných registrov spojených s podnikaním.
Vytvorenie centrálnej databázy o podnikateľoch na Slovensku bude stáť 128 miliónov korún a náklady by mali byť podľa návrhu financované z úverových zdrojov.
Podľa predkladateľov zámeru je cieľom centrálneho registra „vytvoriť transparentné prostredie“. Podnikateľ zvažujúci spoluprácu s inou firmou si ju bude môcť jednoducho a rýchlo preveriť. „Ak zistí, že jeho potenciálny partner nevlastní nehnuteľnosti, na hnuteľný majetok má záložné právo banka a že hospodári so stratou, tak si spoluprácu môže zvážiť,“ vysvetľuje význam registra ministerstvo hospodárstva.
Na jeho zavedenie nebude treba žiadne legislatívne zmeny. Obmedzený však bude rozsah bezplatne poskytovaných informácií. Pri ich rozširovaní bude musieť centrálny register dodržiavať zákon o ochrane osobných údajov. „Bude sa to týkať napríklad živnostníkov. Ich identifikačným číslom je totiž rodné číslo, ktoré nebude môcť nikto zverejniť,“ tvrdí ministerstvo hospodárstva.
Vznik registra je naplánovaný na dve etapy. Tá prvá pozostáva z prepojenia piatich a vzniku šiesteho registra. V druhej fáze sa do systému zapoja ďalšie tri existujúce registre. Integrovaný informačný systém funguje v Poľsku a od roku 1999 aj v Českej republike.
1. fáza
- Obchodný register
- Živnostenský register
- Register obyvateľov
- Register bankrotov
- Register účtovných uzávierok
- Register osôb podnikajúcich podľa osobitného zákona
2. fáza
- Kataster nehnuteľností
- Úverový register
- Register záložných práv na hnuteľný majetok