
Podnikateľka Lenka Pavilková (vpravo), riaditeľka firmy Channel Crossings v Prahe, ktorá sa zameriava na jazykové kurzy. Jej mentee Ivana Balková práve otvára na základe zakúpenej licencie od materskej firmy zoznamovaciu agentúru 1+1 na Smíchove. FOTO REFLEX – DAVID KRAUS
V Nemecku rozbehol mentoring časopis Cosmopolitan, v Čechách vlani v novembri týždenník Reflex. O mentorkách písala redaktorka Olga Myslivečková. „Vzhľadom na to, že nie sme špecializovaný časopis pre ženy, ohlas nebol búrlivý. Napriek tomu bol veľmi slušný. Ozývalo sa aj viac ako dvadsať žien. Na prvých šesť podnikateliek reagovalo 74 záujemkýň. Občas ma prekvapilo, aké ženy sa postavili do radu na mentee. Za sebou mali niekoľko vysokých škôl, štúdium a prax v zahraničí, ovládali cudzie jazyky, pracovali alebo pracujú v zahraničných firmách. Časť mentee tvorili čerstvé absolventky vysokej alebo strednej školy, dosť žien práve končilo materskú dovolenku, sem-tam išlo o nezamestnanú ženu. Najmladšia mala dvadsať, najstaršia 51, prevažovali vysokoškoláčky. Najmenej reagovali Pražanky,“ hovorí Olga Myslivečková.
Najväčší záujem bol v Čechách o mentorku Věru Pidrovú, výkonnú riaditeľku a prokuristku českej pobočky rakúskej rodinnej firmy INKU, ktorá predáva textílie a všetky typy podláh do interiéru. „Táto mentorka si vybrala 23-ročnú Alenu Královú, ktorá končila materskú dovolenku. Napadlo jej založiť si vlastnú firmu s bytovými doplnkami dodávanými na zákazku. Skončili však skôr, ako začali. Alene, absolventke vysokej školy poľnohospodárskej, pre nečakanú chorobu v rodine nemal kto strážiť jej tri deti.“
Ďalšími najžiadanejšími mentorkami boli Hana Dobrá, manažérka Mestského divadla Brno a Zdenka Mašková, zástupkyňa riaditeľa Pedagogického centra Stredné Čechy a vedúca detašovaného pracoviska v Příbram. Pôvodne učiteľka angličtiny. Učila aj deti emigrantov v USA, organizovala tábory pre deti utečencov v Čechách. Teraz sa venuje mladým učiteľom a žiakom.
Jedna česko-slovenská dvojica spolu dokonca založila neziskový projekt - európsky virtuálny supermarket pre ženy, iná slovenská mentee sa už z Prahy nevrátila, Trenčanka Linda Nemcová, absolventka City University. „Slečna Linda Nemcová ma prekvapila svojím poctivým a zodpovedným prístupom a aj samostatným výstupom trojmesačného mentoringu na tému trhová analýza, ktorú orientovala na zákazníkov našej firmy. Ponúkla som jej teda ďalšiu spoluprácu v oblasti marketingu,“ hovorí mentorka Míla Petrová, obchodná a marketingová riaditeľka firmy Otto Blanc, ktorá sa zaoberá predajom pánskej a dámskej konfekcie od najlepších českých návrhárok.
Prvá česká mentee, Adélka Janovská si dlho do kolónky zamestnanie písala - žena v domácnosti. Keď deti odrástli, viac ňou byť nechcela. Dnes má, určite aj po skúsenostiach z mentoringu, vlastný kozmetický salón a v lete otvorila penzión. Predtým nepoznala počítač, nevedela, čo je e-mail či internet. (haj)
Čo na to muži?
Olga Myslivečková spomína, že sa jej muži často pýtali: „Je predsa známe, že ženy si navzájom závidia, robia si naschvál podrazy. Ako to zvládli? Odpovedám im: Buď sú dotyčné ženy excelentými herečkami, alebo sú vaše predstavy stereotypné a hádžete časť ľudstva do jedného vreca. Z kusa popísaného papiera a fotografie inštiktívne odhadli, s kým by si mohli rozumieť. A nezmýlili sa. Na kritiku boli pripravené.“
Po mentoringu u ženy nakoniec zatúžil aj jeden muž, 36-ročný František Hejňák z Lysej nad Labem. Pracuje ako strojvodca v Českých dráhach a okrem toho podniká s rodičmi a bratmi v poľnohospodárstve. Ako tvrdil, ženu by za mentorku chcel preto, lebo ženy sú „otvorenejšie, úprimnejšie, ale aj zaujímavejšie, spoľahlivejšie, dôslednejšie a starostlivejšie“. Pochopil však, že sa ženy musia navzájom podporovať, pretože „skĺbiť rodinu a domácnosť nie je jednoduché“.