vyvolávajú nemálo nedorozumení. Raz je to žiak, ktorý si myslí, že ho učiteľ v porovnaní s inými nespravodlivo klasifikoval, inokedy vznikajú spory medzi rodičmi a učiteľmi. Pred začiatkom nového školského roku (aj počas neho) by mali rodičia seriózne zhodnotiť schopnosti, možnosti i záujmy svojich detí. Navštíviť i výchovného poradcu a pohovoriť si s ním o týchto problémoch. A doma sa držať zásady: namiesto rozkazov dobré, presvedčivé slovo, namiesto zákazov trpezlivé vedenie k uvedomelému vzťahu k povinnostiam. Krik a palica spravidla narobia viac zla ako dobra.
MICHAL PITKO, Humenné
* Nazdávam sa, že jedinou rozumnou cestou ďalšieho vývoja je skutočne premyslené využívanie informatizovanej spoločnosti bez triednych, náboženských a nacionálnych predsudkov, ktorá by dokázala čo najúčelnejšie využiť automatizáciu a nové druhy energie (napríklad slnečnú), skôr ako budú tradičné zdroje bez zvyškov vyčerpané a hlavne, než vyvolávajú rôzne ekologické poruchy (skleníkový efekt - rast teploty atď.). Preto je nevyhnutné urýchlene využiť informatizáciu spoločnosti na podklade kolektívneho spracovania zásad teórie a praxe informatizácie. Účelným využívaním informatiky možno zabrániť preľudneniu sveta a pomocou rozvojových krajín urýchlene ich účelne rozvíjať. Nevyužiť všetky možnosti, ako zabrániť svetu vykonať sebazničenie a nevyčerpať všetky vhodné možnosti, by bolo vážnym nedostatkom a naši potomkovia by nám podobné zaváhanie sotva mohli odpustiť - (pokiaľ by sa toho ešte dožili, lebo vojny sú neúprosné, a preto by mali byť minulosťou).
ONDREJ PLEVA, Zvolen
* So záujmom som si prečítala v denníku SME z 5. júna článok A. Krivdovej pod titulkom Keď sa niekto pohráva so slovami, mal by vedieť dobre po slovensky. Plne súhlasím s jeho obsahom. Mnohí sme čakali, že v najbližšej televíznej relácii Aj múdry schybí moderátori napravia chybu, ku ktorej došlo v predchádzajúcej relácii. Škoda, nestalo sa tak. Pani Vacvalová a pán Andrásy, stratili ste body!
KATARÍNA PATÁKOVÁ,
Pukanec
* Najmä na gymnáziách pripomína príprava na vyučovanie učenie sa telefónneho zoznamu. Učenie sa množstva faktov a poučiek odčerpáva takmer všetku tvorivú energiu, ktorej má mladý človek hojne. V študentoch sa otupuje schopnosť tvoriť čosi vlastné, nové. Sme naučení stáť v roli prijímateľov, nie výrobcov. Preto sa nečudujem, že sa mladí nedokážu uplatniť ani na trhu práce. S čím? S plnou hlavou a prázdnymi rukami?
ZUZANA PAVLÍKOVÁ,
Humenné