Každý lekár by sa mal zodpovedať za škody spôsobené pacientovi

Reagujem na článok uverejnený v SME v prílohe Doma. Preventívne prehliadky sú dobrá vec. Ich nevyužívanie však nesúvisí s pohodlnosťou občanov. Problém je oveľa hlbší. Absentuje spolupráca lekára s pacientom a zodpovednosť lekára za prípadné chybovanie.

Ak pacient cíti neochotu lekára, príde k nemu iba nevyhnutne. V článku sa argumentuje aj tým, že veľa občanov nemá ani založené zdravotné karty u stomatológov. Autorom uniklo napríklad to, že v mnohých menších mestečkách jednoducho už zmluvní stomatológovia majú plné stavy a nezmluvní lekári nie sú ochotní zakladať zdravotnú dokumentáciu a idú s platbou na ruku.

Iným problémom je kvótovanie počtu lekárov na počet obyvateľov. Pacient môže raz za pol roka zmeniť svojho lekára. Kam však pôjde, keď dobrý lekár už nie je schopný priberať nových pacientov a iný lekár nemôže prísť do daného obvodu. Pacient naďalej musí zostať u pôvodného lekára. „Nevzťah“ nezmluvného lekára verzus poisťovňa tiež neprimerane zasahuje do zmluvného vzťahu pacient-poisťovňa. Pán minister Kováč sľúbil v predvolebnej kampani okamžite napraviť tento atavizmus, ale akosi sa mu už do toho nechce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prehodnotil by som napríklad zmluvy lekár-zdravotná poisťovňa, a poisťovňa nech prepláca lekárom výkony iba na základe zmluvy pacient-poisťovňa a pacient-lekár. Na to je potrebné vypracovať štandardy výkonov, ale ani lekárom sa do toho nechce. Ich snaha o zvýšenie platov by mala ísť spolu aj s takouto koncepciou. Potom by to bolo fér.

Lekárom by som zákonne uložil nevyhnutnosť poistiť sa proti prípadným poškodeniam pacientov (čudujem sa nemocniciam, že o to nebojujú, aby sa aj lekár hmotne podieľal na prípadnej zodpovednosti za svoj zlý výkon). Poisťovne by potom sledovali úspešnosť lekárov výškou poistného až po neuzatvorenie zmluvy s často chybujúcim lekárom, ktorý im odčerpáva značné finančné prostriedky za zlé výkony. A tu pacient opäť narazí na „reálnosť“ žalovať lekára alebo nemocnicu. Táto možnosť je, ale iba v deklaratívnej polohe. Ktorý „obyčajný“ pacient (napríklad 70-ročná babka) sa domôže práva? Takáto zdravá atmosféra by riešila i prezamestnanosť prirodzeným spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu

Iba okrajové prípady z vlastnej skúsenosti: pacientovi pred siedmimi rokmi v Bratislave operovali srdce (by-pas). Pred mesiacom zase v Martine chronické upchávanie žíl na dolných končatinách. Pacient hovoril lekárom už pätnásť rokov, že má kŕče v nohách. Špecialisti zo Žiaru nad Hronom, Banskej Bystrice, Bratislavy i obvodní lekári sa tým nezaoberali. Záver z Fakultnej nemocnice v Martine: Stav je už neoperabilný pre dvadsaťročné zanedbanie liečby vysokého cholesterolu (zisteného aj zo zdravotnej dokumentácie) a nasadenie liečby na zníženie cholesterolu. Doteraz to „uniklo“ pozornosti približne desiatim lekárom (obvodným, internistom, kardiológom, cievnym, urológom…). Čo k tomu dodať? Koho brať na zodpovednosť?

Pacient požiada o potvrdenie „cestovného“ pre poisťovňu, ale nemocnica má tlačivá iba jednej poisťovne, ktoré v inej neakceptujú. Alebo lekár predpíše tomu istému pacientovi liek s upozornením doplácania naň. Pacient ide do lekárne a magistra (keďže je známa) mu povie, aby šiel opäť k lekárovi a nech mu predpíše ten istý liek, ale vo väčšom balení, za ktoré sa pripláca o dve tretiny menej. To sú tie problémy, a nie pohodlnosť pacientov. Tí sa „nachodia“ až-až!

SkryťVypnúť reklamu

Keď ide občan k lekárovi, lekár mu vo väčšine prípadov urobí iba to, o čo pacient požiada. Lekár nezhodnotí celkový stav, a už vôbec nekomunikuje s pacientom.

Keď sa hovorí o lekároch, úradníkoch či sudcoch, vždy sa končí optimisticky, že nie všetci sú rovnakí. Zabudne sa konštatovať, že výnimka potvrdzuje pravidlo.

IVAN JÁNYI, Modra

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 628
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 379
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 724
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 209
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 387
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 783
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 915
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 326
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu