Brusel 10. októbra (TASR) - Po rozšírení o desať krajín bude mať Európska únia 444 miliónov spotrebiteľov, čo by malo pozitívne ovplyvniť hospodárstvo a obchod nových členov i zvyšku únie, tvrdia pozorovatelia.
Väčšie množstvo spotrebiteľov únie pravdepodobne otvorí cestu pre export a investície mimoeurópskych spoločností, ktoré by mohli prichádzať aj na Slovensko.
Obchodné bariéry sú medzi kandidátskymi krajinami vo všeobecnosti väčšie než v EÚ a budú musieť zmiznúť. Mnohé spoločnosti tiež privítajú konzistentné pravidlá pre podnikanie vo východnej Európe, uvádza ako výhody rozšírenia dnešné vydanie denníka Wall Street Journal Europe.
Rozšírenie pomôže ekonomike a obchodu obchodných partnerov únie - USA a Ázii, myslí si väčšina pozorovateľov.
"Plánované rozšírenie tiež uľahčí život pre veľkú spoločnosť ako naša s veľkými medzinárodnými projektmi po celej Európe," povedal hovorca ABB Ltd., najväčšej európskej priemyselno-strojárenskej spoločnosti, ktorá zamestnáva 8000 ľudí vo východnej Európe.
Zosúladenie zákonov o bezpečnosti potravín medzi terajšími členmi a uchádzačmi vytvorí jednotné pravidlá pre všetky štáty, čím sa spoločnostiam zjednoduší predaj výrobkov.
Pre porovnanie - Severoamerická zóna voľného obchodu (NAFTA), zahŕňajúca USA, Kanadu a Mexiko, má 387 miliónov spotrebiteľov. NAFTA však zostane bohatším zoskupením s hrubým domácim produktom (HDP) vo výške 11,4 bilióna dolárov. HDP únie po rozšírení bude 8,4 bilióna dolárov.
(spravodajca TASR Michal Svetský) juh