ANNERSTEDTOVÁ: SR by nemala podceniť informačnú kampaň o EÚ
BRATISLAVA 7. októbra (SITA) - O politickej situácii vo Švédsku pred vstupom do Európskej únie (EÚ), komunikačnej stratégii švédskej vlády, ako aj o boji s rôznymi mýtmi spojenými s úniou, či príprave na využívanie štrukturálnych fondov, hovorila v pondel
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
ok v rámci prednášky Skúsenosti Švédska z prístupového procesu do EÚ, ktorá sa uskutočnila v kongresovej sále Ministerstva zahraničných vecí SR, bývalá poslankyňa švédskeho parlamentu, súčasná členka Teamu Europe vo Švédsku a výkonná riaditeľka poradenskej spoločnosti LIBRA Ylva Annerstedtová. V súvislosti s komunikačnou stratégiou pred referendom o vstupe Ylva Annerstedtová zdôraznila dôležitosť spolupráce medzi vládnymi a opozičnými stranami a otvorenej informačnej politiky vo vzťahu k verejnosti. "Za významnú považujem spoluprácu vlády s opozíciou, pravidelné konzultácie s odbormi, mimovládnymi organizáciami a transparentnú informačnú politiku," podčiarkla Annerstedtová. Ako príklad uviedla aktívnu účasť vlády na financovaní informačných aktivít, vydávaní rozličných informačných letákov a brožúr, či zriadenie bezplatnej informačnej linky EÚ. "To všetko by nemalo úspech, keby súčasťou kampane neboli aj osobné stretnutia s občanmi," dodala Annerstedtová. Za najväčšiu chybu, z ktorej by sa malo poučiť aj Slovensko, totiž označila podcenenie významu osobnej komunikácie s verejnosťou. "Spočiatku sme si mysleli, že celá kampaň bude ľahká, a že sa všetko bude môcť dosiahnuť tlačenou formou," skonštatovala. Médiá však podľa nej nie vždy poskytujú o problematike ucelený a pravdivý obraz. "Všimnite si, ako často pracujú s najhoršími správami. Nepamätám si, kedy naposledy písali o tom, že sa únii niečo podarilo," poznamenala. Za dôležitú súčasť kampane preto považuje aj dobre informovaných novinárov. Bývalá švédska poslankyňa tiež zdôraznila význam pravidelných stretnutí švédskych poslancov so svojimi kolegami z členských krajín EÚ ešte pred samotným vstupom. "Boli to naozaj užitočné stretnutia. Pri jednej príležitosti sme museli dokonca vysvetliť, že Švédsko nie je Švajčiarsko," poznamenala Annerstedtová. V súvislosti so samotným referendom o vstupe odporučila formuláciu jednoduchej otázky, na ktorú je možné odpovedať iba dvoma spôsobmi - áno alebo nie. "Vo Švédsku, kde referendum nemá takú právnu záväznosť ako v iných európskych krajinách, sme od roku 1963 mali iba tri referendá a nedostatočne premyslené otázky spôsobili u ľudí zmätok," skonštatovala. Najbližšie budú Švédi v referende hlasovať v marci alebo septembri budúceho roku, keď sa vyjadria k zavedeniu spoločnej európskej meny. Ylva Annerstedtová je riaditeľkou poradenskej spoločnosti LIBRA, ktorá pôsobí v oblasti informácií o EÚ a jej projektov pre rozvoj malých a stredných podnikov. Je autorkou publikácie EÚ tvárou v tvár roku 2000 opisujúcou situáciu v jednotlivých členských krajinách z pohľadu sociálnych vecí, životného prostredia, regionálnej politiky, pracovného trhu, kultúry a vzdelávania, ako aj trendov a diskusií súvisiacich s výzvami, ktoré prináša nové milénium. Ako členka Teamu Europe je Ylva Annerstedtová jedným z oficiálnych hovorcov Európskej komisie.