Berlín 7. októbra (TASR) - U tichých detí, ktoré v škole nevyrušujú a neupozorňujú na seba počas vyučovania, sa prípadné psychické poruchy a rôzne pocity strachu a úzkosti veľmi často prehliadnu. Deje sa tak predovšetkým na úkor samotného dieťaťa, ktoré so svojím trápením zostáva osamelé, zdôraznil v rozhovore pre dnešné vydanie nemeckého denníka Die Welt vedúci kliniky pre detskú a mládežnícku psychiatriu a psychoterapiu na univerzite vo Würzburgu Andreas Warnke.
Deti chodia poza školu veľmi často nie preto, že sa im nechce učiť a škola ich "nebaví", ale preto, lebo sa niečoho alebo niekoho boja, upozorňuje Warnke. "Situáciu nevyrieši ani to, keď malého previnilca chytí polícia. Namiesto naháňania záškolákov sa treba skôr sústrediť na príčiny tohto javu." tvrdí psychológ a zdôrazňuje, že tento problém sa často podceňuje.
Pokiaľ kladú pedagógovia na dieťa prehnané nároky, vníma žiačik školu ako miesto svojho osobného neúspechu , kde sa mu spolužiaci posmievajú a začína sa báť, tvrdí Warnke.
Za prvé signály toho, že čosi nie je v poriadku, možno považovať bolesti hlavy, brucha alebo nechutenstvo, vyskytujúce sa prevažne ráno pred odchodom do školy, zatiaľčo večer, cez víkendy alebo počas prázdnin je dieťa bez spomínaných problémov.
V takýchto prípadoch by sa mali rodičia obrátiť na psychológa, prípadne na dobrého pedagóga. Dlhodobé neriešenie možno jednoduchého problému môže totiž vyústiť do závažných duševných problémov. Odborníci sa zhodujú v tom, že na akútne psychické poruchy trpí päť až sedem percent školopovinných detí. Do puberty sa psychické problémy týkajú viac chlapcov, po tomto období sa depresie a pocity strachu prejavujú skôr u dievčat a mladých žien, uzatvára Die Welt.
jč im