
Paul Thek: Kreslo. FOTO - LOTHAR SCHNEPF
Už týždeň je však Kunsthalle nová: stojí vo veľkom komplexe múzeí Museumsquartier na rozhraní medzi absolútnym centrom Viedne, imperiálnym Hofburgom a Námestím hrdinov. Museumsquartier sa spolu s Kunsthalle stáva jedným z desiatich najväčších kultúrnych komplexov vôbec. Medzi dvestopäťdesiatročné múzeá sa podarilo prekvapivo prirodzene vpašovať novotou svietiace pýchy súčasnej architektúry.
Prvá výstava
Nová Kunsthalle slávnostne otvorila existenciu výstavou Baroková párty - Okamihy svetového divadla v súčasnom umení. Barok je vo Viedni aj tak všade: v múzeách, kostoloch, na uliciach. A baroková párty je odpoveďou Kunsthalle na to, čo ju vo Viedni obklopuje.
Slovo barok pochádza zo slov, označujúcich nepravidelnosť, nerovnomernosť, presne to, čo charakterizuje Museumsquartier. Strohé námestie trošku obveseľuje barokový majster von Erlach rozpustilou fasádou Reithalle. V baroku nádherné fasády niekedy zakrývali, že za nimi už nič nie je, táto fasáda zas skrýva výstavu, ktorá v nových priestoroch z betónu a ocele uvádza barok do súčasnosti.
Tu sa koná veľká baroková párty. Za zvukov pištivého spevu údajne posledného kastráta, ku ktorému britská umelkyňa Sam Taylor-Wood spieva na videu karaoke, sa z chrámu umenia stáva Kunsthalle, aj s barokovou umelosťou a maškarádou.
Na tradíciu barokovej rozorvanosti, so všetkými tými jeho navzájom rozporuplnými pojmami ako katolicizmus a telesnosť, sa dnes odvolávajú mnohí z tých, čo budujú súčasné umelecké scény. Mimoriadne úspešná bola pred dvoma rokmi veľká bratislavská výstava starého a súčasného slovenského baroka s titulom Barok.
Prekliatie sveta a pôžitok
Viedenská baroková párty má pomerne ďaleko k zmyselnosti a radosti zo života: skôr sú témou jeho temné a existenciálne stránky, čo je aj základným motívom retrospektívy takmer vizionárskej tvorby amerického umelca Paula Theka (1933-1988), ktorého súčasní teoretici označujú za nedoceneného. Jeho relikvie v modernistických nádobách z plexiskla, a mechanické výtvory z kybernetického laboratória, ktoré konečne dnes našli svoju dobu, sú, pravdepodobne hlavnou hrdosťou Barokovej párty v Kunsthalle.
Šesť účastníkov párty je navzájom oddelených hrubými závesmi. Z vyvýšeného miesta novej Kunsthalle je výhľad na Cloacu Wima Delvoyesa, priesvitný, dvanásť metrov dlhý tráviaci trakt, ktorý, ako tento umelec tvrdí, sa dokonale hodí k Viedni, už len kvôli Freudovi a viedenskému body artu. K imitácii trávenia patrí ešte štyristo baktérií, ktoré pomáhajú organizmu meniť potravu na konečný produkt.
Škandálna tvorivá dvojica z Londýna Dinos a Jake Chapman sa chopili barokových motívov symboliky so všetkou tvrdosťou: hlava má rohy a na čele krvácajúci hákový kríž. Ich adaptácia slávneho Goyovho cyklu Desastres de la Guerra rozohráva všetky odtiene šialenstva. Prekliatie sveta a pôžitok z neho na jednom mieste.
Baroko víta cyperspace
Oficiálne otvorenie celého komplexu Museumsquartier Viedeň ešte len čaká, a to od 28. do 30. júna. Motto týchto troch dní znie: Baroko víta cyperspace.
V sobotu 30. 6. bude Open Area Day. Museumsquartier pozýva s tisíckami stoličiek a balíčkov občerstvenia na kultúrny piknik. Návštevníci budú putovať galériami, múzeami a kaviarňami. Deň skončí veľkou Party Barocque v Kunsthalle a halách E a G.
ANDREA PUKOVÁ, Viedeň