
Zdeno sa deťom venuje aj po vyučovaní. Píše s nimi úlohy, opakuje prebrané učivo, chodí za nimi do osady. FOTO PRE SME - JOZEF PETRUŠKA
Keď prídete do jednej z tried Základnej školy na Komenského ulici v Spišskej Novej Vsi, možno vás prekvapí neformálnosť, s akou deti pozdravia učiteľku: „Dobrý deň, Janka.“ Rovnako familiárne pozdravia aj svojho rómskeho asistenta Zdenka Pecha. Zdenko na tejto škole pôsobí už tretí rok. Pred jeho príchodom tamojšie rómske deti nevedeli takmer nič. Dokonca ani, ako sa drží v ruke pero. „Začiatky boli ťažké,“ priznáva Zdeno.
„Deti pochádzajú z prostredia, ktoré ich k ničomu nevedie a nevychováva ich. Väčšina je z osady. Rodičia sa im nevenujú, komunikujú iba v rómskom jazyku, s čím majú problém v škole. Rómsky asistent je preto pre nás veľkou pomocou, hlavne v prvom a druhom ročníku. Deti nerozumejú po slovensky, ťažko sa potom učia čítať a písať,“ hovorí učiteľka Jana Lehotská.
Zdena deti prijali veľmi dobre. Je pre nich vzorom, učí ich komunikovať. S jeho pomocou si deti osvojili základné návyky.
Jeho úlohou je pomáhať učiteľovi prekonávať jazykovú bariéru. Výklad im tlmočí do rómskeho jazyka, ale platí to aj opačne, prekladá učiteľovi, pokiaľ sa dieťa nevie vyjadriť po slovensky. Navyše prítomnosť asistenta v triede, ktorý je v inom postavení ako učiteľ, v deťoch vyvoláva spontánnosť. Zdeno sa deťom venuje aj po vyučovaní. Píše s nimi úlohy, opakuje prebrané učivo, chodí za nimi do osady.
Triedu momentálne navštevuje štrnásť rómskych detí. Polovica z nich učivo zvláda veľmi dobre. V triede sú však aj deti, ktoré ročník opakujú viackrát. Niektoré z nich nepoznajú farby, pomalšie čítajú. Niektoré sú dyslektici či trpia mozgovou dysfunkciou. Učebné osnovy sú teda upravené a prispôsobené ich tempu. Deti, ktoré učivo bez problémov zvládajú, neskôr prestúpia do triedy s normálnym tempom vyučovania.
V regióne Spišská Nová Ves v minulom školskom roku pôsobilo deväť rómskych asistentov. Riaditelia základných a materských škôl si ich prácu veľmi pochvaľujú. V rámci tohto okresu v priebehu nasledujúcich týždňov nastúpi 45 asistentov.
JOZEF MAKO
Projekt zameraný na rómskych asistentov funguje na Slovensku od roku 1999. V tomto roku by na školách malo pôsobiť 237 rómskych asistentov učiteľa. Záujemcovia o miesto asistenta musia absolvovať rekvalifikačný kurz - asistent učiteľa v materskej škole alebo asistent učiteľa a vychovávateľa v základnej škole. Ten organizuje nadácia Škola dokorán. Projekt financuje Národný úrad práce sumou 1 milión 331 940 korún.