nia poznatkov žiakov pomocou testov, ktoré sa odvíjali od štandardov.
U nás sa začalo národné testovanie vedomostí žiakov základných škôl približne v roku 1968 (na základe požiadaviek učebných osnov). Neskoršie politické dianie však tento postup zastavilo ako nevhodný, prebratý z kapitalistického sveta.
Predstava o potrebe vzdelávacích štandardov sa začala obnovovať okolo roku 1990 vo vtedajšom Výskumnom ústave pedagogickom. Boli vytvorené i prvé verzie. V rokoch 1990-91 sa začali v novovytvorenom Štátnom pedagogickom ústave touto myšlienkou opäť zaoberať. Vyplynulo to zo skutočnosti, že sa upravili učebné osnovy smerom k voľnejšiemu prístupu (ako v iných európskych krajinách). Osnovy začali mať pre učiteľa orientačný charakter a ich voľnosť vytvorila potrebu stanoviť základné požiadavky na vedomosti.
Vzdelávacie štandardy sa aktívne tvorili v rokoch 1994-96 a overovali sa v praxi. Súčasná podoba je výsledkom tohto prístupu, vyvíjať by sa však mali podľa zmien v školskom systéme. (mu)