BRATISLAVA – Uvedenie elektronického podpisu do života sa blíži. Národný bezpečnostný úrad, ktorý bude gestorom elektronickej komunikácie, získal v stredu od vlády 65 miliónov korún. Kedy sa bude môcť bežný Slovák podpísať aj elektronicky, sa podľa riaditeľa kancelárie úradu Juraja Puchého ťažko odhaduje. „My však vytvoríme všetky podmienky, aby elektronický podpis mohol začať fungovať už v decembri,“ povedal.
Zákon o elektronickom podpise vstúpil do platnosti už v máji tohto roku. Odvtedy úrad podľa Puchého urobil pre rozbeh novej formy komunikácie všetko, čo mohol aj bez peňazí od vlády. V úrade je tak už zriadená špeciálna sekcia pre elektronický podpis, ktorá sa teraz z pridelených prostriedkov vybaví technikou. Pripravených je aj šesť vyhlášok, ktoré nadväzujú na zákon. Jeho reálne uplatnenie totiž zasiahne aj do Občianskeho a Obchodného zákonníka, Trestného zákona a ďalších noriem.
Po rozbehu novej formy komunikácie bude možné elektronický podpis použiť všade, kde občan komunikuje s úradmi. Napríklad daňové priznanie bude možné podať bez čakania v dlhých radoch priamo od počítača doma či v kancelárii. Namiesto papierových formulárov sa budú používať elektronické dokumenty a namiesto podpisu šifra. Rýchlosť rozbehu elektronického podpisu bude závisieť od toho, ako si úrady, banky a iné inštitúcie osvoja novú formu komunikácie. Úrady si napríklad budú musieť zriadiť prijímacie kancelárie na prácu s elektronickými dokumentmi. „Vieme, že niektoré spoločnosti sa na to už pripravujú,“ povedal Puchý.
Bezpečnostný úrad ešte musí vybrať vhodných kandidátov na získanie licencií, ktorí budú vystupovať ako takzvané certifikačné autority. Uchádzači budú musieť splniť podmienky na prácu s elektronickými dokumentmi a prejdú aj bezpečnostnými previerkami. Certifikačné autority budú potom zodpovedať za plynulosť a kvalitu komunikácie medzi odosielateľom a prijímateľom. Na elektronický kontakt sa budú používať dva šifrovacie kľúče – jeden súkromný a druhý verejný. Súkromný sa pripojí na dokument, ktorý sa odošle elektronickou poštou. Verejný kľúč bude slúžiť na odomknutie dokumentu na strane prijímateľa. Elektronický podpis bude pre každý dokument rôzny, a teda neprenosný.
TOMÁŠ KURTANSKÝ
Kde sa dá použiť elektronicky podpis
daňové priznanie
faktúra
obchodná zmluva
pracovná zmluva
nákup cez internet
elektronická pošta