om sa však k vyspelému svetu približujeme možnosťami zveľaďovania a riadenia našich príjmov. Všetky nové finančné nástroje a produkty nám majú pomôcť jednoduchšie a prehľadnejšie usmerňovať tok peňazí. Tieto nástroje vytvorili nový, široký priestor pre uloženie a zveľadenie dočasne voľných peňazí, a napokon, umožnili nám míňať aj peniaze, ktoré sme ešte nezarobili.
Čím skôr pochopíme účel nových nástrojov, tým skôr nám začnú slúžiť a tým skôr nám pomôžu zjednodušiť život. V čase, keď sa dá bankový účet obsluhovať z internetu, alebo mobilu, keď noviny píšu o burzách a devízach a keď sa začína hovoriť o osobných účtoch na dôchodky, by bolo nerozumné schovávať peniaze pod vankúš a chodiť s každým šekom na poštu.
Prvý krok do sveta finančných produktov je prekonať strach z neznámeho. To je dnes, po očistení trhu od nezdravých bánk a podvodníckych nebankových subjektov, o niečo jednoduchšie. Schopnosť dôverovať je u každého iná, najmä vo vzťahu k peniazom. Dôležité je rozlíšiť na aký účel svoje peniaze zverujeme do rúk niekomu inému. Ak všetko, čo od banky očakávame, je výber peňazí z bankomatu a platenie účtov, dôvod na obavy je nulový. A naopak, keď zo svojich peňazí chceme bohatý úrok z obchodovania na finančných trhoch, nemôže nás prekvapiť strata. Ak sa už rozhodujeme medzi týmito dvoma možnosťami, znamená to, že neodôvodnený strach sme prekonali a zvažujeme už len mieru rizika. A to už je takmer súčasťou investorského správania.
Nedá sa vyznať vo všetkých produktoch, ale s trochou chuti sa vždy dá vybrať nástroj, ktorý vyhovuje našim požiadavkám. Trh už je bohatý na banky, poisťovne, podielové fondy či sporiteľne. Tvoria takú dôležitú súčasť ekonomiky, že informácie o ich činnosti a finančnej sile, alebo serióznosti sú dennou súčasťou spravodajstva v novinách, televíziách či na internete. Stačí len ochota prijímať informácie, aby sme si mohli urobiť aspoň hrubý prehľad o finančných produktoch, ktoré nás zaujímajú.
Vyhýbať sa novým možnostiam znamená dnes nevýhodu. Do sveta finančných produktov je už zapojená taká veľká časť spoločnosti, že byť mimo znamená byť pozadu. Otázka „Čo s peniazmi?“ dnes znie „Kam s peniazmi?“ (jj)