
Napriek nulovému clu na dovoz automobilov predajcovia nepredpokladajú pokles cien ani rast dovozu áut.
FOTO – TASR
BRATISLAVA – Clo na dovoz automobilov z Európskej únie (EÚ) sa v tomto roku znížilo na nulu. Zmluvné clo síce naďalej zostalo na úrovni 17,1 percenta, ale výška preferencií stúpla na 100 percent, čo znamená, že sa zmluvné clo nebude uplatňovať. Slovenským automobilovým trhom však pokles cla pravdepodobne nepohne.
Zuzana Bruteničová z Ministerstva financií SR vysvetlila, že kým v minulom roku sa uplatňovalo clo na dovoz áut vo výške 20 až 40 percent zo zmluvného cla (3,42 až 6,84 percenta), v roku 2000 sa po novelizácii colných preferencií bude uplatňovať nula percent. Dovozcovia však upozorňujú, že reálna zmena oproti vlaňajšku bude predstavovať len 3,5 percenta z ceny vozidla. V prípade auta za 600-tisíc korún to predstavuje 21-tisíc korún. Výrobcovia však spravidla svoju cenovú politiku menia smerom nahor, čím sa pokles cla vyrovná.
Podľa obchodného riaditeľa Nissanu Slovakia Pavla Prepiaka takýto posun nespôsobí pohyb cien ani objemu dovozu. „Dovoz sa zvýši, keď sa auto nebude na Slovensku chápať ako triedny nepriateľ,“ povedal Prepiak a zdôraznil potrebu odstránenia reštriktívnych opatrení pri odpisovej politike automobilov. Prekážkou rozvoja automobilového trhu je aj neistota podnikateľov o pripravovaných zámeroch ministerstva financií v daňovej politike. To, že sa zvýšením colných preferencií na 100 percent nič nezmení, potvrdil aj riaditeľ Škoda Auto Slovensko Štefan Chudoba: „Naplnil sa vývoj, ktorý sme očakávali,“ konštatoval.
Nulové clo sa však nebude vzťahovať na dovozy z Japonska a Kórey, ktoré sú po EÚ a Česku najväčšími dodávateľmi áut na náš trh.
V roku 2000 zaznamenal predaj automobilov v SR pokles o necelé tri percentá. Za dvanásť mesiacov sa predajcom podarilo umiestniť na trhu 60 414 osobných áut a malých nákladných automobilov. Mesiacom najvýraznejšieho prepadu odbytu áut bol tradične dobrý december, ktorý bol medziročne slabší o 6,5 percenta. Medzi viac ako 5 500 predanými automobilmi dominovala Škoda s podielom necelých 50 percent. Za škodovkou sa v predajnosti umiestnilo Daewoo a Volkswagen.
JURAJ JAVORSKÝ