„Vďaka vašim študentom je učenie radosťou. Vedia sa motivovať a tvrdo na sebe pracujú. Sú nároční a na hodinách vyžadujú vysokú kvalitu prezentácie od vyučujúceho. Ich výkony sú nadštandardné, presne také, aké sa očakávajú od predstaviteľov vyšších manažérskych pozícií,“ vyslovil svoj názor na slovenských študentov MBA Edward A. Moscu, predstaviteľ JBE – Business Development, vyučujúci v rámci MBA programov na FM UK Marketing a Ekonomické analýzy na konci minulého školského roku.
WEMBA (Weekend Executive Master of Business Administration) je vzdelávací program, ktorý organizuje Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta manažmentu (od roku 1996) v súčasnosti v spolupráci s Webster University, St. Louis, Missouri, USA. Program je zameraný na vzdelávanie najmä vrcholových manažérov slovenských podnikov ako aj medzinárodných spoločností podnikajúcich na Slovensku. Štúdium trvá 2,5 roka. Prednášajúcimi sú profesori z americkej univerzity, slovenskí profesori a externí spolupracovníci z radov top manažérov úspešných firiem. „Pracovný tím na Fakulte manažmentu je profesionálny, zdvorilý a veľmi kompetentný. Moje odporúčanie smeruje k intenzívnejšiemu využitiu pracovných pozícií študentov na spoluprácu a tvorbu viacerých reálnych prípadových štúdií a projektov. Vždy som sa tešil na Univerzitu Komenského, na interakciu so študentmi a na vyučovanie. Mal som vysoké očakávania, boli však vždy prekročené,“ pokračuje Edward A. Moscu. V podobnom duchu sa vyjadrili aj ostatní pedagógovia: „Slovenskí študenti sú ľudia, ktorí majú záujem naučiť sa viac a inou formou ako boli doteraz zvyknutí, majú výborné teoretické vedomosti, matematické myslenie a zručnosti, ktoré sa dajú ľahko rozvíjať.“
Nový školský rok plný očakávaní
September priviedol do lavíc opäť študentov WEMBA programu. Čaká ich náročný študijný program predmetov ako sú financie, manažérska ekonómia a organizačné správanie, a teda popri svojich náročných pracovných povinnostiach sa musia venovať aj štúdiu, písaniu úloh, projektov, prezentácií. Podľa koordinátorky MBA programov FM UK Eriky Šterbákovej „odmenou sú hodnotné informácie, nové pohľady na riešenie komplexných problémov, vnímanie firmy ako celku a, samozrejme, neoceniteľné kontakty.“ Prínos programu (pre jednotlivcov, ako aj pre ich zamestnávajúce spoločnosti) sa dá najlepšie posúdiť z názorov študentov, ktorí práve vstupujú do ďalšieho zo semestrov WEMBA programu. SME sa ich spýtalo:
1. Napĺňa štúdium MBA na FM UK vaše očakávania? Vidíte možnosť uplatnenia naučených techník, metód, postupov v slovenskej ekonomike, vo vašej firme? Dokážete aplikovať získané teoretické poznatky v praxi?
2. Snáď dôležitejšia ako samotná analýza je dostupnosť kvalitných vstupných dát. Ich zber si vyžaduje systematickú prácu, informačné systémy, čo je proces náročný na ľudské a finančné zdroje. Ako sa s tým popasovala vaša spoločnosť?
3. Myslíte si, že účtovníctvo ako predmet je zaujímavé iba pre audítorov a daňové úrady? Alebo lepší prehľad v danej problematike pomôže aj manažérom v ich riadiacich pozíciách?
4. Bez kvalitného marketingu v silnejúcej konkurencii nemôže byť firma úspešná. Platí to aj na Slovensku, vníma a reaguje vaša firma dostatočne na signály trhu?
Gabriel Dopirák, Sales Support, Fujitsu Services s.r.o.
Môj názor je, že účtovníctvo nie je zaujímavé len pre audítorov a daňové úrady. Každý riadiaci manažér by mal poznať základy účtovníctva a hlavne mať prehľad a znalosti o pravidelných výkazoch, a preto si myslím, že je to veľmi vhodný a potrebný predmet hlavne pre ľudí, ktorí pred tým s účtovníctvom do styku neprišli.
Jozef Bernát, vedúci odboru Výrobná logistika, U. S. Steel Košice s.r.o.
Teoretické poznatky získané štúdiom MBA na FM UK sú nenahraditeľným doplnením vedomostí potrebných na robenie dobrých rozhodnutí. Pôsobenie na európskom trhu s plochými valcovanými výrobkami v súčasnosti vyžaduje schopnosť včas a rýchlo reagovať na zmeny v širšom kontexte. Firma, pre ktorú pracujem, úspešne napreduje v snahe globálneho pôsobenia na trhu s oceľovými plechmi. V tejto súvislosti je štúdium MBA neoceniteľnou pomocou pri riešení situácií v prevádzkach mimo Slovenska. Účtovníctvo a marketing v podaní prednášajúcich s bohatými praktickými skúsenosťami na medzinárodnej úrovni sú cenným zdrojom informácií, ktoré sú použiteľné v mojej dennej praxi hlavne v oblasti prehlbovania princípov zákaznícky orientovanej firmy.
Peter Hořák, vedúci odboru IS pre predaj, U. S. Steel Košice s.r.o.
Až počas štúdia MBA na FM UK som pochopil zásady a princípy, podľa ktorých je riadená naša firma. Ak by toto štúdium nebolo tak časovo a ekonomicky náročné, odporučil by som ho pre všetkých riadiacich pracovníkov v našej firme. Som presvedčený, že by sa predišlo mnohým nedorozumeniam a zvýšila by sa efektivita riadiacej prace. Výsledkom by bola väčšia pridaná hodnota našej práce ako pre firmu, tak aj pre našich zákazníkov.
Marián Čekan, vedúci odboru IS, Casspos a.s.
Mne ako človeku s viac technickým ako ekonomickým zázemím, dáva štúdium MBA na FM UK komplexnejší pohľad tak na procesy prebiehajúce vo vnútri našej firmy, ako aj v spoločnosti. Umožňuje mi to vnímať udalosti na Slovensku a vo svete v širších súvislostiach a predpokladať ich ďalší vývoj. V minuloročnom trimestri sme sa venovali marketingu a účtovníctvu. Oba tieto predmety patria určite k základom abecedy každého manažéra. Bez kvalitného marketingu nemôže byt firma úspešná. Dvojnásobne to bude platiť po našom vstupe do EU. Nemenej dôležitou je aj schopnosť "čítať medzi riadkami" a dokázať reálne zhodnotiť situáciu vo firme na základe rôznych účtovných ukazovateľov. Včas potom vieme predísť nepríjemným prekvapeniam a kolapsom, čoho svedkami sme boli v prípade spoločností ENRON alebo WorldCom.
Autor: bž