Pôvodná trilógia Hviezdnych vojen na obrazovkách PC

George Lucas, otec filmových Hviezdnych vojen, veľmi dobre vie ako využiť práva na svoju populárnu filmovú ságu. Jeho mediálne „impérium“ zahŕňa aj divíziu Lucasarts, kde priamy vývoj alebo len produkcia „Star Wars“ (ďalej SW) hier hrá vedľa ostatných ...

George Lucas, otec filmových Hviezdnych vojen, veľmi dobre vie ako využiť práva na svoju populárnu filmovú ságu. Jeho mediálne „impérium“ zahŕňa aj divíziu Lucasarts, kde priamy vývoj alebo len produkcia „Star Wars“ (ďalej SW) hier hrá vedľa ostatných titulov prím. Prakticky od doby, keď „pécéčka“ dokázali zobraziť akú - takú pútavú grafiku a reprodukovať počúvateľné zvuky, môžu fanúšikovia najväčšej vesmírnej rozprávky prežívať nové dobrodružstvá aj na svojich monitoroch. Napriek tomu, že výrobu má pod palcom skvelý producent akým G. Lucas rozhodne je, SW hry majú vo svojej histórii aj zopár prepadákov, či už po stránke hrateľnosti alebo predajnosti. Väčšinou však, našťastie, išlo o komplexné hry, ktoré sa mohli inšpirovať nielen vo filmoch, ale aj v množstve kníh alebo technických manuálov, ktoré spolu tvoria dokonale popísaný vesmír Hviezdnych vojen. Ďalšou spoločnou črtou prakticky všetkých SW hier je skvelá hudba vyhláseného hollywoodskeho skladateľa Johna Williamsa (okrem iného hudba pre Jurský park, E. T., Schindlerov zoznam a iné filmy). Ona samotná dokáže vytvoriť atmosféru, ktorá fanúšika Hviezdnych vojen okamžite chytí za srdce. Charakteristický dizajn prostredia, techniky alebo kostýmov snáď ani nepotrebuje komentár. Pozrime sa teda spoločne na históriu SW hier inšpirovaných pôvodnou trilógiou na osobných počítačoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Star Wars Chess (1993)

V čase, keď bol najmä u nás populárny pôsobivý šach s názvom Battle Chess, prišiel Lucasarts s prakticky totožnou hrou. Namiesto tradičných šachových figuriek však úlohu prebrali populárne osoby z pôvodnej filmovej trilógie. Presne v duchu Battle Chess, obdarili autori jednotlivé postavy niekoľkými pôsobivými animáciami pre vzájomné vyhadzovanie. Vďaka tomu a tiež hudbe na tú dobu netypicky vo formáte WAV bol Star Wars Chess vďačným rozšírením SW licencie pre každého fanúšika. Fakt, že zdĺhavé animácie časom začali zdržovať hru a všetci ich radšej vypínali už nikoho netrápil…

X-Wing (1993) a datadisky

X-Wing je všeobecne považovaný za míľnik v žánre vesmírnych simulácií. Na rok svojho vzniku neuveriteľne komplexná simulácia bojov kozmických plavidiel Rebelov proti diabolskému Impériu. Autori sa nebáli nasadiť latku obtiažnosti veľmi, veľmi vysoko, a tak už niektoré cvičné misie boli pre množstvo hráčov peklom. Všetko však vyvažovala nevídaná grafika verne zobrazujúca všemožné vesmírne plavidlá sveta SW, silná dejová línia a v neposlednom rade fascinujúca audio kulisa. Na prežitie v univerzálnom X-Wingu, rýchlom A-Wingu alebo ťažkom Y-Wingu bolo potrebné okrem dokonalej znalosti možnosti týchto strojov zvládnuť manažment energie medzi štítmi, zbraňami a motormi. Zúrivé obrany konvojov zásob proti útokom množstva imperiálnych strojov sú dodnes živými spomienkami v mysliach herných „pamätníkov“. Nehovoriac o posledných misiách, ktoré vás zaviedli nad Hviezdu Smrti. Taká úspešná hra ako X-Wing nezostala bez doplnkov, ktoré tvorili datadisky Imperial Pursuit a B-Wing. Najmä B-Wing lákal virtuálnych rebelských pilotov vďaka možnosti vyskúšať si silný stíhač B-Wing, ktorý sa mihol v pár scénach posledného dielu pôvodnej trilógie.

SkryťVypnúť reklamu

Rebell Asault (1993) a Rebel Assault II: The Hidden Empire (1995)

Rebell Assault a jeho pokračovanie objektívne neboli dobré hry. Ťažili však z veľkej kapacity vtedy rozmáhajúceho sa (a pre našinca značne luxusného) CD-ROM a publikum lákali pôsobivými videosekvenciami. Vďaka predrenderovaným scénam, ktoré obmedzovali voľný pohyb na zopár alternatívnych ciest a prakticky stále rovnakým úlohám boli tieto hry po stránke hrateľnosti veľmi chudobné. Spomenutá audiovizuálna hostina však stále dokázala osloviť množstvo najmä príležitostných hráčov.

TIE Fighter (1994) a datadisk

Ak bol X-Wing prevratným vesmírnym simulátorom, TIE Fighter bol významným krokom k zdokonaleniu celého konceptu. Napriek tomu, že celú ideu Hviezdnych vojen obrátil TIE Fighter naruby - bojovali ste ako stíhač mierumilovného Impéria proti buričským Rebelom - musel každý fanúšik uznať obrovské kvality tejto hry. S obtiažnosťou trocha nižšou ako X-Wing (celkom pochopiteľné, keďže základné stroje impéria nemali energetické obranné štíty), výborným príbehom, bočnými úlohami v jednotlivých misiách a zdokonalenou vizuálnou stránkou je TIE Fighter stále považovaný za člena najvyššej spoločnosti tohto druhu hier. Lucasarts časom vydali aj rozširujúci datadisk Defender of the Empire, ktorý umožňoval vyskúšať si najdokonalejšiu stíhačku vesmíru TIE Defender.

SkryťVypnúť reklamu

Dark Forces (1994)

V čase, keď vyšla hra Dark Forces, vrcholilo obdobie tzv. Doom klonov. Každá 3D akčná hra sa chcela podobať legendárnemu Doom-u a zviesť sa na jeho popularite. Tvorcovia Dark Forces na všetko šli bez kompromisov. Premiéru mal špičkový 3D engine, ktorý umožňoval zmenu horizontálneho uhla pohľadu a skákanie a jeho vizuálna podoba v spojení so SW kulisami nemala konkurenciu. Jedinečný bol taktiež dizajn obrovských úrovní. V príbehu, ktorý bol pevne previazaný s filmovou trilógiou sa predstavil dnes jeden z najpopulárnejších počítačových hrdinov - Kyle Katarn. Práve on v prvej úrovni ukradol pre Rebelov plány Hviezdy smrti a neskôr sa postaral o zničenie obrovskej hrozby - výrobnej linky pre silných robotov impéria s názvom Dark Troopers. Kontroverznou črtou tejto hry bola nemožnosť ľubovoľného uloženia pozície, ktorú suplovali arkádové „životy“. Jednoznačným negatívom potom bola absencia hry viacerých hráčov súčasne. Dark Forces však aj vďaka obrovskej podpore fanúšikov na Internete patrí medzi zlaté perly hernej histórie.

SkryťVypnúť reklamu

Yoda Stories (1997)

Yoda Stories bol projekt, ktorý patril medzi tzv. „desktopové“ hry. Jednoduché, ba až detinské zobrazenie, náhodné generovanie úrovní a primitívne herné úlohy mali slúžiť len na odreagovanie. Fakt, že túto hru nikto neprijal pozitívne slúži ako dôkaz, že hráči chcú od SW hier hĺbku aspoň čiastočne hodnú tak detailne domysleného fenoménu.

Shadows of the Empire (1997)

Pôvodne konzolová hra (Nintendo 64) bola nie veľmi komplikovanou zmesou štýlu Tomb Rider a tradičných arkád. Rozumný 3D engine s podporou 3D akcelerátorov spolu s účasťou hráča v monumentálnej bitke o Hoth však túto hru vyniesol nad priemer. Na herný Olymp však nemala šancu sa umiestniť, ale hráči ocenili aspoň nový príbeh a variabilné prostredie.

Star Wars Rebellion (1997)

SkryťVypnúť reklamu

Rebellion bol prvým pokusom preniesť SW do žánru strategických hier. Prehnaná zložitosť, čudný interface a nie veľmi šťastne implementovaný taktický boj sa však zaslúžili o to, že Rebellion nedostal nijak pozitívne hodnotenia a zapadol v prachu herných dejín.

X-Wing vs. TIE Fighter (1997) a datadisk

Sofistikovaný „multiplayer“ ale takmer bez zábavy pre jedného hráča. Tak by sa dal v krátkosti charakterizovať tento vesmírny simulátor. Autori sa snažili verne zobraziť krátky a suchý život rádového pilota sveta SW a pozabudli na samotnú zábavnosť titulu. Datadisk Balance of Power už tieto chyby opravil, ale úspešnosť starého TIE Fightera tento simulátor zďaleka nedosiahol. Technicky však znamenal značný krok vpred.

Dark Forces 2: Jedi Knight (1997) a datadisk

SkryťVypnúť reklamu

V Jedi Knight slávil návrat hrdina Dark Forces Kyle Katarn. Pôvodne len nájomný žoldnier sa stal po zopár dosť nudných úvodných úrovniach tejto inak skvelej 3D akčnej hry rytierom Jedi. Potom sa začala nevídaná zábava. Použitie svetelného meča a Sily dávali hre punc originality. Navyše ste si mohli výberom schopností určiť sami, či sa prikloníte k svetlej alebo temnej strane Sily. Pôsobivé technické spracovanie podporujúce 3D akcelerátory, premyslené úrovne a konečnej aj poriadna hra viacerých hráčov priniesli Jedi Knight-ovi množstvo ocenení odborníkov. Dojem trocha kazili amatérske videosekvencie inak výborného príbehu, ktorý sa odohrával po udalostiach šiestej epizódy. Datadisk Mysteries of the Sith nebol už taký rozšírený, ale svojou bohatosťou, originalitou a príbehom patrí k najlepším datadiskom histórie.

SkryťVypnúť reklamu

Rogue Squadron (1998)

Zjednodušená arkádová simulácia Rogue Squadron vás preniesla do kože Luka Skywalkera, keď bol pred zavŕšením tréningu rytiera Jedi vedúcou osobnosťou letky Rogue zlučujúcou elitných pilotov Rebelov. Veľmi akčné poňatie misií nad povrchom rôznych planét a skvelá 3D grafika boli základom úspechu tohto titulu.

X-Wing Alliance (1999)

X-Wing Alliance bola poslednou hrou vydanou pred uvedením nových Hviezdnych vojen do kín. Vesmírny simulátor, ktorý zobrazoval osudy hrdinu z obchodnícko-pašeráckej rodiny priniesol späť slávu X-Wingu. Hoci nie v plnej sile, ale vďaka výbornej grafike, množstvu strojov na ovládanie, primeranej zložitosti a začleneniu do príbehu šiestej epizódy šlo o skvelú hru. Misie na strane Rebelov boli navyše veľmi otvorené a mohli ste sa v rámci nich premiestňovať medzi viacerými bojiskami a zároveň sa starať o rodinné „obchodné“ záležitosti.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasnosť

Po uvedení prvej epizódy do kín sa na trh dostalo samozrejme množstvo titulov ťažiacich z jej príbehu, ktoré však nemali nijak obzvlášť vysokú kvalitu a uchyľovali sa k detinskosti. Pôvodná trilógia bola trocha zanedbaná, ale Lucasarts na ňu určite nechcel zanevrieť. Realtime stratégia Force Commander (2000) mala byť inovatívnou strategickou hrou v úplnom 3D kabáte, ale čiastočne sa opakovalo fiasko s Rebellion. Hra nebola vyložene zlá, ale nepohodlné ovládanie, otrasný interface a pôvodná hudba prepracovaná do hnusných techno a rockových remixov pôsobili úplne odpudzujúco. Do žánru stratégií sa podarilo Lucasarts úspešne preniknúť až s titulom Star Wars Galactic Battlegrounds (2001), ale to za cenu spiatočníckeho 2D enginu z hry Age of Empires II. Obrovským osviežením tradície SW hier bol nedávno vydaný a veľmi podarený Jedi Knight II: Jedi Outcast, ktorý opäť zobrazuje osudy Kyla Katarna. Okrem pomalého začiatku hry je tu všetko v úplnom poriadku a grafika občas až vyráža dych. Dúfajme teda, že trend návratov k starým epizódam Lucasarts nezavrhne a dočkáme sa ešte množstva zábavných, ale najmä seriózne pojatých hier.

SkryťVypnúť reklamu

MICHAL GARDIAN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 561
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 279
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 065
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 243
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 845
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 415
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu