BRATISLAVA – Rozdiel v úrovni vedomostí maturantov na rôznych školách sa prehlbuje. Ako ukázalo testovanie maturantov Monitor 2002, v niektorých prípadoch sú rozdiely až 30-percentné. Potvrdzuje sa tým, že zavedenie štátnej maturity je na Slovensku nevyhnutné.
Z celoslovenských výsledkov už štvrtýkrát vyšlo významné zistenie: interné hodnotenie žiakov školami veľmi slabo súvisí s ich výsledkami v testoch. Známky, ktoré mali študenti na vysvedčeniach, často nezodpovedajú úrovni ich vedomostí z predmetu.
Tí, ktorí sa umiestnili na konci rebríčka, majú často lepšie priemerné známky z testovaného predmetu ako žiaci škôl, ktoré sa umiestnili na popredných miestach.
Námestník riaditeľa Štátneho pedagogického ústavu Pavol Černek hovorí, že problém je v internom hodnotení žiakov: „Stáva sa, že učitelia zámerne dávajú žiakom lepšie alebo horšie známky, ako sú ich skutočné vedomosti. Keby všetci učitelia pristupovali ku klasifikácii maximálne zodpovedne a zo svojho pohľadu objektívne, nemohli by byť rozdiely také veľké.“
Maturantov tentokrát testovali zo slovenského jazyka (na národnostných školách z maďarského), matematiky, angličtiny, nemčiny, ruštiny alebo francúzštiny, fyziky, chémie a biológie. Vo väčšine predmetov ukazovali výsledky rozdiely nielen medzi školami podľa ich typu, zriaďovateľa, sídla a vyučovacieho jazyka, ale aj medzi triedami v jednotlivých školách. Pre školy je to signál, aby sa pozreli na úroveň výučby svojich učiteľov.
Po štyroch rokoch testovania, ktoré je vždy anonymné, bola len máloktorá škola ochotná zverejniť svoje výsledky pred rodičmi. Pedagógovia sa s výsledkami síce zoznámili, ale pred verejnosťou zostávajú tabu. Nerobia to ani školy, ktoré dosiahli dobré výsledky. Námestník Černek utajovanie považuje za chybu: „Svoje by tu mohli zohrať školské rady, ktoré by mali žiadať zverejnenie výsledkov, rodičia na to majú právo.“
JARMILA HORÁKOVÁ
Celoslovenské výsledky Monitor 2002
predmet (test) Počet celoslovenská
hodnot. žiakov priem. úspešnosť
Slovenský jazyk a literatúra Sj-1 1900 62,1 %
Slovenský jazyk a literatúra Sj-2 2051 51,7 %
Slovenský jazyk a literatúra Sj-3 1668 63,7 %
Maďarský jazyk a literatúra 670 70,7 %
Matematika M-1 2030 44,0 %
Matematika M-2 1928 37,8 %
Anglický jazyk Aj-1 (pokročilí) 2020 54,8 %
Anglický jazyk Aj-2 (začiatočníci) 1947 43,5 %
Nemecký jazyk Nj-1 (pokročilí) 1956 39,2 %
Nemecký jazyk Nj-2 (začiatočníci) 1936 38,6 %
Ruský jazyk 381 52,0 %
Francúzsky jazyk 701 59,1 %
Fyzika 1398 57,4 %
Chémia 1792 75,1 %
Biológia 1929 61,6 %