„Súčasné automobily sú rýchlejšie, bezpečnejšie, hospodárnejšie, ekologickejšie, krajšie, výkonnejšie. Všetky však majú spoločnú črtu - bez rozdielu sa každý v prevádzke znečistí. Jednoduchý dôvod na myšlienku zaoberať sa prevádzkovaním zariadenia na umývanie áut,“ hovorí Jiří Kodet, riaditeľ spoločnosti Wash-service, Bratislava. Časy, kedy každý majiteľ auta dobrovoľne obetoval dve či tri hodiny svojho voľného času a s hrdosťou si počas víkendu poumýval svojho obľúbenca, sú už zrejme minulosťou. Súčasný trend jednoznačne smeruje k strojovému umývaniu vozidiel a to bez rozdielu, či ide o osobné vozidlo, obrovský ťahač s prívesom, alebo zájazdový autobus. „Pri zásadnom strategickom rozhodovaní prevádzkovať umývacie zariadenia treba brať ohľad na niekoľko kritérií. Určiť si celkový počet umytých vozidiel ročne, zvážiť si, či budú vozidlá prichádzať rovnomerne, alebo sa objavia krátkodobé špičky, ale zohľadniť treba aj technické parametre áut - cieľový typ vozidiel, ich výšku, dĺžku. Tiež treba predpokladať, ktoré služby budú najžiadanejšie, lebo tento fakt určuje stupeň vybavenia stroja,“ dodáva Jiří Kodet.
Vzhľadom na ceny umývania vozidiel na Slovensku a na obstarávacie náklady nového zariadenia je limitný ročný počet umytých vozidiel pre zakúpenie plne automatického umývacieho stroja približne 5 tisíc áut na rok. Nad tento počet je táto oblasť pomerne lukratívny druh podnikania s výbornou návratnosťou investícií.
„Základným riešením je umývací portál, ktorý je schopný umyť 10-12 automobilov za hodinu. Dvojportálová umývacia linka umožní umyť až 22 vozidiel za hodinu pri rovnakých rozmeroch vozidla ako jednoportál, ale zároveň v ňom môžu byť umyté aj vozidlá väčších rozmerov,“ predstavuje produkty Jiří Kodet. V súčasnosti už umývacie portály predstavujú vrchol v kvalite umytého vozidla, ako aj v spektre možností luxusného vybavenia. V krátkej budúcnosti budú tieto zariadenia samozrejmosťou v každom autoservise, čerpacej stanici, verejnej garáži, parkovisku hypermarketov. Obstarávacia cena najjednoduchších zariadení sa pohybuje od 1 300 000 Sk (bez DPH). Kúpou umývacieho zariadenia sa však investície nekončia. Treba počítať s nevyhnutnými prevádzkovými nákladmi. „Moderné umývacie linky sa však vyznačujú pomerne vysokou hospodárnosťou. Napríklad spotreba elektrickej energie je priemerne do 1 kWh na auto, spotreba jednotlivých chemických prípravkov, vzhľadom na presné dávkovanie asi do 30 ml na produkt,“ hovorí Jiří Kodet. Náklady na opotrebovanie kief, podľa typu kief sú od 2 - 6 Sk za auto, spotreba pitnej vody podľa typu programu asi do 60 l za auto, spotreba úžitkovej vody do 150 l na auto.
K týmto nákladom je samozrejme nutné pripočítať zriaďovacie náklady - administratívu, vykurovanie v zime a po uplynutí záruky aj servisné náklady na prevádzku. Je preto zrejmé, že pred zaobstaraním umývacieho zariadenia je dôležité zvážiť výber dodávateľa. Rozhodujúcimi pri výbere by mala byť hlavne stabilita výrobcu - za-riadenie si kupujeme na dlhšiu dobu, servisné zabezpečenie na území SR, komplexnosť poskytovaných služieb, kvalita zariadenia. „Po mojich skúsenostiach môžem tvrdiť, že vzhľadom na počet automobilov, ktoré tu máme, Slovensko v ponuke umývacích služieb ešte stále zaostáva,“ uzatvára Jiří Kodet.