Po počiatočných slabších mesiacoch v máji mesačný predaj konečne prekonal hranicu 6000 automobilov, no napriek tomu sú výsledky horšie (-4,6 %), než za rovnaké obdobie minulého roka. Tohtoročný trh však popri poklese záujmu zákazníkov, charakterizuje aj zmena ich orientácie, ktorá sa prejavila na postavení značiek na trhu.
Na celkové rozdelenie trhu malo zásadný vplyv ukončenie predaja modelového radu Felicia. Hoci sa importérovi podarilo podstatne zvýšiť predaj Fabie (+27,2 %), zlepšenie zaznamenala Octavia (+1,4 %) a veľmi dobre sa na trh uviedla aj limuzína Superb (403 ks), na nahradenie počtov Felicie to stačiť nemohlo. Podiel Škody tak na celkovom predaji osobných automobilov po dlhom čase klesol pod 50 percent (45,8 %).
Druhou významnou zmenou je presmerovanie orientácie časti našich zákazníkov. Popri tradičnej Škode totiž hrali ešte donedávna prím predovšetkým nemecké značky a juhokórejské Daewoo, dnes je ale situácia zásadne iná. K už v minulom roku úspešnému Renaultu sa totiž pridali značky patriace do koncernu PSA. Výrazné medziročné rasty Peugeota (+86,5 %) a CitroĎna (+69,6 %) sú vzhľadom na celkový prepad trhu (-4,6 %) skutočne zaujímavé. Obidvoch importérov môže navyše tešiť, že sa rast neopiera iba o najnovší, momentálne vychytený model. Peugeot totiž boduje s modelmi 206 i 307 a záber CitroĎna je ešte podstatne širší. K tradične obľúbenému minivanu Xsara Picasso sa už tento rok pridali aj Xsara, ktorá je momentálne dokonca najpredávanejším citroĎnom, malé Saxo, sľubne sa vyvíja aj predaj najnovšieho modelu C3. V celkových počtoch sa tak trojica Francúzov už dostala medzi päť najpredávanejších značiek.
Treťou skutočnosťou, ktorá významne ovplyvňuje náš trh, je ústup Daewoo. Ani novému vedeniu sa zatiaľ nepodarilo zastaviť klesajúci záujem zákazníkov, a tak určite s napätím očakávajú, ako trh príjme nový model Kalos. Na svoju šancu však už netrpezlivo čaká ďalší záujemca z Kórei - Hyundai. Po krátkom intermezze s nie práve najkompetentnejším importérom sa značka dostala pod krídla skúsenej a u nás dobre etablovanej firmy. Ak k tomu pripočítame solídnu modelovú ponuku, v ktorej nechýbajú ani športové kupé, minivan či dva off-roady, jej šance na rast sa zdajú celkom reálne. Na autosalóne v Nitre značka navyše predstaví päťdverové auto patriace do u nás najpredávanejšej triedy malých automobilov - model Getz. Ak bude mať zaujímavú, konkurencieschopnú cenu, môže značke pomôcť výraznejšie sa presadiť na našom trhu.
Štvrtou udalosťou ovplyvňujúcou trh je výrazný rast značky Volkswagen. Dalo sa očakávať, že nová generácia modelu Polo bude úspešná, čo sa aj veľmi rýchlo potvrdilo. Celoeurópsky bestseller bez zaváhania, a to aj bez podpory u nás populárnej verzie Classic, nadviazal na úspechy predchodcu a v rebríčku najpredávanejších modelov mu už patrí šieste miesto. A to ešte importér v rámci modelového radu na jesenný trh pripravuje veľmi zaujímavú novinku. So značkou Volkswagen sa ešte viaže jeden zaujímavý jav. Napriek tomu, že aktuálna generácia modelového radu Golf/Bora vstupuje do záverečnej etapy svojho života, jej predaj neustále rastie. V rebríčku modelov jej už patrí štvrté miesto a s výnimkou Octavie výrazne porazila v rámci kompaktnej triedy všetkých, častokrát podstatne mladších konkurentov. Zvlášť zaujímavo potom vyznieva porovnanie s modelovým radom Leon/Toledo. Koncernový súrodenci totiž napriek v podstate zhodnej technike i motorizácii dosiahli naopak medziročný pokles a v tabuľke modelov ich už dokonca predbehla aj luxusná a podstatne drahšia Škoda Superb.
Ďalší vývoj na trhu ešte môže byť veľmi zaujímavý. Tesne pred autosalónom sa oficiálne predstaví nový importér značky Ford, ktorý sa bude nepochybne snažiť značke konečne zabezpečiť zodpovedajúce postavenie na trhu. Okrem toho možno očakávať hneď niekoľko veľmi zaujímavých modelov v triede, ktorá je u nás najpredávanejšia. Peugeot rozšíri paletu modelového radu 206 a 307 o veľmi zaujímavé kombi s označením sw, Hyundai predstaví model Getz, Daewoo s najväčšou pravdepodobnosťou rozšíri modelovú paletu o Kalos, na sklonku roka Seat na trh uvedie novú generáciu mimoriadne úspešnej Cordoby, Renault prinesie novú generáciu Mégane. (pr)