novelu ústavy o prenose niektorých prezidentských právomocí. Hrozil vznik ústavnej krízy, lebo vtedajší premiér Vladimír Mečiar by nemal po voľbách komu podať demisiu, keďže prezident nebol zvolený. V roku 1999 strany súčasnej vládnej koalície rozhodli o priamej voľbe prezidenta.
Referendum - Nejasnosť ustanovení sa ukázala v roku 1997. Aby sa predišlo sporom, dnes sa hlava štátu môže obrátiť pred vyhlásením referenda na Ústavný súd s otázkou, či je predmet referenda v súlade s ústavou. V roku 1997 prezident Michal Kováč vyhlásil referendum o vstupe do NATO a spojil ho s referendom o priamej voľbe prezidenta, na čo mal právo. Vtedajší minister vnútra Gustáv Krajči však prikázal doručiť obciam len hlasovacie lístky s otázkami o vstupe do NATO - referendum tak bolo zmarené.
Mečiarove amnestie už nebudú - Prezident odpúšťa a zmierňuje tresty uložené súdmi v trestnom konaní a zahládza odsúdenie formou individuálnej milosti. Zrušil sa tak zásah hlavy štátu do súdnej moci a do činnosti vyšetrovateľov. Už nebude možné opakovať situáciu podobnú tej z roku 1998, keď Vladimír Mečiar nariadil nezačínať trestné konanie v kauzách zavlečenia prezidentovho syna či zmareného referenda.
Ústavný súd - Parlament rozšíril právomoci Ústavného súdu. Už sa nebudú opakovať situácie, že by štátne orgány nerešpektovali jeho rozhodnutia, ako to bolo napríklad v kauze odňatia poslaneckého mandátu Františkovi Gauliederovi v minulom volebnom období.
Najvyšší kontrolný úrad - Posilnili sa jeho právomoci v záujme efektívnejšej kontroly verejných financií. Za Mečiarovej vlády sa privatizácia diala na Fonde národného majetku, ale NKÚ nemohol fond kontrolovať.
(sp)