. Hoci na vysielanie našej verejnoprávnej televízie sa často znáša kritika, že vysiela iba a donekonečna reprízy, problém je skôr v nedostatku pôvodnej tvorby v súčasnosti ako v tom, že by mal naozaj niekto výrazné výhrady voči vysielaniu z archívov. V tej správnej miere k súčasnej tvorbe dostávajú staré dobré filmy priestor, aký si zaslúžia, nielen vo verejnoprávnych, ale aj komerčných televíziách.
Doma v archíve
Svoje domovské právo majú staré filmy v Archíve STV. Veľmi intenzívne ich svojich reláciách využívajú napríklad Alena Heribanová a Boris Filan. Aj ostatní redaktori pri výbore dokumentov, publicistiky, zábavy a športu čerpajú z archívu. Nezaobišli by sa bez nich ani relácie ako Historický kalendár, Poklady Slovenska, Suveníry 20. storočia a ďalšie. Sotva by sme si mohli opäť vychutnať Jakubiskovo dielo Postav dom, zasaď strom či televízne inscenácie z čias, keď ich s napätím očakávali dokonca českí diváci. Zdá sa, že je to však stále málo. Nové filmy sa na Slovensku takmer nenakrúcajú, preto to, čo je na ČT či Prime sledovanými a vítanými cyklami z archívov, je na Slovensku z núdze cnosť.
Najväčší a najstarší
Archív STV je v súčasnosti najväčším a najstarším mediálnym archívom na Slovensku. Počas jeho vyše 45 ročnej histórie vytvorili pracovníci STV obrovské množstvo umeleckých, vzdelávacích, hudobných, publicistických, spravodajských relácií a dokumentov. Majú svoju historickú hodnotu, mnohé z nich nám tvoria kultúrne dedičstvo a preto sú nenahraditeľné.
V nevhodných podmienkach
Viac ako 25 rokov sa práci v televíznom archíve venuje jeho súčasná šéfka Viera Gregorová. "Materiály uschovávame od roku 1956, čiže od vzniku televízie, aj keď archív ako samostatná zložka vznikol až v roku 1961. Veľkým nedostatkom bolo, že sa nikdy nevenovala dostatočná pozornosť vhodným úložným priestorom pre vyrobené televízne relácie. Kedysi sme ako depozity využívali aj budovu bývalého kina v Chorvátskom Grobe, lodenicu v Petržalke alebo hospodársku budovu vo Vinosadoch. Ani v novej výškovej budove televízie sa nenašli pre všetky filmové materiály vhodné priestory. Moji kolegovia neraz prekrývali materiály igelitom, aby ich nepoškodila pretekajúca voda," spomína Viera Gregorová. V 90. rokoch sa vedenie konečne rozhodlo venovať týmto problémom patričnú pozornosť. Archív má dnes čiastočne vyriešené priestorové problémy, aj keď sa jeho vybavenie a podmienky nedajú porovnať napríkald s archívmi českej či chorvátskej televízie.
Nádej na zlepšenie
Nevhodné podmienky na deponovanie vzácnych filmových materiálov sa prejavili na ich súčasnom fyzickom stave. Niektoré filmy sú napadnuté takzvaným octovým syndrómom. Je to problém,ktorý trápi filmových archivárov a expertov na celom svete. (Do ovzdušia sa uvoľňuje kyslý zápach pripomínajúci ocot. Materiály, ktoré nie sú vetrané a ošetrené, postupne degradujú. Vďaka tomu, že v rokoch 1997-8 urýchlene presťahovali filmové materiály do nových, moderných priestorov, aj holandský odborník zaoberajúci sa octovým syndrómom, ktorý archív navštívil, sa o nových depozitoch vyjadril pochvalne. Chladiace komory, posuvné regále, vzduchotechnika, depozity s posuvnými regálmi a stabilnou teplotou urobili svoje. Výrazne zlepšili podmienky na dlhodobé uchovávanie filmovej produkcie STV.
V oddelení Filmotéky je zarchivovaných 72 613 šotov, 63 617 dokumentárnych filmov a 4 660 negatívov.
Fonotéka obsahuje 16 400 hudobných trvaliek na magnetofónových pásoch, 12 813 gramoplatní a 1 140 cédečiek.
Videotéka zabezpečuje výrobu a vysielanie Slovenskej televízie Bratislava. Vo svojich depozitoch uchováva 84 340 relácií na videonosičoch rôznych typov a formátov.
V Televíznom štúdiu Košice archivujú vo videotéke 10 680 relácií, vo filmotéke 5098 dokumentárnych filmov, 1580 umeleckých filmov a 20 tisíc šotov. Vo fonotéke zasa 190 magnetofónových pásov scénickej a filmovej hudby, 670 playbackových pásov, 640 magnetofónových pásov najúspešnejšieho pesničkového cyklu pre deti Zlatá brána a 554 cédečiek.
V Bratislave ani v Košiciach pre nedostatok financií nepokračujú prepisy zo zastaralých formátov tak, ako by si to odborníci predstavovali. Archív stále bojuje s nedostatkom financií.
Ako je to v Prime?
Televízia Prima už niekoľko rokov pravidelne zaraďuje do vysielania týždenne dva staršie české filmy - v sobotu popoludní a v nedeľu predpoludním, ktoré sú z Národného filmového archívu. Podľa programového riaditeľa tejto televízie Miloša Zahradníka ide o české filmy nakrútené do roku 1964. Do tejto kategórie patria snímky s Vlastom Burianom, Oldřichom Novým a podobne. Ich sledovanosť kolíše v závislosti od atraktívnosti titulu, v nedeľu je však pravidelne o niečo vyššia. Okrem toho nakupujú pre vysielanie aj novšie české filmy nakrútené po roku 1965, ktoré v súčasnosti spravuje Bonton, a.s. Tieto filmy sú však podstatne drahšie a je o ne väčší záujem u ostatných televízií, takže ich nákup závisí na finančných možnostiach Primy a programových zámeroch ostatných televíznych staníc. Prima uviedla v posledných troch rokoch na obrazovku viac než 120 "novších" českých titulov s pomerne veľkým úspechom. V praxi to znamená, že ich sledovanosť sa pohybovala nad celodenným priemerom Primy. V súčasnosti sa divácky záujem o české filmy dosť zúžil na niekoľko "tutoviek", medzi ktoré patrí trilógia "Slunce seno...", Vesničko má středisková a podobne. Zvyšok filmov zaznamenáva divácky pokles. Šéfovia Primy to odôvodňujú najmä zvýšenou produkciou nových televíznych filmov v Českej televízii.
Čo hovorí ulica?
Slovenskí diváci by sa tiež chceli pri televíznej obrazovke viac zabávať.
Dôchodca Gustáv L. z Bratislavy by privítal zaradenie takých starých slovenských filmov ako Štvorylka alebo niektorú verziu Jánošíka. Študentka Veronika V. si pri výbere z programovej ponuky vždy podčiarkne nejakú staršiu komédiu. "Rada sa zasmejem na Labudovi alebo Polívkovi, a pretože si z rannej mladosti nepamätám na české komédie z 80. rokov, vždy si ich rada pozriem. " Pani Ivana B. je ženou v domácnosti. Okrem nekonečných seriálov by rada videla Slnko v sieti alebo Ostro sledované vlaky. "Nuž, a keďže už mám sama deti, som presvedčená, že Bambuľka by ich očarila."
Film storočia
Filmový debut Orsona Wellesa Občan Kane z roku 1941 pred pár rokmi vyhlásili odborníci za najlepší americký film všetkých čias. Do desiatky najlepších filmov sa dostali aj filmy Casablanca, Krstný otec, Odviate vetrom, Lawrence z Arábie, Čarodejník z krajiny Oz, Absolvent, Odviate vetrom, Schindlerov zoznam a Spievanie v daždi.
Niečo navyše
O tom, že staré filmy ľudí priťahujú, svedčí aj tradičná každoročná prehliadka starých ruských filmov vo Veselí nad Moravou. Tento trend je známy nielen u nás ale aj vo svete. Britský filmový inštitút v Londýne napríklad pripravil projekt, ktorého cieľom je nanovo oživiť kópie starých populárnych filmov a uviesť ich novému publiku. Zregenerované verzie klasických trhákov ako Niekto to rád horúce, Raňajky u Tiffanyho a ďalšie sa postupne vracajú na filmové plátna.
Autor: Barbora Laucká / Foto: Peter Leginský, archív STV