
Jedna z lepších chvíľ: hotová loď, opúšťajúca Komárno. FOTO – TASR
KOMÁRNO, BRATISLAVA – Situácia v takzvaných nových lodeniciach, ktoré vznikli na troskách SLK Komárno, sa opäť vyhrotila. Firma dokončuje dve lode z úveru od Eximbanky, na ďalšie ešte nezískala peniaze. Odborári vstúpili do štrajkovej pohotovosti a obvinili štát, že situáciu v podniku nerieši.
Majiteľom nových lodeníc je prostredníctvom svojej dcérskej firmy Fond národného majetku. „Fond má na tejto situácii veľký podiel,“ povedal pre SME líder odborov lodeníc Tomáš Jávorka. Odborári fondu vytýkajú, že nenavýšil základne imanie firmy a nesplnil ani sľub o získaní investora.
Chybou bolo podľa Jávorku, že fond nejavil záujem o majetok z konkurznej podstaty pôvodných lodeníc.
Fond kritiku odmieta. „Sme prekvapení neobjektívnou a skreslenou reakciou odborárov. Považujeme ju za súčasť volebnej kampane, do ktorej sa odborári nechali vtiahnuť,“ reagovala hovorkyňa fondu Tatjana Lesajová.
Podľa nej nie je možné firmu predávať, kým v nej prebieha reštrukturalizácia. Čo sa týka nezáujmu o majetok starých lodeníc, tvrdí, že podľa platných zákonov fond nesmie priamo vstupovať do konkurzu. Fond má podľa Lesajovej záujem navýšiť imanie a tým lodenice posilniť. Čaká však na súhlas vlády, ktorá má odobriť prevod akcií nových lodeníc z dcérskej firmy Dlhopis o.c.p. na fond.
Chýbajú záruky
Kameňom úrazu lodeníc je už od ich založenia v októbri 2000 chýbajúci kapitál na financovanie výroby. Firma má miliónové imanie a banky jej nedajú úver bez štátnej záruky. Výrobu lodí v Komárne preto financuje Eximbanka kontrolovaná štátom. Prvý úver so štátnou zárukou udelila lodeniciam koncom roku 2000.
Vo februári tohto roka schválila Eximbanka nový úver, tentoraz bez štátnej záruky na tri lode. Prvé dve prefinancovala zmenkovým obchodom, tretia loď, na ktorej už v Komárne robia, zostala „otvorená“. „Tretiu loď podmienila banková rada tým, že si zabezpečíme financovanie ďalších plavidiel,“ povedal predseda predstavenstva nových lodeníc Jaroslav Papp. To je však, ako podotkol, možné iba pri získaní štátnej záruky.
Problém záruk sa pohybuje v začarovanom kruhu od ministerstva financií cez Úrad pre štátnu pomoc až po vládu.
Úrad podmienil svoj súhlas vypracovaním projektu reštrukturalizácie lodeníc. „Robí sa na tom vo dne v noci,“ povedal hovorca lodeníc Miroslav Bednár. Ak úrad projekt schváli, potom zasadne úverový a záručný výbor rezortu financií. V takomto prípade by sa podľa Pappa mohla vláda zaoberať zárukou už budúcu stredu.
Predaj nevyšiel
Podľa Pappa pochybil fond v tom, že nedokázal úspešne pripraviť tender na predaj lodeníc.
Podľa zámerov fondu mala firma získať investora už vo februári. Tender však Prezídium FNM nakoniec zrušilo. Fond zároveň deklaroval, že do troch mesiacov – čo malo byť v máji – vyhlási nový tender. To sa nestalo. Dôvodom má byť zlá situácia vo firme a rozdrobenosť majetku. V konkurze pôvodných lodeníc získala dôležitú časť majetku finančná skupina Penta Group. Nové lodenice teraz vlastnia výrobné haly a Penta kontroluje príjazdové cesty a pozemky. Dostatočnú kontrolu nad konsolidáciou podniku chcela pritom vláda získať tým, že jediným vlastníkom bude fond.
TOMÁŠ KURTANSKÝ