
Ed McBain alias Evan Hunter.
FOTO SME – PAVOL MAJER
Jeho najobľúbenejšou knihou je Komu zvonia do hrobu od Hemingwaya, za vlastnosť, ktorú na sebe najviac nenávidí, považuje puntičkárstvo, a ak sa ho opýtate, ktorý spisovateľ ho najviac ovplyvnil, odpovedá bez rozmýšľania – Agatha Christie. Niektorí ho dokonca považujú za legitímneho nástupcu prvej dámy detektívok v dvadsiatom storočí. Sedemdesiatštyriročný Ed McBain krčí plecami. „Ktosi raz povedal, že umenie je len ilúzia,“ hovorí McBain. „My sa v nej pokúšame nájsť pravdu. Samozrejme, čitateľ sa pritom musí dobre baviť.“
Už na poslednom knižnom veľtrhu vo Frankfurte nad Mohanom Ed McBain pre SME avizoval, že jeho nový román bude čímsi iným. „Bude to kniha, ktorá bude mať dvoch autorov. Nechcem nič zahmlievať, vyskúšam si len, či sa dvaja spisovatelia zhodnú na jednej téme.“
To, čo majster detektívneho žánru sľuboval, na začiatku tretieho milénia aj splnil. Vo vydavateľstve Simon & Schuster vyšla kniha s názvom Candyland, ktorá má na obálke uvedených dvoch autorov: Eda McBaina a Evana Huntera. Aby mystifikácia bola ešte dômyselnejšia, obidve mená patria mužovi, ktorý je v newyorskej matrike zapísaný ako Salvatore A. Lombino.
Samozrejme, stále ide o človeka, ktorý je svetovou extratriedou v kriminálnom žánri. Viac slávy si vydobyl s menom Ed McBain, no Evan Hunter zaostáva len o chlp. Ako Ed McBain sa stal krstným otcom slávneho detektíva Steva Carellu – detektíva z 87. obvodu imaginárneho mesta Isola, ako Evan Hunter napísal sociálnu drámu Džungľa pred tabuľou.
Nový dvojdielny román spája obidva autorove tvorivé štýly. Prvá časť je „hunterovsky“ ladeným psychologickým portrétom newyorského architekta Benjamina Thorpa, ktorý sa nedokáže zbaviť obsedantných sexuálnych túžob. V druhej, „mcbainovskej“ časti detektívi pod vedením Emmy Boyleovej vyšetrujú vraždu prostitútky, ktorá skrížila Thorpovi cestu pri jeho nočných potulkách po Manhattane.
Ako povedal spisovateľ pre newyorské noviny Daily News, celou knihou, ako aj dvojitým autorstvom chcel poukázať na kontrast medzi rozprávačskými postupmi bežnej fikcie a kriminálneho románu: „V normálnej próze sa zásadná premena obvykle odohrá až na konci. V kriminálnom románe sa policajt alebo detektív pokúša zastaviť alebo vyriešiť premenu, ktorá prerušila tok rozprávania hneď na začiatku.“
Každý zo „spoluautorov“ je osobitne zobrazený na zadnej strane knihy – Evan Hunter v serióznom obleku, Ed McBain v neformálnych džínsoch. Okrem toho, že sa na obálke prvýkrát zišli obidve autorove literárne mená, drží kniha ešte jedno prvenstvo. V postave Emmy Boylovej premiérovo obsadil Ed McBain – a podľa svojich slov nie naposledy – do hlavnej postavy ženu.
ĽUDO PETRÁNSKY