
Vstupná hala Základnej školy v dedine Valalíky (okres Košice-okolie) je staticky narušená a kotolňa sa nesmie používať. Cez hlavný vchod sa do školy, ktorú má v novom školskom roku navštevovať 700 detí, nesmie vstupovať. Starosta obce Milan Tóth odmieta podpísať preberací protokol, pokiaľ na účte obce nebude 5,5 milióna, ktoré sú potrebné na opravu školy. Trvá aj na presnom vyčíslení nákladov na nevyhnutné opravy odovzdávanej školy vo výške 7,35 milióna. V okrese Košice-okolie prevzali do 22. augusta 2002 starostovia delimitačné protokoly od 90 percent z celkového počtu 70 základných a 96 materských škôl. FOTO TASR - SVATOPLUK PÍSECKÝ
BRATISLAVA - Na oddlženie škôl, ktoré prešli pod právomoci samospráv, vláda vyčlenila 300 miliónov korún. Zachránila tak začiatok školského roka, lebo na mnohých miestach už dodávatelia ohlásili, že zadlžené školy odpoja od vody, plynu, telefónu alebo elektriny.
Podľa odhadov však dlhy škôl len za tento rok predstavujú 700 miliónov korún. Vláda mieni uvoľniť aj zvyšné peniaze, predtým ale navrhuje dôkladne skontrolovať hospodárenie škôl v prvom polroku.
Minister školstva Peter Ponický tvrdí, že sa z dlhov v školstve robí politikum, ktoré zneužívajú politické strany. „Samosprávy si nie vždy uvedomili, že spolu so školami prebrali aj zodpovednosť,“ povedal.
Naznačil tiež, že niektoré dlžoby by mali pomôcť zaplatiť už samosprávy. „Ten, kto chce, riešenie nájde, ale treba ho hľadať. V Banskej Bystrici úrad krajskej samosprávy kupuje Župný dom za 276 miliónov, ale nemajú 80 miliónov na školy,“ povedal.
Samospráva tento názor rozhodne odmieta, keďže zákon nariaďuje odovzdanie škôl bez dlžôb.
Ďalší nevyriešený problém je nedokončený presun právomocí. Delimitačné protokoly z krajských a okresných úradov má dosiaľ len 15 percent starostov.
„Odovzdanie kompetencií bolo predovšetkým na okresnej úrovni sprevádzané nedostatkami. Meškali informácie, dodnes chýbajú podklady na preberanie majetku, niektoré mestá a obce ešte stále nemajú k dispozícii rozpočty jednotlivých preberaných zariadení,“ povedal predseda ZMOS Michal Sýkora. Podľa neho tiež badať úsilie okresných úradov ponechať na školách čo najvyšší počet funkčných miest, hoci kompetencie sa presunuli na územnú samosprávu.
Minister školstva Ponický tvrdí, že v tomto prípade chyba nie je ani tak v rezorte školstva. „Nie je to len záležitosť škôl. Ak riaditeľ školy posunie delimitačný protokol na okresný či krajský úrad, tam sa na ňom ďalej pracuje. Ak sa odtiaľ nedostane ku starostom obcí, ministerstvo školstva už nemôže iným spôsobom konať. To je vec ministerstva vnútra, lebo protokol posúva prednosta okresného a krajského úradu,“ povedal.
Na vine je podľa Ponického tiež blízkosť volieb - niektorí úradníci v očakávaní politických zmien „nepracujú tak, ako by mali“. (mar)