BRITÁNIA: Vláda chce zakázať reklamu na tabakové výrobky
BRATISLAVA 23. augusta (SITA) - Viaceré britské denníky sa zameriavajú na ohlásený zámer britskej vlády predložiť návrh zákona o zákaze reklamy na tabakové výrobky. Denník Financial Times v redakčnom článku na túto tému konštatuje, že reklama a propagácia
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
tabaku môže byť onedlho výrazne sťažená vo väčšine krajín. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) totiž rokuje o záväznej medzinárodnej dohode, ktorá by takúto reklamu obmedzovala najmä v rozvojovom svete, kde sa fajčenie prudko rozmáha. Európska únia (EÚ) vypracovala novú legislatívu, keďže jej zákaz z roku 1998 bol úspešne napadnutý na súde. Iba v Spojených štátoch je reklama na tabak bezpečná, pretože je chránená ústavným právom na slobodu prejavu. Fajčenie zabíja. To nemôžu spochybňovať ani výrobcovia cigariet. Je však správne obmedzovať propagáciu výrobku, ktorý je naďalej legálny? - pýtajú sa Financial Times. Odpovedajú kladne. Tabak je totiž nezvyčajne návykový. Takmer všetky vlády už regulujú spôsob jeho uvádzania na trh, a to z legitímnych dôvodov súvisiacich s ochranou zdravia verejnosti. Či však zákaz reklamy na tabak prináša želaný účinok, to je otázne. Rôzne štúdie preukazujú, že v krajinách, ktoré zakázali reklamu a sponzorstvo tabakovými firmami sa dlhodobo znížila spotreba tabaku o necelých sedem percent. Je však ťažké pripísať to jedinému faktoru: odstráneniu reklám alebo osvetovým kampaniam, zmenám v spoločenských postojoch alebo vyšším daniam z tabaku. Zákaz reklamy je opatrenie, ku ktorému by sa malo pristupovať iba v extrémnych prípadoch. Tabak je jedným z nich - uzatvárajú noviny Financial Times.