ských obchodných reťazcov.
Dnes už maloobchodné značky kupuje 6 z 10 slovenských zákazníkov. Svoju obľubu si získali značky hlavne tým, že sú cenovo dostupnejšie ako porovnateľné výrobky v danej kategórii. Navyše, maloobchodný reťazec prísne kontroluje ich kvalitu, takže možno povedať, že výrobky predávané pod privátnou značkou sú lacnejšie ako výrobky značkových výrobkov a to pri zachovaní ich kvality.
Výhodný nákup
Napríklad spoločnosť Tesco na Slovensku predáva viac ako 300 výrobkov pod značkou Tesco a vyše 250 výrobkov pod značkou Tesco výhodný nákup. „Jedným z dôvodov, prečo sme sa rozhodli zaviesť Tesco značky na Slovensku, je dobrá skúsenosť našej spoločnosti s privátnymi značkami vo Veľkej Británii,“ uviedla Oľga Hrnčiarová, manažérka pre vonkajšie vzťahy spoločnosti Tesco Stories SR. „Navyše, slovenskí zákazníci sú citliví na cenu, takže sme sa im aj takouto formou snažili vyjsť v ústrety.“ Pred tromi rokmi zaviedlo Tesco sortimentný rad Tesco výhodný nákup. Je určený hlavne cenovo senzitívnym zákazníkom, keďže zahŕňa potravinové a nepotravinové výrobky s najnižšou cenou a priaznivou kvalitou v danom sortimente. V obchodných jednotkách sú tieto výrobky ľahko rozoznateľné vďaka výraznému bielo-modro-červenému obalu. Medzi najúspešnejšie položky patria napríklad nízkotučné a polotučné mlieko od firmy Rajo, parenice od firmy Agrofarma alebo rastlinné tuky od Palmy, ktoré sa dodávajú do obchodného reťazca pod značkou Tesco - výhodný nákup aj na český trh. Pod značkou Tesco sa predávajú čerstvé a trvanlivé potraviny, textil, drogéria a spotrebný tovar v kvalite renomovaných značiek, ale za ceny až o 20% nižšie. Priaznivejšie ceny sú dosiahnuté úsporou marketingových nákladov na propagáciu tovaru. „Základným predpokladom úspechu Tesco výrobkov je dôvera spotrebiteľa v ich kvalitu a zdravotnú nezávadnosť,“ uviedla Oľga Hrnčiarová a k systému zabezpečenia kvality tovaru dodáva: „Spoločne s poskytovateľom odborných služieb, medzinárodnou poradenskou a certifikačnou spoločnosťou Cmi, zavádzame systém sledovania kvality, ktorý je založený na troch kľúčových prvkoch - technickej špecifikácii výrobkov, auditoch vo výrobe a programe pre analytické a senzomotorické testovanie. Vďaka týmto nástrojom sme schopní spotrebiteľovi zaistiť, že kvalita Tesco produktov bude zachovaná.“ Zachovanie kvality Tesco výrobkov je najdôležitejším kritériom výberu ich dodávateľa, takže výrobcovia sú motivovaní investovať do skvalitnenia svojej výroby. Napríklad myjavská firma Peter Fabuš - Fabuš vyhrala na jar roku 2002 konkurz na dodávku 3 mäsových výrobkov, ktoré sa predávajú pod značkou Tesco. „Už predtým sme do Tesca dodávali 3 výrobky pod značkou Tesco výhodný nákup. Kvôli spolupráci s Tescom sme investovali do dobudovania vlastného systému vstupnej a výstupnej kontroly, zakúpili sme zariadenie na vákuové balenie a kalibráciu výrobkov a podobne,“ uviedol Peter Fabuš, majiteľ tejto myjavskej firmy, ktorá dnes zamestnáva okolo 140 ľudí. V súčasnosti dodávky do spoločnosti Tesco tvoria 1/3 obratu tejto firmy. „Stabilný odber spoločnosti Tesco nám umožňuje plánovať naše ďalšie aktivity a investície. Tým, že už teraz musíme plniť prísne kvalitatívne normy, bude náš prechod na trhy EÚ oveľa ľahší,“ dodal Fabuš.
Vlastné odevné značky
Spoločnosť Tesco Stories vo svojich obchodných domoch a hypermarketoch ponúka tiež odevy a textil pod niekoľkými vlastnými odevnými značkami, ktoré vyvíjajú a dodávajú slovenskí výrobcovia. Na tvorbe značky pre ženy Ellen Weslley sa spolupodieľa Makyta, a. s., Púchov. Odevy pre aktívnych mužov značky Daniel Moore dodáva Ozeta Odevné závody, a. s., Trenčín. Na značke James pre starších mužov participujú Ozeta Odevné závody, a. s., Trenčín a Odemat Konfekcia Senec a napokon značku Mirage pre mladé ženy vyrába slovenská firma Lifeline. „V nastávajúcej sezóne predpokladáme ešte väčší podiel týchto výrobcov tak na značkách, ako aj na ostatných výrobkoch. Chceme viac podporiť slovenských dodávateľov a zvýšiť ich participáciu na celkovom obrate“, aktualizovala situáciu Oľga Hrnčiarová. Firma Odemat Konfekcia, s. r. o., ktorá vyrába dámsku a pánsku konfekciu, resp. textil, pôvodne zamestnávala 8 zamestnancov, a aj vďaka spolupráci so spoločnosťou Tesco už zamestnáva 120 zamestnancov a exportuje svoje výrobky do siete Tesco v ČR a v Maďarskej republike. Pravidelný odber výrobkov umožnil plánovanie výroby a ďalších investícií, a tak spoločnosť otvorila nové výrobné prevádzky v meste Žilina. „Rozvíja sa aj naša spolupráca s domácimi prvovýrobcami materiálov, čím nepriamo podporujeme zamestnanosť v odvetviach prvovýroby na domácom trhu, dodal Tomáš Matlák, konateľ Odemat Konfekcia, s. r. o., Senec.
Uprednostnení slovenskí výrobcovia
Tesco pri výbere dodávateľov svojich privátnych značiek uprednostňuje slovenských dodávateľov. „Poskytujeme im informácie o právnych, technických a marketingových požiadavkách a vývojových trendoch, ktoré im môžu napomôcť úspešne sa uplatniť na trhoch Európskej únie. Podporujeme ich pri vývoji nových produktov. V máji tohto roku sme napríklad spolu s Ministerstvom hospodárstva SR, Ministerstvom pôdohospodárstva SR a Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou zorganizovali pre dodávateľov odborný seminár,“ uviedla Oľga Hrnčiarová. „Stať sa dodávateľom privátnej značky otvára slovenským výrobcom možnosti predávať svoje výrobky do ďalších krajín, v ktorých Tesco pôsobí, hlavne do Čiech, Maďarska a Poľska. „ V roku 2001 pristúpilo Tesco k novému systému výberu dodávateľov na privátne značky - k tzv. on-line aukciám, ktoré zaručujú objektivitu pri výbere dodávateľa. Prostredníctvom on-line aukcie sa napr. slovenský dodávateľ, firma Slovextrade, stal dodávateľom tuniakových konzerv pod značkou Tesco výhodný nákup nielen na Slovensku, ale aj do Českej republiky a Maďarska. Známa slovenská firma Harmanecké papierne, a. s., Harmanec vyhrala on-line aukciu na toaletný papier Tesco výhodný nákup a na papierové vreckovky Tesco výhodný nákup pre dodávky do SR, ČR, Maďarska a Poľska. Slovenský výrobca, spoločnosť Herba Drug, s. r. o., Smižany vyhrala on-line aukciu na dodávku aviváže koncentrát 1L=4L, ktorá sa okrem SR a ČR bude predávať aj v Poľsku a Maďarsku. „Aj vďaka dodávkam do siete Tesco sa nám darí každý rok zvyšovať obrat, zvyšovať počet zamestnancov a investovať do nových technológií. Súčasne sme nútení neustále zvyšovať produktivitu a kvalitu práce“, uviedol Peter Kováč, marketingový manažér Herba Drug, s. r. o., Smižany.
„Koruna“ za korunu
Podobne dobrú skúsenosť s vlastnými značkami má v súčasnosti sieť obchodov Hypernova. Na Slovensku je k dispozícii 30 výrobkov privátnej značky Koruna.
„Privátna značka Koruna je postavená na čo najnižšej cenovej úrovni pri dodržaní dobrej kvality. Našou stratégiou na Slovensku je privátne značky ďalej rozvíjať. Hlavnou výhodou privátnych značiek je ich cena, ktorá je vždy postavená čo najnižšie a je určená pre cenovo senzitívnych zákazníkov. Privátne značky tiež umožňujú vybudovanie lojality zo strany zákazníkov,“ tvrdí Lucia Cavinová, komunikačná a PR manažérka spoločnosti AHOLD Česká republika, ktorá má v súčasnosti k dispozícii v Českej republike 8 privátnych značiek, ktoré zahŕňajú 840 produktov.
(bž)