Stredoeurópania síce prikladajú nákupu značkových tovarov pomerne veľkú dôležitosť, ale pre spotrebiteľov vo Veľkej Británii sú značkové produkty oveľa dôležitejšie. Vyplýva to zo štúdie vernosti k značke (the Brand Loyalty Study), ktorú uskutočnila spoločnosť Taylor Nelson Sofres (TNS). Štúdia porovnávala postoj a vernosť k značkovým produktom v Británii, Českej republike, Poľsku, Maďarsku a na Slovensku. Zistenia potvrdzujú, že najväčšia preferencia značkových produktov je v oblasti spotrebnej elektroniky - od 46% v Poľsku , 58% vo Veľkej Británii až po 64% na Slovensku. Značka je tiež dôležitá pri nákupe parfumov a kozmetiky - najviac vo Veľkej Británii: 61%. Briti tiež najviac vnímajú značku (približne 50%) pri kúpe vína, piva a iných alkoholických nápojov, ako aj pri kúpe nealkoholických nápojov. Iným extrémom sú Maďari, ktorí nevenujú veľkú pozornosť značkovému alkoholu. Nepochybne vďaka tradícii domácej výroby vína a liehovín. Vernosť k značke je pomerne významná medzi zákazníkmi kupujúcimi čistiace prostriedky, hlavne vo Veľkej Británii (50%) a Maďarsku (47%). Vo všeobecnosti sú Maďari najväčšími milovníkmi značkových produktov spomedzi štyroch krajín strednej Európy. Najmenej preferované značkové produkty sú v oblasti odievania (od 21% v Poľsku až po 38% vo Veľkej Británii) a potravín (od 14% v Českej republiky do 37% vo Veľkej Británii).
CENA DÔLEŽITEJŠIA AKO ZNAČKA
Zistenia tiež prezrádzajú, že značkové produkty sú vnímané ako produkty kvalitné, ale z celkového hľadiska, hlavne pre spotrebiteľov strednej Európy, sú funkčnosť a cena dôležitejšie ako značka. Česi sú oveľa viac kritickejší ku kvalite značkových produktov. Nákupcovia značkových produktov uprednostňujú tieto produkty, pretože ich majú radi a značkám veria. Tiež si volia značkové produkty, pretože dlhšie vydržia, čo sa však netýka britských spotrebiteľov. Poľskí spotrebitelia nakupujú značkové produkty skôr zo zvyku. Slováci sú citliví na zľavy a ovplyvňovaní hlavne cenou, ale odmietajú neznáme produkty a uprednostňujú pohodlné nákupné prostredie. Ostatné faktory, ako balenie alebo sociálny nátlak a túžba po tom, aby mi ostatní závideli, nezohrávajú významnú úlohu pri rozhodovaní sa o nákupe značkových produktov. Vplyv sociálneho prostredia je v tomto prípade najslabší v Maďarsku. (bž)