Zahraničný obchod na slovenskom trhu

Zmeny štruktúr i kvality slovenského obchodu v roku 2001 priniesli so sebou dobré výsledky pre rozhodujúce obchodné spoločnosti. Obrat tesne pod sto miliardami, nárast počtu hypermarketov i veľkých supermarketov či obchodu cash&carry priniesol i zmeny ...

Zmeny štruktúr i kvality slovenského obchodu v roku 2001 priniesli so sebou dobré výsledky pre rozhodujúce obchodné spoločnosti. Obrat tesne pod sto miliardami, nárast počtu hypermarketov i veľkých supermarketov či obchodu cash&carry priniesol i zmeny v spotrebiteľskom správaní obyvateľov Slovenska.

Zahraničné spoločnosti majú 40%

Hodnotenie TOP 50 obchodných spoločností na slovenskom trhu s rýchloobrátkovým tovarom ukazuje zatiaľ historicky najrazantnejšie prerozdelenie trhových podielov za obdobie týchto analýz. Nástup zahraničných obchodných spoločností, ktoré rok 2000 avizoval v náznakoch ich trhovej sily, sa v roku 2001 už prejavil naplno. A tak obchodné priestory pod značkou Tesco, Metro, Billa, Carrefour, Kaufland, Interfruct či Rema 1000, a najnovšie Ahold začali silno ovplyvňovať nákupné zvyklosti spotrebiteľov väčších i menších slovenských miest. Z celkového dosiahnutého obratu TOP 50 obchodníkov vo výške 98,38 mld. Sk ukrojili zahraničné spoločnosti 40,5 %, čo je oproti roku 2000 viac o 12,5 bodu. Na druhej strane poklesli podiely obratov spoločností so slovenským kapitálom o 9,8 % a u spotrebných družstiev o 3,8 %. Z celkového pohľadu je zaujímavé, že napriek rastúcim výsledkom medzinárodného obchodu a konsolidovanému obchodu spotrebných družstiev si „slovenskí“ obchodníci sumárne udržali stále významné postavenie. Toto dokumentuje i prehľad, kde v desiatich najvyšších obratoch za predaj potravín si stále udržali čo do počtu síce tesnú, ale predsa len prevahu obchodné spoločnosti so slovenským kapitálom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O 7 hypermarketov viac

Je celkom logické, že pod významný nárast celkových obratov obchodníkov v roku 2001 sa podpísali i štrukturálne zmeny obchodu. Vo formáte hypermarketov, ktorých bolo v roku 2001 v prevádzke 15 (nárast oproti roku 2000 o 7 hypermarketov) malo jasnú prevahu Tesco (8) pred Carrefourom (4) a Aholdom (2). Nie je bez zaujímavosti, že skoro jedennásobný nárast bol lokalizovaný prakticky do každého významného mesta Slovenska. Supermarkety zaznamenali tiež pomerne viditeľný nárast. Na Slovensku bolo u sledovaných spoločností v prevádzke 240 veľkých a štandardných supermarketov, čo bolo o 24 viac ako v predchádzajúcom období. V tomto segmente nielen počtom, ale i kvalitou sortimentu dominuje Billa, no i supermarkety M-Market, Zdroj HOS či Prima Zdroj majú v tejto konkurencii solídny štandard. V štruktúre samoobslúh, ktorých TOP 50 spoločností prevádzkovalo 1728, je najsilnejším „domáci“ obchod. Jednak sú to obchodné prevádzky siete spotrebných družstiev (Jednota Nitra, Trenčín, Topoľčany), v súkromnom obchode M-Market a Prima Zdroj. Oproti roku 2000 bol u sledovaného obchodu nárast o 40 obchodných jednotiek. Prekvapujúcim výsledkom analýzy bol pokles počtu pultových predajní, z čoho je zrejmé, že tento obchod sa na rozhodujúcich obratoch nepodieľa a jeho miesto sa presúva do menších rodinných firiem. Avšak z hľadiska dostupnosti, predajnej doby i základného sortimentu je pre lokálne potreby každodenného nákupu stále významnejší. Segment širokosortimentných obchodných domov nehrá okrem Tesca, ktoré má v činnosti päť objektov, u dominantného obchodu žiadnu mimoriadnu úlohu. Obchodné domy spotrebných družstiev sú prakticky určitým miestom spektra obchodnej vybavenosti menších slovenských miest. Vo formáte diskontov z hľadiska do- siahnutého obratu v roku 2001 jasne dominovala sieť deviatich prevádzok spoločnosti Kaufland. Čo do počtu a rozvoja siete je cítiť dobrú manažérsku prácu spoločnosti Rema 1000 s 22 prevádzkami. Zaujímavá situácia bola i v obchode systému cash&carry, kde Metro svojimi prístupmi v zatiaľ troch otvorených prevádzkach presadilo svoje osvedčené metódy komunikácie s malými a strednými podnikateľmi v obchode, gastronómii i službách. Pre mnohých odborníkov je prekvapením, ako dobre sa v roku 2001 držal súkromný veľkoobchod. A to nielen obratmi, ale aj servisom pre maloobchodnú koncovku. Spoločnosti Opal-Fytos, Italmarket, Smoker, Verex či Labaš si popri nákupných centrálach COOP Centrum, Spona-Zdroj i Slovpos dokázali udržať i zväčšiť priestor svojho obchodného pôsobenia. Rok 2001 možno z pohľadu na päťdesiat najlepších obchodných spoločností hodnotiť veľmi priaznivo. Kvalita obchodných prevádzok, šírka sortimentu i služieb pre zákazníka, ponuka tovaru a ďalšie kritériá sa posunuli o veľa priečok vyššie.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ing. ĽUBOMÍR DRAHOVSKÝagentúra pre prieskum trhu TERNO Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 602
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 338
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 160
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 362
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 843
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 890
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 361
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu