Rozmaznávajme sa nakupovaním

S myšlienkou samoobslužného obchodného domu prišiel na sklonku 60- tych rokov minulého storočia podnikateľ Josef Schwarz. Od otvorenia predchodcu dnešných supermarketov, hypermarketov či megamarketov uplynulo tak už vyše štyridsať rokov.

V súčasnosti je svet zabalený do siete veľkoobchodov. Oká reťazca obchodných centier z roka na rok pribúdajú aj na Slovensku. Zahraničné obchodné firmy veľmi rýchlo objavili biele miesta na mape východnej Európy. Z dlhoročných skúseností vedia, že investície, ktoré vložia do výstavby veľkopredajní sa za pár rokov vrátia a rýchlo nastúpi dlhodobé obdobie zisku.

Veľké obchodné centrá a Slováci

Pri návšteve ktoréhokoľvek obchodného centra sa presvedčíme, že väčšina obyvateľov Slovenska si na veľkoplošné obchody rýchlo zvykla, prijala ich pozitívne a v hojnej miere ich využíva. Slovákom vyhovuje nakupovanie v reprezentatívnych priestoroch „pod jednou strechou“. Nachádzajú tu nielen množstvo rôznych obchodov, ale aj špeciálne služby či možnosti kultúrneho alebo športového vyžitia. Aj keď to znie na prvý pohľad možno paradoxne, veľkoobchody sú výhodné aj pre časť malých a stredných podnikateľov, ktorí si môžu prenajať menšie predajné priestory a ponúknuť svoj tovar prípadne službu na mieste, ktoré zaručuje stovky perspektívnych zákazníkov. V neposlednom rade rozširovaním siete obchodných centier vznikajú ďalšie pracovné príležitosti pre Slovákov postihnutých vysokou nezamestnanosťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prístupnosť

Komerčne zmýšľajúci obchodník vie, že základnou podmienkou dobrého obchodu je spokojný zákazník. Preto sa mu snaží vytvoriť vhodné podmienky k tomu, aby jeho obchod navštívil, bol spokojný so službami a rád sa doň vracal s cieľom zrealizovať ďalší nákup. Prevádzkovatelia obchodných centier umožňujú prístup všetkým. Individuálnym kupujúcim, ktorí prichádzajú vlastnými autami, poskytujú veľkokapacitné neplatené parkoviská s pohodlným prístupom k nákupným vozíkom. Po nákupe si môžu zákazníci odviesť tovar priamo k autu a preložiť ho do kufra, a to bez vyťahaných rúk od preplnených tašiek. Tí, čo auto nevlastnia, sa do obchodných centier bez problémov dostanú mestskou hromadnou dopravou - zastávky sú umiestnené vždy čo najbližšie k nákupnému stredisku. Niektoré obchodné domy sú vystavané v periférnych častiach miest, preto si zriadili vlastnú dopravu. Po meste jazdia autobusy označené logom veľkoobchodu. Ich trasa je vlastne jedna nekonečná „slučka“ spájajúca významné komunikačné body (napr. železničnú či autobusovú stanicu) cez centrum mesta s nákupným strediskom. Dôležitá je aj skutočnosť, že vo veľkoobchodoch sú zabezpečené bezbariérové prístupy a výťahy pre vozičkárov. Jednoducho - do hyper- marketu či supermarketu má pohodlný prístup každý.

SkryťVypnúť reklamu

Čas na nákup

Väčšina zákazníkov sa na väčší nákup uvoľní až po pracovnej dobe, prípadne v čase voľna. Preto sa im snažia prevádzkovatelia nákupných centier vyjsť v ústrety otváracími hodinami. Obchodné domy sú otvorené do neskorých večerných, až nočných hodín, v sobotu, nedeľu, aj cez štátne sviatky, či v dňoch pracovného pokoja. Hypermakrety Tesco majú dokonca otvorené nonstop. Začiatkom roka sa cirkev síce pokúsila urobiť zmenu - navrhla v nedeľu obchody zavrieť a tráviť ju ako sviatok, či využiť na oddych. V diskusii na túto tému však prevládli nesúhlasné hlasy ako kupujúcich, ktorí by stratili možnosť pohodlného nakupovania bez naháňania sa, tak aj predávajúcich, ktorí za predaj v nedele a sviatky dostávajú príplatky. A tak sa aj naďalej zákazník môže vybrať nakupovať v čase, ktorý mu najviac vyhovuje. Môže sa sám rozhodnúť, či strávi voľné chvíle v kostole, obchode alebo v prírode na rodinnom výlete.

SkryťVypnúť reklamu

Informovanosť

Obchodné strediská vychádzajú zákazníkom v ústrety aj tým, že ich vopred informujú o aktuálnych cenových reláciách a výhodných akciách. Využívajú na to formu letákov roznášaných priamo „do každej domácnosti“. Kupujúci tak môže už doma zvážiť, či sa mu oplatí absolvovať cestu do nákupného centra, prípadne si môže väčší nákup naplánovať v kresle svojej obývačky. Informovanosť zákazníka je zabezpečená aj priamo v nákupných priestoroch. Aktuálne letáky uložené v obchodných domoch na viditeľných miestach upozorňujú na tovar za výhodnú cenu.

Mnohé obchody si zaviedli vlastné označenie na tovar s „trvalo nízkou cenou“ (Delvita, Tesco, Kaufland). Ide hlavne o produkty každodennej spotreby, ktoré sú vyberané na základe dlhodobého prieskumu trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Orientácia v obchodnom centre

Rozloha nákupných priestorov a priľahlých spojovacích plôch a chodieb v obchodných centrách je obrovská. Okrem potravinového supermarketu a menších pridružených obchodov spestrujú zákazníkom ponuku rôzne služby: pobočky bánk, stravovacie zariadenia, kvetinárstvo, kultúrne a športové centrá a podobne.

Viaceré nákupné strediská majú vytvorený detský kútik, v ktorom sa o deti kupujúcich počas nákupu starajú skúsené lektorky. Orientácia v takomto kolose je dosť zložitá. Pomôckou sú farebné „mapky“ upresňujúce polohu jednotlivých obchodov v centre, respektíve umiestnenie sortimentov tovaru v supermarkete.

Výhodný nákup

Obchodné domy sú podľa výsledkov prieskumných agentúr miestami najlacnejšieho nákupu. Všetko je síce relatívne, ale fakt, že hypermarkety a supermarkety vykazujú dlhodobý rast tržieb, je dôkazom toho, že Slováci navštevujú nákupné centrá radi. S obľubou využívajú možnosť nákupu všetkého potrebného pre domácnosť „pod jednou strechou“. Od potravín, drogériového tovaru, cez čistiace a pracie prostriedky, školské potreby a hračky, oblečenie a obuv, až po čiernu a bielu techniku, či domáce a športové potreby. Veľký počet zákazníkov prináša predávajúcim zisk. Vysoký obrat je však určitou výhodou aj pre zákazníka - má zaručené neustále dopĺňanie nového a v potravinách hlavne čerstvého tovaru, čo je jednou z priorít obchodných domov.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenský spotrebiteľ si pri nákupe všíma v prvom rade cenu. Preto obchodníci realizujú sezónne akcie, výpredaje a ponuky veľkých balení. Na jednej strane je pre zákazníka výhodné, ak si za menší peniaz nakúpi viac alebo lacnejšie. Treba si však uvedomiť, či daný tovar vôbec potrebuje a nekupovať ho len preto, že je v akcii a že sa to „oplatí“. Dôležité je aj poznať dôvod zlacnenia tovaru. Či je zaradený do pravidelne sa obmieňajúcej akcie, alebo je poškodený, či preto, že už končí sezóna jeho využitia. Kupujúci tak predíde sklamaniu z nákupu napríklad päťlitrovej bandasky oleja, ktorej končí doba spotreby na druhý deň po nákupe. V prípade takejto akcie nešetrí, ale peniaze zbytočne vyhadzuje. Jedným zo spôsobov prilákania zákazníka sú rôzne ochutnávky alebo predvádzanie výrobkov. Mnohým prizerajúcim sa je trápne okoštovať ponúkanú vzorku a odísť, a tak sa v jeho košíku objaví tovar, s nákupom ktorého pred vstupom do obchodu vôbec nepočítal. Mamičky zas často neodolajú prosebnému pohľadu svojich detí na hračku, ktorá je zámerne viditeľne umiestnená na „výhodnom“ dvojbalení inak nie veľmi obľúbenej kaše. Stratégia predaja v obchodných centrách je premyslená. Je viac-menej nepísaným pravidlom, že drahší tovar je v regáloch umiestnený vo výške očí, za lacnejším sa treba natiahnuť alebo zohnúť.

SkryťVypnúť reklamu

Aj umiestnenie tovaru každodennej spotreby (napr. mlieka, či pečiva) v zadných častiach supermarketu má svoje opodstatnenie. Zákazník musí prejsť okolo pultov s tovarom, ktorý síce nemal v úmysle kúpiť, ale možno ho zaujme a zláka k nákupu.

Niektorí kupujúci uprednostňujú tovar od domácich výrobcov a dodávateľov. Preto obchodné domy rozšírili svoje služby zákazníkom o viditeľné označenie takýchto výrobkov nápisom „Slovenský výrobok“ alebo „Vyrobené na Slovensku“.

Platba za nákup

Čas sú peniaze. V hypermarketoch a supermarketoch ho šetrí zákazníkom veľký počet funkčných pokladní. Niektoré z nich sú vyčlenené špeciálne pre „malý nákup“, aby kupujúci s troma - štyrmi položkami nemusel čakať na dlhý proces platenia klienta s plným nákupným vozíkom. Zákazníkom šetrí čas a pokladníkom uľahčuje prácu aj označenie tovaru čiarovými kódmi. Okrem klasickej platby v hotovosti je vo veľkoobchodoch samozrejmosťou platba prevodom - kartou. Skoro všetky veľké obchodné centrá ponúkajú svojim klientom výhodné nákupné úverové karty špeciálne použiteľné len v danom obchodnom centre.

SkryťVypnúť reklamu

Nákupné úverové karty

Ide vlastne o možnosť špeciálneho nákupu bez hotovosti. Na základe podpísanej zmluvy poskytne firma zákazníkovi určitú finančnú čiastku, z ktorej môže pri nákupoch čerpať. Výška úveru sa odvíja od mesačnej splátky, ktorú kupujúci pravidelne spláca. Výšku splátok si určí klient sám na základe svojich finančných možností. Vybavenie takejto „imaginárnej peňaženky“ s finančnou rezervou je jednoduché a nie je potrebný nijaký ručiteľ. Dôležité je splnenie niektorých podmienok. Zákazník musí mať slovenské občianstvo, vek nad 18 rokov a trvalé bydlisko s kontaktnou adresou a pevnou telefónnou linkou na území SR.

Výhodou nákupu na úverovú kartu veľkoobchodu je, že zakúpený tovar si môže zákazník hneď zobrať domov a používať ho skôr, ako ho celý vyplatí. Nakupovať môže vo všetkých predajniach na Slovensku označených logom svojej karty. K vybaveniu karty sú potrebné nasledovné doklady:

SkryťVypnúť reklamu

* občiansky preukaz a druhý preukaz totožnosti (rodný list, pas, vodičský preukaz a pod.),

* potvrdenie o zdroji trvalého príjmu, resp. Živnostenský list, či výmer dôchodku.

Za poskytnutie úveru a vydanie karty sa platí minimálny jednorazový poplatok, úrok za poskytnutý úver sa počíta len z vyčerpanej čiastky.

Služby naviac

Súčasťou predajných plôch veľkých obchodných centier (hlavne potravinových supermarketov) sú aj vlastné pekárne, mäsiarstva, či kuchyne, v ktorých sa pečie rozvoniavajúce pečivo, pripravujú mäsové polotovary, čerstvé šaláty a iné výrobky studenej a teplej kuchyne. Je to služba zákazníkom zabezpečujúca súvislú dodávku čerstvých výrobkov. Dlhosiahle rady pri pultoch s vlastnými výrobkami veľkoobchodov svedčia o veľkom záujme zo strany nakupujúcich. Nerozhodným klientom vyberajúcim darčeky pre svojich blízkych podávajú veľké obchodné centrá pomocnú ruku. Ponúkajú špeciálne darčekové poukážky v rôznych finančných hodnotách, za ktoré si môže obdarovaný kúpiť darček podľa vlastného výberu. Väčšina hypermarketov či supermarketov ponúka svojim zákazníkom možnosť zaslať tovar na dobierku (zásielková služba), alebo zabezpečí dovoz tovaru - do určitej vzdialenosti - zdarma, či poskytne baliacu službu.

SkryťVypnúť reklamu

Nedostatky

Napriek tomu, že základným heslom obchodníkov je Všetko pre zákazníka!, ostáva často toto predsavzatie v teoretickej rovine. Najväčším problémom je asi neochotný a zamračený personál. Na druhej strane treba priznať, že s takýmto prístupom obsluhy sa nestretávame len vo veľkopredajniach. Nedostatkom predavačov je aj ich malá odborná pripravenosť. Mnohí nevedia vyčerpávajúco informovať o tovare, ktorý predávajú a o ktorý má spotrebiteľ záujem. Niekedy sa stáva, že človek nalákaný informačným letákom na určitý druh tovaru v akcii príde do obchodu a výrobok (napriek tomu, že akcia ešte len začala) je už vypredaný. Je to buď zlá organizácia v distribúcii, alebo strategická „finta“ predávajúcich. Keď už zákazník do obchodného centra meral cestu (aj keď za konkrétnym tovarom, ktorý nenašiel), možno utratí peniaze za niečo iné.

SkryťVypnúť reklamu

Dobré rady na záver

* Pred nákupom vo veľkoobchode si zvážte, o čo máte konkrétne záujem, prípadne si napíšte zoznam.

* Nekupujte zbytočne tovar, ktorý nepotrebujete, len preto, že je v akcii za výhodné ceny.

* Malé nákupy tovaru každodennej potreby realizujte v najbližšej predajni v mieste bydliska. Štatisticky je dokázané, že návšteva veľkoobchodu je výhodná až pri väčších nákupoch. Cesta do okrajových časí mesta, kde sú umiestnené supermarkety či hypermarkety, je vraj lukratívna až pri nákupe nad tisíc korún.

* Ak je návšteva obchodných centier pre vás zábavou, zabávajte sa a nestaňte sa otrokom „neodolateľných lákadiel“, akcií či výpredajov.

* Ak sú naopak nákupy vo veľkoobchodoch pre vás utrpením, navštevujte ich len vo výnimočných prípadoch a vždy sa dobre pripravte na masy kupujúcich, veľký ruch a regály plné lákavého tovaru. Nakúpte, čo vás vo výhodnej ponuke zaujalo a bez ďalšieho zdržovania opustite pre vás deprimujúce prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

* Nezabúdajte, že aj keď obchodníci na verejnosti propagujú heslo VŠETKO PRE ZÁKAZNÍKA !, ide im najmä o ich zisk.

Rýchla doba si žiada nákupy, ktoré ušetria čas a čo najmenej zaťažia peňaženku. Či sú to práve návštevy supermarketov, hypermarketov či megamarketov, je už na vašom rozhodnutí.

Autor: Hana Kyseľová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 551
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 257
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 706
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 039
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 146
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 932
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 830
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu