Jednou z hrozieb vodičov je zlyhanie bŕzd

Kamión v priekope, telá pozakrývané bielou plachtou, požiarnici likvidujúci pozostatky havárie z cesty, kopa policajtov, sanitka. Kamionisti tento pohľad nemajú radi, ale ich práca patrí medzi najrizikovejšie povolania.


ILUSTRAČNÉ FOTO – JÁN KROŠLÁK



„Vždy si s kolegami hovoríme, že jednou nohou sme v base a druhou v hrobe. Samozrejme, hovoríme to s nadľahčením a ani sami neveríme, že by sa práve nám mohla stať nehoda. Ale poznám plno kolegov, ktorí na riziko ciest doplatili,“ hovorí banskobystrický kamionista Milan Petrík.

Do vysokej kabíny kamióna nastupuje už deväť rokov. „Čakaniu v dlhých radoch na hraniciach sa nevyhneme, do toho únava, snaha byť čo najskôr doma, stres. Človek ani nevie, ako toto všetko môže ovplyvniť vznik havárie.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Banskobystrický región, najmä horský priechod cez Donovaly, bol v minulosti pre vodičov ako zakliaty. Päť bielych plachiet museli medzi Starými Horami a Donovalmi pred štyrmi rokmi použiť po havárii kamióna z Litvy. Po zlyhaní bŕzd sa ťažký nákladiak rútil dolu z Donovalov, demoloval ochranné zábradlie, ploty, narazil odzadu do pomalšieho nákladného auta naloženého drevom a zletel do potoka. Pri páde do desaťmetrovej hĺbky zachytil a zabil štyroch väzňov, ktorí čistili cestu. Vodič zahynul a v nemocnici zomrel ešte jeden väzeň.

„Problém pri zjazdoch z dlhých kopcov je, že vodič hore nezaradí napríklad dvojku a nebrzdí motorom, ale má zaradenú štvorku a využíva normálne brzdy. Lenže tie sa môžu prehriať, zlyhajú, a keď sa kamión rozbehne, šofér už nepodradí,“ hovorí Milan Petrík.

SkryťVypnúť reklamu

Pred tromi rokmi viezol cez Donovaly novozámocký kamión z Ružomberka do Nemecka papier a zlyhali mu brzdy. Neubrzditeľný, plne naložený Liaz s návesom začal kľučkovať pomedzi autá, poškodil tri osobné a jedno nákladné vozidlo, závozník ešte stihol vyskočiť, vodič už nie. Kamión sa prevrátil. Vodičovi sa našťastie nič nestalo.

Na Donovaloch sa to zvyčajne končí horšie ako rozbitým autom a znehodnoteným tovarom.

(rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 594
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 325
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 138
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 348
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 882
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 879
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 377
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu