
Keď má stopár priveľa batožiny, vodičov to odradí. Takýto batoh je ešte v norme. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Spŕška z kaluže letí spod kolies kamióna rovno na dvoch stopárov v daždi. Zmoknutí a obliati sa pozrú na seba. Ešte pred chvíľou dúfali, že lejak skôr obmäkčí srdce niektorého šoféra. Teraz sú zúfalí: „Kto nás takýchto špinavých vezme do auta?“
Stopovanie má dve tváre. Ak je pekne, cesta je bezpečnejšia, ale nudnejšia. Vtedy vodiči stopárov vezmú, aby mali spoločnosť. Niektorí uvažujú inak – pekný deň pritiahne k cestám viac tulákov, zlodejov a čudákov, a tak nikoho nevezmem.
Za dažďa sa citlivejší vodič zrejme zľutuje, iný naopak nezastaví, aby mu stopár nezašpinil koberček.
Príťažlivej dáme istá časť vodičov zaručene zastaví a istá zaručene nie.
Stopovanie je dnes módou, trendom i nevyhnutnosťou. Ľudia bez peňazí sú naň odkázaní a mladší alebo nezávislí to chcú aspoň vyskúšať. Pre študentov platí oboje.
Riziko by si mali uvedomiť všetci. Aj ten, kto nasadá do cudzieho auta, aj ten, kto berie cudzieho človeka. Vodič zodpovedá za cestujúcich v aute. V prípade nehody môže byť vodič obvinený aj z neúmyselného ublíženia na zdraví, ale on sám sa zas podrobuje inému riziku – že jeho osobné veci pohodené v interiéri zmiznú aj so stopárom.
Policajti upozorňujú, že to všetko treba mať pri stopovaní, aj v úplne nevinnej situácii, na pamäti. „Ohrozenia pri stopovaní sa vyskytujú len sporadicky, ale bývajú,“ hovorí Karol Tonka z tlačového oddelenia ministerstva vnútra. „V tejto letnej sezóne ešte neboli hlásené žiadne. Nevylučujem však, že menšie incidenty sa nemuseli ohlásiť.“ Riziko môže hroziť podľa neho nielen mladej stopárke, ale aj vodičovi od nej, ak ho obviní z obťažovania, pričom nič také sa neodohralo. „Všímavá stopárka tiež môže zneužiť situáciu s nič netušiacim vodičom.“
Hlavná zásada je, že opatrnosti a slušnosti pri stopovaní nikdy nie je nazvyš.