Zriedkavo sa medzi komiksovými autormi objaví talent, ktorý rovnako bravúrne zvláda obrazovú aj textovú stránku žánru. Američan Frank Miller je jedným z mála, ktorí to dokážu. Narodil sa roku 1957 a detstvo prežil obklopený komiksovými superhrdinami. Dôkladná znalosť média mu umožnila vytvoriť si zakrátko ľahko rozpoznateľný kresliarsky a spisovateľský štýl. Za svoju verziu slávneho Batmana bol v roku 1987 nominovaný na najprestížnejšiu cenu literárnej fantastiky Hugo. Darilo sa mu aj v úlohe hollywoodskeho filmového scenáristu, spolupracoval na filmoch Terminátor a Robocop.
Komiks chápe Miller ako žáner populárnej literatúry, no nie je pod tlakom šibeničných zmlúv s vydavateľmi a nechrlí stohy hrubých seriálov pre hladnú masu tínedžerov a dospelých duševných adolescentov. Jeho práce tematizujú častý motív deväťdesiatych rokov – extrémne násilie. Príkladom je najznámejší komiks, noir-thriller Sin City, jedna z najlepších graphic novel, aké kedy vznikli. Ide o fúziu akčného thrilleru, detektívky a filmu noir. No v príbehu nechýba ani postmoderný cynizmus a čierny humor. Sám Miller označuje sériu za romancu.
V češtine vyšiel už piaty diel príbehov z mesta Basin, kde „noc dokáže z lidí vymáčknout jejich nejupocenější tajemství“, tentoraz s podtitulom Rodinné hodnoty. Frank Miller sa opäť otvorene inšpiroval literárnymi vzormi, autormi americkej drsnej školy detektívky. Na rozdiel od predchádzajúcich dielov vyšli Rodinné hodnoty iba ako kniha, nie na pokračovanie v zošitoch.
Príbeh je síce jednoduchý, ale má všetky atribúty, ktoré fanúšik žánru vyhľadáva. Nechýba akčný spád deja, potrebné napätie, extrémne násilie, brutálni gangstri, desenie, detailné bojové scény ani predpovedateľná, no patrične silná pointa.
Pri tvorbe výtvarnej stránky piateho pokračovania príbehov z mesta hriechu sa Frank Miller – s výnimkou obálky – celkom vzdal farebnosti. Jeho kresliarstvo sa zakladá na tradičnom kontraste svetla a tieňa. Častý „negatívny“ efekt vytvára výnimočne desivú a temnú atmosféru. V prvom diele série ešte Frank Miller pracoval s červenou farbou a využíval ju ako príznakovú. Od temnejšej „dvojky“ už pokračuje čierno-bielo. Táto expresívna kresliarska technika je silne ovplyvnená japonským komiksom zvaným manga, z ktorého Miller prevzal viacero zobrazovacích prvkov. Napríklad, kombináciu akčnej rýchlosti a takmer prázdnych čiernych strán. Aj vášeň zobrazovať bojové techniky.
Okrem príbehovej a výtvarnej časti kladie Miller dôraz aj na časový faktor. Spôsob strihu a čas, ktorý uplynie medzi dvoma obrázkami, považuje za najdôležitejšie prvky dramatickej výstavby: „Ilustrácie ani text nezobrazujú presne to, čo sa práve odohráva. Existuje medzi nimi medzera a niekde v nej sa nachádza realita.“
Hlavný hrdina Dwight je novodobý Philip Marlowe či Sam Spade, no nezdieľa s nimi romantickú záľubu v spravodlivosti. Nijako sa netají tým, že mu po celý čas ide len o to, aby získal Cadillac Eldorado, aj keď za cenu vyvraždenia celého zhýralého mafiánskeho rodinného klanu. Millerovi sa výstižne podarilo ukázať, ako ironicky popkultúra vníma takzvané tradičné hodnoty. Napriek názvu knihy – nekompromisne ironickému – je pre Dwighta po celý čas hodnotou iba limuzína. Zdravie, rodina, česť či súcit sú v Sin City neznáme pojmy. Ani Dwight a Miho, ktorí bojujú spoločne, nie sú skutoční priatelia, spája ich len nesplatený dlh z minulosti.
Sin City umožňuje mnoho rozličných druhov čítania aj spôsobov interpretácie. Jednotlivé príbehy sú pre autora aj čitateľov literárnou hrou, v ktorej postavy prechádzajú z príbehu do príbehu. Treba sa len tešiť na ďalší diel.
Autor: MICHAL HVORECKÝ(Autor je prozaik a editor www.inzine.sk)