Béla Tarr, predseda Zväzu maďarských filmových tvorcov na tlačovej konferencii zdôraznil, že tohtoročná prehliadka sa uskutočnila vo veľmi skromných podmienkach, len vďaka obetavému prístupu tvorcov, pretože sa tento rok museli zaobísť bez finančného príspevku štátu. Cieľom organizátorov bolo, aby upútali pozornosť na filmy, ktoré sa zrodili v poslednom roku a pol, keď kvôli chýbajúcej štátnej podpore vzniklo o tretinu menej filmov, ako predchádzajúce roky.
Filmy nesúťažili, ceny sa neodovzdávali
Na tohtoročnej prehliadke filmy nesúťažili a neodovzdávali sa ani ceny, ako to tradične bývalo. Okrem jediného ocenenia. Producent Gábor Garami získal cenu za životné dielo od Zväzu maďarských filmových tvorcov za manažovanie 21 ročníkov filmovej prehliadky.
Na druhý deň prehliadky pricestoval do Budapešti aj Dieter Kosslick, riaditeľ Berlinale a Thierry Fremaux, riaditeľ filmového festivalu v Cannes. Vedúce osobnosti dvoch najväčších filmových prehliadok vyjadrili podporu maďarským tvorcom. Doteraz sa ešte nestalo na žiadnom festivale, aby obaja riaditelia sedeli pri jednom stole, a Alberto Barbera, riaditeľ festiválu v Benátkach neprišiel len kvôli krachu leteckej spoločnosti Malév.
Okrem premietaní vo vypredaných kinosálach sa v rámci festiválu uskutočnili aj sprievodné podujatia. Na medzinárodnej odbornej konferencii s názvom Situácia maďarského filmu v európskej filmovej kultúre sa zúčastnil aj Andrew G. Vajna, vládny splnomocnenec za obnovu národného filmového priemyslu, aby vydiskutoval problémy financovania s tvorcami.
Bez prestávky
Árpád Schilling režisér divadelného súboru Krétakör zase zorganizoval konferenciu Bez prestávky s podnázvom Za maďarskú kultúru, na ktorú prišiel medzi inými aj Géza Szőcs štátny tajomník za kultúru, a Béla Tarr, režisér filmu Turínsky kôň. Árpád Schilling na podporu projektu nezávislého kultúrneho centra vložil 1000 eur na bankový účet, a vyzýval verejnosť, aby spoločne vyzbierali sumu potrebnú na založenie takéhoto centra.
Na prehliadke sa zúčastnilo 10 hraných, 50 dokumentárnych, 30 animovaných filmov. Okrem toho si diváci mohli pozrieť aj experimentálne filmy, krátke, hrané filmy, ako aj filmy pre deti a mládež.
Jeden z najočakávanejších titulov bolo Maďarsko 2011, ktorého vznik inicioval Béla Tarr, ktorý vybral a oslovil 9 režisérov, aby každý pripravil krátky, päťminutový film v rámci filmu podľa seba. Tarr povedal, že Maďarsko 2011 je aj istým upozornením na to, že síce maďarský film je v poslednom roku stagnuje, tento projekt dokazuje, že žije a je veľmi rôznorodý. Film pozostávajúci z epizódov bez ústredného motívu je no-budget filmom, tvorcovia ním vyjadrili presvedčenie, že ich povinnosťou je tvoriť aj bez štátnej podpory.
Final cut
Na prehliadke prezentovali nový film režiséra Györgya Pálfiho, ktorého meno je známe aj na Slovensku vďaka filmom Taxidermia a Hukkle. Pálfiho nový film, Final Cut je založený na ohromujúcom nápade: z 450 (!) filmov zostrihal a vyskladal jeden film. Final Cut teda nie je len vyrozprávanie ľúbostného príbehu, ale je aj štúdiou kinematografie, ktorá poukazuje na to, že v jednotlivých filmoch svetovej kinematografie sú veľmi podobné motívy a situácie.
Na prehliadke premietli jeden film, ktorý súvisí so Slovenskom. Angéla Galán je mladá filmárka, ktorá sa narodila v Budapešti, vyrástla v Bratislave. Teraz už desať rokov žije v Budapešti. Čiže už nie je Maďarkou žijúcou na Slovensku, ale nestala sa ani Maďarkou z Maďarska.
Angéla Galán má dve sestry. Jedna sa považuje za Maďarku, druhá za Slovenku. Mladá filmárka vo svojom dokumentárnom filme si položila otázky typu: Kam patrím? Je dôležité, aby človek mal svoju vlasť? Je to ešte aj 21. storočí relevantná otázka?
Autor: Margit Garajszki