
ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
Živo reagujú na reklamu a kochajú sa v novinkách. Rusko už dávno prestalo byť skladiskom kozmetických ležiakov. „Trh s krásou“ je tu považovaný za veľmi výnosný a lukratívny a väčšina noviniek sa objavuje v Moskve zároveň s ponukou v európskych metropolách. V Moskve rastú ako huby po daždi salóny krásy, kde sa zákazníčky môžu radovať z komplexnej ponuky vrátane kozmetiky, kaderníckych služieb, manikúry, pedikúry, solária či masáže. Ostrihanie za dvadsať dolárov dnes patrí k tým najlacnejším kaderníckym službám. To ale nikoho neodrádza a na drahé holičské služby v cene od sto dolárov vyššie je potrebné sa objednať veľa dní dopredu. V blízkom susedstve si pritom dokáže konkurovať aj niekoľko salónov naraz. Zatiaľ čo stredná Európa ohrnovala za sovietskeho obdobia nos nad sladkými ruskými parfumami, miestne ženy ich skoro nepoznali. Dokázali stáť hodiny v radoch na prvotriedny a drahý francúzsky parfum a ruské vzorky vozili skôr ako darčeky do zahraničia. Dnes sa francúzske, americké, švédske či nemecké firmy predbiehajú v ponuke, aby si zaistili stabilnú klientelu.
O ruské zákazníčky stoja známi producenti a nákup parfumov v moskovských obchodoch je často podstatne výhodnejší než v „duty free schopoch“ na letiskách alebo v krajinách s colnými zľavami. Obchody so značkovou kozmetikou sa však často nachádzajú v nie vábnych podchodoch, v stánkoch podobných trafikám či na trhoch v susedstve zemiakov a uhoriek.
Kozmetike v Rusku holdujú dievčatá od útleho veku. Nápadný rúž patrí k imidžu školáčok, študentiek i prostitútok. Podľa poznatkov Ruského združenia pre parfumériu a kozmetiku míňajú ruské ženy za skrášlenie zhruba dvanásť percent zo svojich celkových výdavkov. Ruský trh s parfumériou a kozmetikou dnes podľa marketingu západných spoločností patrí k šiestim najdynamickejším na svete.
Vlani Rusi venovali na kozmetiku vyše štyri miliardy dolárov. Aj keď domáci trh v poslednom čase produkuje podľa odborníkov celkom kvalitné výrobky, ruské zákazníčky dôverujú skôr západným výrobkom. Moskovská dcérska spoločnosť L‘Oreal group, ktorá vlastní značky Maybelline, Lancome a Garnier, hlási obrat v minulom roku v miliónoch dolárov. Nemecká spoločnosť Bieresdorf, ktorá presadzuje značku Nivea, vlani znásobila svoje zisky zhruba dvojnásobne a objem jej predaja dosiahol 330 miliónov dolárov. Ruské firmy sú na tom o niečo horšie. Koncern Kalina z Jekaterinburgu produkuje kozmetiku Strieborná línia či Zlatá línia zarobila 127 miliónov dolárov a známa petrohradská spoločnosť Nevská kozmetika 80 miliónov dolárov. Ako tvrdia odborníci, je veľmi ťažké sa presadiť na ruskom kozmetickom trhu novým neznámym firmám.
Tradiční zahraniční výrobcovia sa vehementne držia svojho dielu a ovládajú okolo 65 percent trhu s parfumériou a kozmetikou. Asi dve tretiny tvoria krémy, hygienické prostriedky, šampóny a zubné pasty. Ďalšiu tretinu ovláda kozmetika a parfuméria, kde jednoznačne vládnu západné spoločnosti.
Ruské firmy zatiaľ vidia svoje šance len v krémoch a ošetrovacích prostriedkoch. Zatiaľ čo západní producenti stavili na novinky na ruskom trhu, miestne kozmetické firmy len zvyšovali objem produkcie. V poslednom čase však rozmaznané ruské zákazníčky dávajú prednosť kvalite pred cenou. (čtk)