PRAHA - Českí výrobcovia cigariet a ďalších výrobkov z tabaku by mohli prísť o takmer akúkoľvek možnosť svoje produkty verejne propagovať. Nový kabinet totiž včera schválil poslanecký návrh novely zákona o reklame, ktorý bude znamenať absolútny zákaz reklamy tabakových výrobkov. Reklama by mala byť možná len v niekoľkých výnimočných prípadoch.
Zákaz sa týka aj sponzoringu, ktorý by mohol výrobky z tabaku propagovať, a aj propagačnej distribúcie tabakových výrobkov zadarmo. Zakázaná bude aj reklama, ktorá sa nezmieňuje priamo o tabakovom výrobku, ale využíva ochrannú známku, emblém alebo charakteristický znak produktu. Návrh ešte musia schváliť obe komory parlamentu.
Podľa jedného z predkladateľov zákona, poslanca ľudovcov Viléma Holáňa, by bola propagácia tabaku možná len v obchodoch s tabakom a vo veľkých predajniach, konkrétne v tých ich častiach, kde sa tabak predáva. Ďalšou výnimkou by bola reklama v špeciálnych časopisoch. Poslanci zároveň navrhli odklad účinnosti opatrení do roku 2004, aby výrobcom nevznikla škoda z už uzavretých zmlúv.
Novela je už tretím pokusom KDU-ČSL za posledný rok o obmedzenie tabakovej reklamy. Doterajšie pokusy obmedziť ju prešli parlamentom v obmedzenom rozsahu a znamenali napríklad zákaz veľkoplošnej reklamy do 300 metrov od základných a stredných škôl či povinnosť výrobcov umiestniť varovanie o škodlivosti fajčenia na 20 percent plochy škatuľky. Nový návrh má podľa Holáňa nádej na úspech, lebo ho podporuje širšie politické spektrum.
Asociácia komunikačných agentúr už skôr odhadla, že zákaz propagácie tabaku by mohol znížiť výdavky na reklamu a predovšetkým na sponzoring až o 1,5 miliardy českých korún. (čtk)