V skutočnosti si sekundovú tarifikáciu, ani s tým spojený koniec spoplatnenia takzvaného prvého impulzu za úspešné dovolanie ešte neužívajú všetci klienti. „Mám tarifikátor, takže presne viem, že všetko je po starom. Hneď za prvé dve sekundy je naúčtovaná suma 2,94 koruny,“ upozornil sklamaný zákazník z Bratislavy. Prekážalo mu, že napriek propagovaniu augustového termínu stále platí jeden impulz len za úspešné dovolanie a cena hovorov sa počíta po starom.
On, ani iní zákazníci nemajú veľa možností dopátrať sa príčin meškajúcej služby. Prvou je zavolať na Infotel. „Závisí to od technických možností ústredne. Viac by vám vedeli povedať na čísle 129,“ odporučila operátorka z Infotelu. Oveľa viac nepovedali ani 129-ke, ohlasovni porúch. Vedeli to, že na sekundovú tarifikáciu treba prispôsobiť ústredňu a že to robia technici. „Možno by ste sa mohli opýtať na domovej správe,“ poradila operátorka z čísla 129.
Jedinou všeobecne prístupnou informáciou o dôvodoch meškania je spomínaný inzerát telekomunikácií. V jeho spodnej časti je drobným písmom ľahko prehliadnuteľná poznámka: „Prechod na sekundovú tarifikáciu bude uskutočnený postupne, v závislosti od technických možností ST, a. s., preto nie je právne vymáhateľný.“
Vysvetlenie poskytla až hovorkyňa telekomunikácií Gabriela Nemkyová. Podľa nej postupný prechod znamená, že zákazníci so staršími telefónnymi ústredňami pocítia výhody sekundovej tarifikácie až niekedy v priebehu tohto roka. Väčšina - 97 percent z nich má prejsť na sekundovú tarifikáciu do konca augusta, zvyšná časť so starými ústredňami bude čakať najviac do konca roka. „Zákazník využívajúci 16 kHz (bežný štandard) nemusí o nič aktívne žiadať. Prechod na sekundovú tarifikáciu je automatický proces, po ukončení ktorého mu bude zaslaný list,“ vysvetlila Nemkyová.
Na otázku, či považujú telekomunikácie vlastné informovanie zákazníkov za dostatočné na to, aby vedeli, že napriek propagovanému 1. augustu nemusia mať novú službu hneď, neprišla jasná odpoveď. „Otvorene sme komunikovali a informovali bytových zákazníkov o postupnom prechode na sekundovú tarifikáciu po prvej minúte od 1. augusta 2002,“ napísla Nemkyová. Konkrétnejšie reagoval Milan Lechnický, managing partner reklamnej agentúry Istropolitana D‘Arcy, ktorá reklamu pre telekomunikácie pripravila. „Informácie, ktoré bolo potrebné uviesť na základe požiadaviek klienta, v reklamnej kampani uvedené sú a považujeme to za korektné,“ povedal.
JURAJ JAVORSKÝ