BRATISLAVA - Desať rokov trhového hospodárstva prinútilo aj stredoeurópske firmy investovať do prieskumu trhu. Vyše šesťdesiat percent firiem v nasledujúcich dvanástich mesiacoch utratí za marketingové prieskumy rovnako alebo viac ako v predchádzajúcom období. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na Slovensku, v Česku, Maďarsku a Poľsku urobila na prelome apríla a mája spoločnosť Donath-Burson-Marsteller.
Firmy si väčšinou na prieskum trhu prenajímajú služby marketingových agentúr. Pri ich výbere hrá najväčšiu úlohu skúsenosť s agentúrou z minulosti, odbornosť jej zamestnancov a predovšetkým jasne formulovaná ponuka. Naopak, najmenší vplyv na výber má inzercia, letáky a informácie získané z internetových stránok.
Tieto kritériá sa v krajinách V 4 výraznejšie nelíšia. Veľké rozdiely nie sú ani v iných oblastiach. Napríklad z celkového dopytu po prieskumoch tvorí viac ako sedemdesiat percent dopyt po kvalitatívnych alebo kvantitatívnych prieskumoch. Syndikované prieskumy uprednostňuje 26 percent opýtaných firiem na Slovensku, 21,7 percenta v Česku, 25,1 percenta v Maďarsku a 26,6 percenta v Poľsku. (tv)