Cesta konečne spojí Kysuce s Oravou

KYSUCE, ORAVA - Dva regióny na severe Slovenska, Kysuce a Oravu, už niekoľko rokov spája iba lesná cesta medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou. Strmý lesný terén je hrozbou pre podvozky áut, v zime sa tade nedá prejsť takmer vôbec.

Pôvodnú cestu sa zrušili v rokoch 1983 až 1989, kedy sa na Kysuciach vybudovala vodárenská nádrž Nová Bystrica. Sťažila sa tým doprava v celom kraji.

Vodiči, ktorí sa chcú dostať z krajského mesta na hornú Oravu alebo naopak a nechcú si pritom poškodiť auto, volia radšej stokilometrovú obchádzku cez Kraľovany.

O výstavbe novej cesty sa hovorí už dlhé roky, neboli však na ňu peniaze. Existovali dva varianty. Lacnejší uvažoval o provizórnom riešení, kedy by sa zrekonštruovala existujúca lesná cesta za približne 300 miliónov korún. Problémom sa zaoberala vláda, ktorá nakoniec prijala drahší, ale trvalý variant. Za približne 1,6 miliardy sa má postaviť za tri-štyri roky cesta úplne nová. Časť peňazí sa má objaviť v budúcoročnom štátnom rozpočte. Prípravné práce sa zrejme začnú už v tomto roku, stavebné povolenie by mohlo byť v priebehu mesiaca.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z miestnej časti Novej Bystrice Vychylovky sa však teraz ozývajú protesty. Cesta má totiž viesť popri rodinných domoch, ľudia sa obávajú, že doprava naruší statiku budov.

„Je tu možnosť dohody. Môže sa napríklad na komunikácii obmedziť tonáž, aby sa vylúčili obavy zo statického narušenia domov a hluku,“ hovorí šéf odboru dopravy na Krajskom úrade v Žiline Jozef Choluj. Úvahy o tom, aby trasa viedla mimo Vychylovky sú podľa Choluja nereálne. „To by si vyžadovalo o 500, 600 miliónov korún viac. Znamenalo by to totiž vybudovať ďalších štyri a pol kilometra cesty mimo obce.“

Štátna správa sa tak stretáva s paradoxom, z oravskej strany Bystrickej doliny na nich tlačia, aby cesta bola hotová čím skôr. Ľudia z Vychylovky zasa nechcú, aby viedla cez ich obec.

SkryťVypnúť reklamu

Trasa bola vybraná zo štyroch variantov ako najlepšia z hľadiska dĺžky i zásahov na životné prostredie. Cesta okrem rozvoja hospodárstva a cestovného ruchu prinesie do regiónu aj nové pracovné príležitosti.

ANDREA HARMANOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 551
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 257
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 706
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 039
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 146
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 932
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 830
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu