Doteraz neznámi páchatelia mu ho zobrali priamo pred očami - z jeho pracovne na Dlouhej ulici v Prahe, kde sídli aj galéria Zlatá husa. Podľa Generálneho riaditeľstva ciel Železný zaň v roku 1998 zaplatil presne 701 500 amerických dolárov (asi 31,5 milióna korún).
Železného oznámenie však podľa českej tlače vyvoláva minimálne dve otázky. Ako sa mohol obraz stratiť z galérie, ktorá patrí medzi najprísnejšie strážené objekty v Prahe, v ktorom naviac Železný prespáva? A po druhé: ako sa tam vôbec obraz mohol ocitnúť? Železný totiž pred viac než rokom tvrdil, že už sa diela zbavil.
Keď policajti Železného vlani v apríli obvinili z krátenia ciel za dovážané obrazy, riaditeľ Novy sa obhajoval, že za Chagalla nemusel štátu vôbec platiť. Keď obraz v marci 1998 doviezli do Českej republiky, nepatril podľa Železného jemu, ale českoamerickému galeristovi Georgi Novotnému, ktorý s televíznym riaditeľom pri nákupe obrazov v zahraničí spolupracoval. Česká polícia dnes Novotného stíha za vydieranie Železného. Galerista je v súčasnosti na neznámom mieste v cudzine.
„Železný sa s Novotným dohodol, že mu obraz prenechá výmenou za iné obrazy, pretože sa mu Chagallove práce nehodili do zbierky,“ vyhlásil vlani v Českej televízii Železného obhajca Josef Monsport. „Železný obraz uložil do depozitu vo Švajčiarsku, v okamihu dovozu už bol jeho majiteľom Novotný.“
„Ako sa teda mohlo cenné dielo ocitnúť v Železného pracovni?,“ pýta sa včerajšia Mladá fronta Dnes. Buď televízny riaditeľ pri vyšetrovaní policajtom klamal, alebo by v minulých dňoch musel byť ukradnutý iný obraz, ale na chlp rovnakej hodnoty, za ktorý Železný kúpil Jákobov rebrík. Žiadny iný tak drahý obraz však Železný podľa všetkého nekúpil.
Jeho zbierku väčšinou tvoria diela českých autorov, ktorých ceny nedosahujú ceny vrcholných diel Marca Chagalla. Jákobov rebrík je naviac na zozname súčasného či bývalého majetku Vladimíra Železného, ktorý vlani urobili exekútori.
Podľa experta svetoznámej aukčnej siene Sotheby‘s Georga Gordona patria obrazy Marca Chagalla k najcennejším dielam, a preto sú aj často terčom zlodejov. Známy je minuloročný prípad, keď Chagallovo ukradnuté plátno Štúdia: Nad Vitebskom z roku 1914 sa stalo politickým prostriedkom. Židovské múzeum v New Yorku dostalo mesiac po krádeži od zlodejov list, v ktorom pisateľ sľubuje vrátiť ukradnutý Chagallov obraz. Podmienkou bolo ukončenie násilia medzi Izraelom a Palestínou. Minulý týždeň sa plátno neočakávane našlo na pošte v kansaskom meste Topeka.
(pet)