Inteligentné pesničky TOMÁŠA SLOBODU z našich rádií nepočujete. Spevák, hudobník a producent známy z kapiel Le Payaco a Sounds Like This však tvrdí, že úspechom nie je rotácia v rádiách ale osobitý zvuk.
Sloboda. Môže si hudobník želať lepšie priezvisko?
Mám to šťastie, so svojím menom som spokojný (smiech).
Čím momentálne žijete?
Komponujeme a nahrávame pesničky, verím, že druhý album Sounds Like This vyjde na jar. Trochu sme však pozmenili zostavu - odišli Teo Heriban a Juraj Podmanický, ktorým sa rozbehol Billy Barman, od jari sa ku mne a Martinovi Andrášovi pripojili Marian Slávka na bicie a Lukáš Duchovič na gitaru.
Okrem toho sme s Jurajom Vitézom a Martinom Stempelom oprášili kapelu Le Payaco, po piatich rokoch sme odohrali dva koncerty, na Pohode a v Bratislave. Ďalší zaujímavý projekt, ktorého som členom, je All Stars Open Band, kde sa zišlo veľa vynikajúcich domácich spevákov a muzikantov.
Le Payaco nazývali alternatívno–popovou kapelou. Nie je to trochu protirečivé?
Niektoré pesničky popové, niektoré viac alternatívne. Občas sa stávalo, že sme hrávali komerčné akcie, spustili menej známe kusy a ľudia boli zaskočení. Le Payaco však vždy bol rokenrol, niekedy s nádychom popu, retra, blues, reggae alebo swingu.
Tie pesničky si pred rokmi našli cestu do komerčných rádií, čo sa nedá povedať o vašich neskorších sólových albumoch. Čo sa zmenilo?
Zmenili sa rádiá, hudba aj môj prístup. S Le Payaco sme prerazili koncom deväťdesiatych rokov, keď ešte nebolo možné, aby kapela nahrala album vo vlastnom nahrávacom štúdiu. Vtedy to fungovalo tak, že sa kapely poskladali na štúdio, prišli s dobre pripraveným materiálom, nahrali jednu-dve pesničky a v priebehu roka vyskladali album. Dnes sa čas v štúdiu meria iným metrom. Súčasnú hudbu zmenili digitálne technológie, umožňujúce napríklad to, aby pesničky vznikali za pochodu. Na druhej strane, je škoda, že sa prestal používať analógový spôsob nahrávania na pásy, pretože s ním sa vytratila ozajstná živá hudba a fantastický zvuk. Hoci v digitále môžete donekonečna editovať a využívať množstvo kvalitných samplov, vždy to bude iba pokus o autencititu. Výhodou je, že digitál vyhráva hru s časom. Je fantastickou pomôckou pre celú tanečnú scénu a mainstream, kde môžete nahrať hit bez toho, aby ste vedeli spievať a hrať. Stačí šikovný producent.