trhu schválili v Bruseli pred týždňom.
„Je to kompromis. Díleri budú musieť ďalej spĺňať kritériá výrobcov, ak budú chcieť predávať ich autá, no budú oveľa slobodnejší,“ vysvetľuje Ľudovít Ujhelyi z firmy Škoda Auto Slovensko, najväčšieho domáceho importéra áut. Sloboda predajcov bude spočívať vo voľnosti výberu predávaných značiek a v zrušení akéhokoľvek teritória. Automobilky doteraz európskym obchodníkom diktovali zoznam predávaných značiek, ich cenu a aj teritóriá ich pôsobnosti. Po prijatí novej direktívy budú musieť tieto obmedzenia zrušiť aj slovenskí importéri áut. V únii sa automobilový trh začne liberalizovať už v októbri.
Okrem spestrenia ponuky v autopredajniach sa budú môcť vodiči tešiť aj zo zníženia cien. Od októbra 2005 totiž nebudú môcť automobilky obmedzovať pôsobenie dílerov áut štátnymi hranicami. Výrobcovia tak stratia možnosť diktovať ceny v jednotlivých krajinách.
„Myslím, že toto sa Slovenska príliš nedotkne. Neviem si predstaviť, že by napríklad nemeckí díleri začali cenami konkurovať slovenským,“ tvrdí Ujhelyi. Aktivity predajcov áut sa však nezliberalizujú úplne. „Ak bude chcieť obchodník pôsobiť aj v zahraničí, tak mu výrobca zakáže predávať autá v hypermarketoch a na internete,“ vysvetľuje kompromisné znenie európskeho zákona Ujhelyi.
Takýto systém funguje napríklad v Spojených štátoch. „Treba si uvedomiť, že oni sú v tomto o dvadsať rokov pred Európou. Aj vnímanie nákupu auta je tam neporovnateľné s európskym chápaním,“ povedal Ujhelyi.
Po našom vstupe do únie sa významne zmenia aj autoservisy, ako ich poznáme dnes. V jednom servise budú môcť opravovať autá viacerých, aj konkurenčných značiek. „Autoopravovniam to prinesie zvýšené náklady. Podľa mňa to nakoniec dopadne tak, že malé servisy si to nebudú môcť dovoliť a vzniknú tu obrovské univerzálne autoopravovne,“ predpovedá Ujhelyi.
Výrobcovia náhradných dielcov na autá museli doteraz predávať svoje výrobky iba prostredníctvom automobiliek. Nová eurolegislatíva im však umožní, aby vstúpili do bežnej obchodnej siete. Brzdové platničky do áut si tak budú môcť vodiči kupovať aj v super- a hypermarketoch.
TOMÁŠ VELECKÝ