Alföldi priniesol na Divadelnú Nitru inscenáciu Poľovnícke scény z Dolného Bavorska z pera Martina Sperra. Príbeh mladého muža, ktorý sa po druhej svetovej vojne vracia do rodnej dediny, kde stále vládne duch neznášanlivosti, rozhodol Alföldi zrežírovať nie na základe konkrétneho zážitku, skôr kvôli všeobecným javom v spoločnosti, ktoré sú aktuálne aj dnes.
Alföldi prezradil, že má rád teatralitu a divadelnosť, čo je priznaná počas celej inscenácie. Kým predtým vo svojej tvorbe uprednostňoval veľkoplošné inscenácie, tentokrát si vybral príbeh malého spoločenstva.
Bezprostredná blízkosť hercov a divákov dáva výnimočný pocit, že medzi hľadiskom a javiskom neexistuje ostrá hranica, a všetko zažívame spolu. Divák je jeden z figúrok vidieckej spoločnosti, figúrok, ktoré sú nám tak blízke a dôverne známe, či už žijeme v Maďarsku alebo na Slovensku. Strach, stiesnenosť, skúposť totiž vedie tým istým smerom.
Hra zachytáva situáciu strachu, ktorý zažívame v blízkosti niekoho, kto je iný, než sme my sami, pritom je jasné, že sa musíme naučiť žiť spolu, ak chcem prežiť. Ide o symbolickú situáciu, inscenácia totiž nie je len o neznášanlivosti kvôli inej sexuálnej orientácie, ale má všeobecný rozmer neprijatia inakosti.
„Snažím sa nebudovať životné dielo, ale robiť inscenácie“
Poľovnícke scény z Dolného Bavorska sa neodohrávajú na klasickej scéne, ale v maliarskej dielni Národného divadla v Budapešti, kde sa predtým vyrábali obrovské kulisy, ale v súčasnosti je to málo využívaný priestor. Samotný fakt, že inscenácia sa neodohráva na klasickej scéne je jedným z ukazovateľov, že sa Alföldimu podarilo dostať alternatívne divadlo pod strechu Národného divadla v Budapešti.
V Maďarsku sa v poslednom čase intenzívnejšie vynorila otázka, či Národné divadlo má za úlohu pestovanie tradičného divadla a keď, tak do akej miery. Podľa Alföldiho, keďže maďarská dramatická tvorba nemá svojho Moliéra, hodnoty sa nedajú hľadať v minulosti, ale je potrebné ísť dopredu. Práve Národné divadlo by malo najexpresívnejšie zareagovať na daný okamih spoločenskej situácie. Alföldi vyjadril, že má skvelý team, nepociťuje žiadny odpor ani zo strany starších členov súboru a v podstate aj politika ich nechá slobodne pracovať a experimentovať.
Poľovnícke scény z Dolného Bavorska získali v júni 2011 na celoštátnom divadelnom festivale XI. POSzT v Pécsi Cenu za najlepšiu inscenáciu.
ň
Záber z inscenácie Poľovnícke scény z Dolného Bavorska.
Róbert Alföldi
je riaditeľom Národného divadla od roku 2008 a jeho zmluva vyprší v roku 2013. Jeho vymenovanie za riaditeľa Národného divadla sprevádzala ostrá kritika, časť politického spektra sa obávala poškodenia dôstojného obrazu národa a morálky. Tieto hlasy zosilnili keď v roku 2010 sa do parlamentu dostal extrémistický Jobbik. Konflikt sa rozrástol, keď vyšlo najavo, že Alföldi súhlasil, aby si Rumunský kultúrny inštitút prenajal budovu divadla pre spomienkovú slávnosť rumunského národného dňa, ktorý v Maďarsku je skôr smútočným dňom, keďže milióny Maďarov ostalo za hranicami Maďarska. Róbert Alföldi potvrdil záujem znovu kandidovať na post riaditeľa Národného divadla v roku 2013.
Autor: Margit Garajszki