Tarantino Quentin je do toho slova zbláznený.
Rapper Ice Cube: identita vzdoru.
Kniha, čo sa už mesiace drží na zozname bestsellerov New York Times.
V jednej chvíli toho mal Benjamin J. Davis, slávny afroamerický advokát, odrazu dosť. Vyskočil a podal sudcovi zúrivú námietku proti tomu, že svedkovia aj prokurátor svorne hovorili o obžalovanom „ten neger“. „Je to ponižujúce a urážlivé!“ Sudca sa zamyslene poškrabal za uchom a povedal: „Tak dobre, nech toho negra nazývajú boy.“ Boy bolo ďalšie bežné slovo, ktorým sa vtedy dali zhodiť Afroameričania. Písal sa rok 1932.
O šesťdesiattri rokov, v procese s čiernym futbalistom O. J. Simpsonom, obžalovaným z vraždy manželky a jej milenca, už akoby bolo všetko inak. Keďže korunný svedok obžaloby bol biely policajt, ktorý Afroameričanov bežne volal negri, obhajcom sa podarilo dosiahnuť, že svedectvo obžaloby súd uznal za „rasistický komplot“. Simpsona oslobodili.
Obe tieto súdničky ukazujú z dvoch rôznych perspektív ten istý problém.
N-slovo
Sú to dva zo 4219 prípadov knihy harvardského profesora práv Randalla Kennedyho Neger - čudná kariéra otravného slova, v Amerike horúceho bestselleru. Kniha sa ľahko číta, nie je hrubá, má len dvestodvadsať strán. Pracuje so súdnymi záznamami a fenoménmi popkultúry: oba zdroje ilustrujú vývoj toho, čo bola kedysi výlučne nadávka.
Jedna vec sa nezmenila: N-slovo, ako sa má v Amerike politicky korektne hovoriť, je v drvivej väčšine prípadov tým najjasnejším príznakom rasistických motívov kohokoľvek. Toho, kto nechce černochovi prenajať byt, alebo aj kto má chuť streliť černocha do hlavy len tak bez výberu, z čistej nenávisti. Alebo policajtov, ktorí si do čierneho mladistvého jednoducho kopnú o niečo radšej, tak ako to bolo minulý víkend v prípade šestnásťročného Donovana Jacksona v Los Angeles, ktorý sa vďaka amatérskemu videu dostal na obrazovky celého sveta.
„Aj mňa zbili,“ povedal Will Smith, hrdina nového dielu trháka Men in Black 2, v rozhovore pre týždenník Der Spiegel. Prečo? „Pre nič. Len tak. Pozrite sa na tie zábery poriadne,“ hovorí Smith, „a zbadáte, že tí policajti niečo také nerobia po prvý raz. Mlátia s rutinou.“ Amerika prekonala rasizmus len teoreticky, tvrdí Randall Kennedy vo svojej knihe.
Nepublikovaná nadávka
Málokde vidieť tak jasne ako v americkej popkultúre, že afroamerický svet je celkom iný ako biela Amerika.
Čierna komunita má nielen vlastné dejiny, Struggle, ale aj vlastný slang, vlastné hudobné hviezdy a niekoľko rokov aj vlastnú televíznu stanicu BET - Black Entertainment Television. Isteže to všetko hojne konzumujú aj bieli. Ale do tejto televízie patria aj veci, ktoré sú pre bielych „off limits“. Napríklad, takmer každá černošská stand-up komédia je plná vtipov, ktoré by z belošskych úst zneli príšerne. A každé druhé slovo je N-slovo.
„To slovo nechcem počuť ani čítať,“ hovorí Eddith Dashiellová, profesorka masovej komunikácie na Ohio University. „Ani ako citát v úvodzovkách. Ani iné nadávky sa nepublikujú, a táto je tá zďaleka najhoršia.“ V tom slove je dlhá, temná kapitola otroctva, ponižovania, týrania, segregácie a násilia.
Príliš dlhý vtip
Mnohí čierni americkí novinári pociťovali aj samotný titul Kennedyho knihy ako provokáciu, ako „nedôstojný marketingový trik.“
Novinárka Julianne Malveaux si myslí, že „dáva rasistom ospravedlnenie, aby to slovo ďalej používali.“ Ľavicovému newyorskému Village Voice sa nepáči, že citované súdne prípady sú „zvráteným spôsobom zábavné, takže kniha sa číta ako nejaký dlhý vtip o negroch.“ Kennedyho kniha však v každom prípade prebudila o škaredom slove diskusiu.
Slovo neger tvorí „paradigmu rasistických nadávok“. Detské veršíky, romány, rasistické vtipy na internete, to všetko je dokladom, ako hlboko je to asi dvestoročné slovo vrastené do americkej kultúry. Športové hviezdy ako Michael Jordan či Tiger Woods s ním musia zápasiť tak ako umelci, lekári alebo advokáti. Veselo ho používa White Trash - čiže chudobní a nevzdelaní belosi - ale aj vysokovážení sudcovia či politici vrátane niekdajších prezidentov Trumana, Johnsona a Nixona.
Zbraň na protiúder
Ale tá téma je ešte zložitejšia. V slávnom Huckleberry Finnovi Marka Twaina nájdete slovo neger dvestopätnásťkrát. Lenže Twain ním pranieroval južanský rasizmus. Kennedy je pobúrený, že americkí rodičia chcú túto klasiku škrtať z učebných osnov. „Každý môže povedať slovo neger. Ide o to, s akým úmyslom.
Rapper Ice-T hovorí: „Som neger, som farebný, alebo černoch, alebo Afroameričan.“ A rapper Ice Cube: „Som neger, ktorého tak radi nenávidíte.“ Kenedy tvrdí: „Reagujú na rasizmus, ktorý stojí za týmto slovom, vytŕhajú ho z antičernošského kontextu a vytláčajú rasizmus z jeho priestoru.“
Nadávka slúži ako zbraň na protiúder. Mnohí černosi dnes tento pojem dennodenne používajú, aj sám Kennedy, černoch, má priateľov, ktorí mu s láskou vravia „môj neger“.
Hip-hopová scéna sa takto vzpurne vymedzuje voči ostatnému svetu - černošské „neger“ je identifikačný znak. Je v ňom vzbura aj generačný konflikt uprostred samotnej afroamerickej komunity. Bill Cosby, veterán sitcomov, to slovo jednoducho nechce počuť z nijakých úst.
Z belošských úst
V deväťdesiatom siedmom rozpútal veľké debaty Quentin Tarantino so svojimi filmami, najmä Jackie Brownovou - slovo neger sa v ňom zjaví tridsaťosemkrát. Čierny režisér Spike Lee však hovorí: „Nie všetci černosi si myslia, že to slovo je také zábavné a moderné ako Tarantino.“ On sám ho vo svojich filmoch tiež používa, ale z belošských úst ho nemá rád.
Randall Kennedy si nerobí ilúzie, že by intelektuálne debaty mohli zastaviť trendy popkultúry. A tiež vie, že „kým sa v amerických novinách, časopisoch, rozhlasových a televíznych debatách definujú hranice N-slova, chudobní Afričania snívajú o tom, aby sa mohli vysťahovať a žiť ako „americkí negri - niggers in America“. A biela hip-hopová mládež si dnes už hovorí „wiggers“ - bieli negri.
FOTO – REUTERS
Autor: ANDREA PUKOVÁMARTA FRIŠOVÁ