Máme ambicióznu koncepciu výchovy a vzdelávania Milénium, Národný program výchovy a vzdelávania, bol prijatý Školský zákon, Zákon o verejnej službe, zákon o financovaní škôl, od 1. júla patria všetky základné školy do správy obcí. Všetky tieto kroky by mali prispieť k reforme základných a stredných škôl. Podľa názoru niektorých odborníkov však niektoré zo spomínaných dokumentov budú pôsobiť protichodne. Odborné názory ľudí, ktorí v systéme školstva pôsobia, sú tiež niekedy diametrálne odlišné.
Niektorí tvrdia, že naše školstvo je kvalitné a poukazujú pritom na úspechy slovenských žiakov na medzinárodných súťažiach a zahraničných školách. Iní zase hovoria, že to sú iba vynikajúci jedinci, ktorí by uspeli v každom školskom systéme. Upozorňujú tiež, že náš školský systém je zameraný najmä na memorovanie faktov a že takéto získavanie informácií je neefektívne.
Preto by sa mal zmeniť obsah vzdelávania v základnom školstve – základná škola by mala deti predovšetkým naučiť učiť sa, vo väčšej miere by sa mali používať nové vyučovacie metódy. Malo by sa zmenšiť množstvo faktov, ktoré sa deti musia učiť, na úkor schopnosti aktívne sa zapájať do vyučovania a tvorivo pracovať.
Na stredných školách by sa mal posilniť všeobecno-vzdelávací základ a zručnosti, ktoré patria do európskych indikátorov kvality vzdelania: schopnosť komunikovať, vedieť pracovať v tíme, presadiť svoj názor, kvalifikovane posúdiť názor druhého.
Treba urobiť „inventúru“ učebných odborov na stredných odborných školách a učilištiach, lebo je ich zbytočne veľa a absolventi niektorých z nich nemajú na trhu práce uplatnenie. Okrem toho je vzdelávanie na nich až trikrát drahšie ako na všeobecnovzdelávacích školách.
Podľa vrchného školského inšpektora Vladislava Rosu je problém aj v tom, že mnoho rodičov ešte stále očakáva od školy najmä to, aby vychovala deti disciplinované a nie múdre. „Ale ten poslušný drilový systém vychováva infantilných jedincov, ktorí sa nevedia rozhodovať a nemajú názor,“ hovorí Rosa. „A potom je infantilná celá spoločnosť.“
(gal)