osť svojmu osobnému vzhľadu a vhodnému oblečeniu. Aj odev dokazuje, akú dôležitosť uchádzač prikladá pohovoru. Vezmite si so sebou písacie potreby, poznámkový blok, svoj životopis vrátane referencií, prípadne doporučujúce dopisy. Dostavte sa na miesto určenia aspoň 15 minút pred stanoveným termínom a pripravte sa na daný pohovor, upravte sa, prejdite si svoje poznámky. Neprísť načas znamená niekedy neúctu k vlastnému času, ale i času druhého. Ideálny čas príchodu je päť až desať minút pred pohovorom. Prísť veľmi skoro znamená, že neviete s časom hospodáriť alebo vám priveľmi záleží na ponúkanom mieste. Nezabudnite, že i recepčný v danej spoločnosti je jej súčasťou, a že o vás môže podať priaznivú správu. Veľmi dôležitý je prvý dojem. Každého úprimne pozdravte s priateľským úsmevom. Poznamenajte si mená všetkých osôb, ktoré vám budú predstavené. Keď budete pri čakaní na rozhovor čítať ponúkané časopisy, vyberte si len odbornú tlač. Akonáhle bude vaša prítomnosť oznámená príslušnej osobe, poďakujte sekretárke a pozdravte personalistu pevným podaním ruky. Stojte dokiaľ nebudete vyzvaný, aby ste sa posadili.
Sústreďte sa na samotnú prácu
Firmy podľa toho, koho a na akú pozíciu hľadajú prispôsobujú formy a metódy výberu uchádzačov. Riadiaci pracovníci sú trénovaní, aby vedeli viesť prijímací pohovor. Pri pohovoroch sú prítomní vždy aspoň dvaja prijímajúci, ktorí sa snažia zistiť, ako kandidát zapadne do kolektívu, ako vie komunikovať ako člen kolektívu. Keď hľadajú manažéra, snažia sa zistiť, ako je schopný riadiť ľudí a manažovať prácu sebe a svojmu tímu, operatívne reagovať. Nadnárodné firmy majú často rovnakú metodiku pohovoru s ostatnými dcérskymi firmami, čím sa snažia zmenšovať subjektivizmus. Pohovor má pevnú štruktúru, aby vedeli kandidátov porovnávať na základe príbuzných kritérií. V spoločnostiach najčastejšie za prijímanie pracovníkov zodpovedá riaditeľ úsekov v spolupráci s oddeleniami ľudských zdrojov. Pri pohovore sa firma zaujíma o vzdelanie, pracovné skúsenosti, testuje zdravý úsudok, rodinné zázemie. Veľkým sitom ešte pred prijímacím pohovorom býva nesprávne napísaný štruktúrovaný životopis a nesplnenie konkrétnych požiadaviek, ktoré sú v ponuke. Práve v tejto oblasti sa mladí ľudia vedia lepšie predať. Starší sú ovplyvnení rokmi, skúsenosťami a výchovou. Pre firmu sú dôležité psychologické charakteristiky človeka, ktoré sa nedajú zistiť pri prvom stretnutí. Preto často uchádzač prechádza aj rôznymi inými formami pri pohovore - dotazníkmi, testmi, osobnými formulármi, ktoré často preverujú rôzni ľudia z firmy. Keď človek nevie, musí to povedať priamo. Od nikoho sa neočakáva genialita. Je však dobré, keď to čo neviete, vyvažujú iné veci. Pri pohovore je síce neverbálna komunikácia dôležitá - je dobré, keď sa človek dokáže usmiať, pozerať sa do očí, odľahčiť situáciu, ale nehodno sa na ňu koncentrovať, lebo stratíte niť rozhovoru. Pred prijímacími pohovormi sa vždy pripravujte na samotnú prácu, pretože to je to najdôležitejšie. Či pohovoru dominuje žena alebo muž, Slovák alebo zahraničný predstaviteľ firmy, rozhodujúca časť otázok smeruje vždy k pochopeniu cieľov a plánov spoločnosti. Kľúčová časť pohovoru je tá, kde dostávate informáciu o firme a o pozícií. Treba sa sústrediť na slová, pochopiť ich a správne zareagovať - vycítiť čo firma hľadá. Keď je človek schopný zareagovať na túto informáciu správne, rýchlo a zrozumiteľne, ďalšia časť pohovoru sa už nevenuje detailom a uchádzač má šancu preukázať, čo v ňom je.
O plate opatrne ale otvorene
Najčastejšími témami na pohovore sú predchádzajúce zamestnania, dôvody, prečo si hľadáte iné zamestnanie, jazykové znalosti, schopnosť vychádzať so šéfmi i s podradenými. Obidve strany taktiež prichádzajú s jasnou predstavou o plate. Firma vie, koľko je ochotná za výkon práce zaplatiť, uchádzač tiež pozná hranicu, pod ktorú by s platom nechcel ísť. Nie je dobré uvádzať vysoký príjem na začiatku. Ale pozor, ak sa podceníte, ťažko môžete očakávať, že sa v dohľadnom čase dostanete tam, kde by ste chceli byť. Vždy sa vychádza z úrovne platu, ktorá predchádzala, z rozsahu prác, zodpovednosti, postavenia spoločnosti a potom to je otázka dohody.
Nie je najsprávnejšie, keď sa uchádzač priamo pýta na plat. Ľudia by mali vedieť hodnotu svojej pracovnej sily. Mnohí stále ešte nie sú ochotní ani schopní hovoriť o finančnom ohodnotení. Ide väčšinou o rámcové predstavy ocenenia svojej práce bez toho, že by poznali platové relácie danej organizácie. No ide o cenu práce. Na takúto otázku sa treba pripraviť, urobiť si malý prieskum o cenových reláciách na podobnom mieste, regióne, v podobnom odvetví, v podobnom pracovnom zaradení. Nepôsobí dobre, keď odhady účastníkov bývajú diametrálne odlišné od skutočnosti.
A netreba zabudnúť, že k cene práce patria i ďalšie nadtarifné zložky - prémie, príplatky, zamestnanecké akcie, služobné auto, zlacnený nákup, úhrada kvalifikačných kurzov, študijná dovolenka, pôžičky s výhodnými úrokmi, služobný byt, podiel na zisku, poistenie, bezplatné lekárske prehliadky, príplatok na stravu.
Užitočné rady odborníkov:
Pamätajte si, že prvý dojem môže človek urobiť len raz a všetko od podania ruky, cez predstavenie môže ovplyvniť váš život.
Mali by ste vedieť, prečo chcete odísť z predchádzajúcej firmy a prečo ste si vybrali práve oslovenú.
Neuvádzajte neprimeranú znalosť jazyka.
Konkretizujte situácie a skúsenosti. Organizovanie veľtrhu môže znamenať, že ste na ňom robili telefonistu, ale i manažéra projektu.
Oči sú zrkadlom duše a veľa prezrádzajú. Snažte sa uvoľniť, rozprávajte bez stresu.
Časté chyby uchádzačov
Nepíšte tzv. socialistický životopis, ale vytvorte si skutočný - štruktúrovaný profesijný životopis.
Dajte si záležať aj na dohodnutí prijímacieho pohovoru, príprave na stretnutie.
Neskorý príchod môže pôsobiť ako ignorácia, ale zároveň ukazuje, ako budete pôsobiť neskôr - v práci.
Keď máte adekvátne vzdelanie alebo predkladáte určitú znalosť či skúsenosti, buďte pripravení aj na odborné otázky. Niekedy je dôležitejší zdravý úsudok - sedliacky rozum ako odborné výrazy podané priveľmi komplikovane.
Čo naučila prax…
Ak sa vám chveje hlas, odpovede nevyznejú tak ako by mali.
Oblečte sa elegantne, ale triezvo - jeden a pol kroka za módou.
Nesnažte sa ohúriť v prvom momente, skôr sa treba sústrediť na obsah než na formu.
Snažte sa nielen rozprávať, ale najmä počúvať, aby ste vedeli správne reagovať.
Zachovajte si trpezlivosť a nereagujte prirýchlo v situáciách, keď si myslíte, že téma sa uberá nesprávnym smerom.
Autor: Barbora Žiačiková